ترس از بیکاری علت سرکار رفتن کارگران ناقل کرونا

کرونا بیش از یکسال است که در دنیا فراگیر شده و متاسفانه افراد زیادی را به خود مبتلا و به کام مرگ کشانده است.

به گزارش رکنا، حمید نجف، کارشناس بازار کار درباره مشکلات کارگران در مواجه با کرونا گفت: یکی از مشکلاتی که این روزها کارگران با آن دست و پنجه نرم می کنند و به ضرر جامعه است,رفتار سلیقه ای کارفرمایان در هنگام مواجه با کارگران بیمار است.

وی ادامه داد: بسیاری از کارگران علی رغم اینکه به کرونا مبتلا شده اند و ناقل هستند از ترس بیکاری و از دست دادن شغل خود به محیط کار می روند و همکاران دیگر خود را بیمار می کنند. این مسئله ناشی از این می شود که بخشی از کارفرمایان بخش خصوصی گوش به فرمان دستورهای ستاد ملی کرونا نیستند.

نجف گفت: کمتر کارفرمایی در جامعه در بخش خصوصی دیده می شود که به دستورالعمل های ستاد ملی کرونا گوش کند و مانع از شیوع ویروس شود. سال گذشته هم چنین بود.

کارشناس بازار کار با بیان اینکه با کاهش قدرت خرید کارگران درد این قشر از جامعه نان شب برای خانواده است گفت: کارمندان دولت حقوق خود را به موقع و با مزایای خوب دریافت می کنند. این کارگران هستند که اگر کار نکنند, شب باید دست خالی به خانه بروند.

نجف با بیان اینکه کارگران علاوه بر اینکه هزینه های درمان این بیماری را ندارند گفت: کارگران در تأمین هزینه های درمان مشکل دارند و از سوی دیگرنگران از دست دادن شغل خود هستند. تا زمانی که وحدت مدیریت در کشور برای کنترل این بیماری وجود نداشته باشد, کنترل آن دشوار است. به طور مثال در حال حاضر کارفرمایان بخش خصوصی تبعیت از دستورالعمل های ستاد کرونا ندارند و همین مسئله باعث می شود که زنجیره شیوع ویروس قطع نشود. کارفرمایان به این توجه ندارند که اگر به وضعیت سلامت و بهداشت کارگران آنچنان که باید توجه نشود، نه تنها خود فرد و اطرافیانش بلکه می تواند صنعت و اقتصاد کشور را نیز فلج کند.

وی با بیان اینکه برابر قانون کار امکان گرفتن مرخصی کارگران در شرایط شیوع ویروس کرونا وجود دارد، گفت: بخش اعظمی از مشاغل کارگری یدی و حضوری و بیش از 90درصد مشاغل در حوزه صنوف، خدماتی هستند به همین دلیل امکان تعطیلی یا کاهش ساعات کار آنها وجود ندارد چرا که کارفرمایان همکاری لازم را نمی کنند. در صورتی که کارگر بخواهد به مرخصی برود, یا حقوقش قطع می شود یا بیکار می شود./تسنیم  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 679611 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟