سرهنگ محمدخانی: محیط بانان اگر جلیقه ضدگلوله نپوشیده باشند مقصر خودشان هستند/ معلوم نیست شکارچیان تیر خلاص زده باشند

مطابق آمار رسمی یگان حفاظت سازمان محیط زیست، با شهادت دو محیط بان زنجانی در منطقه شکارممنوع فیله خاصه شهرستان زنجان، تعداد محیط بانان مظلومی که تا کنون در راستای حفاظت از طبیعت و حیات وحش کشور به درجه رفیع شهادت نایل شده اند، به 145 نفر افزایش یافت.

بی اطلاعی عجیب فرمانده محیط بانی کشور از وضعیت اجساد دو محیط بان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از پنج روز قبل که دو محیط بان زنجانی در جریان یک تعقیب و گریز توسط شکارچیان غیرمجاز در منطقه شکارممنوع فیله خاصه شهرستان زنجان به شهادت رسیده اند، یک سوال اساسی درباره نحوه شهادت این محیط بانان در ذهن افکار عمومی نقش بسته است مبنی بر این که با وجود تجهیز تمام محیط بانان کشور از فروردین سال 97 به جلیقه ضدگلوله، چرا تصاویر منتشرشده از جسد این محیط بانان نشان می دهد که احتمالا این دو شهید در هنگام شهادت جلیقه ضدگلوله به تن نداشته اند؟

سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در پاسخ به سوال رکنا در این خصوص عنوان کرد: چه کسی گفته است که محیط بان ها جلیقه ضد گلوله نداشتند؟ ضمن این که تیر به سر محیط بان ها اصابت کرده و اصلا کاری به بدن آنها نداشته است.

این صحبت های فرمانده محیط بانی کشور اما در شرایطی بیان می شود که طبق تصویر منتشرشده از جسد این دو محیط بان، در قسمت پهلوی آنها لکه های خون مشاهده می شود و حالت لباسشان نیز نیز به نحوی نیست که مشخص باشد زیر آن جلیقه ضد گلوله پوشیده اند.

محبت خانی اما زمانی که با این توضیحات ما مواجه شد، پاسخ داد: جلیقه ضدگلوله به همه محیط بان ها تحویل شده، اما ممکن است این دو محیط بان در لحظه درگیری جلیقه ضد گلوله نپوشیده باشند و برای فهمیدن این مساله باید منتظر نتیجه بررسی های پلیس آگاهی باشیم.

وی در ادامه نسبت به این محیط بانان شهید جلیقه ضد گلوله داشته اند، ابراز بی اطلاعی کرد و در پاسخ به این سوال که چرا به عنوان فرمانده محیط بانی کشور در جریان پوشیدن یا عدم پوشیدن جلیقه ضدگلوله از سوی دو محیط بان زنجانی نیست، اظهار داشت: نیروهای ما زمانی که بالای سر اجساد رسیدند، مشاهده کردند که متخلفان، این دو محیط بان را از خودرو خارج کرده و آنها را روی زمین قرار داده اند. بعد از آن هم پلیس آگاهی پرونده را به دست گرفت و اساسا وقتی که پلیس آگاهی پرونده ای را به دست می گیرد، اجازه ورود به پرونده به یگان حفاظت محیط زیست داده نمی شود.

جلیقه نپوشیده باشند، مقصر خودشان هستند

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در ادامه صحبت هایش با بیان این که اگر دو محیط بان شهید جلیقه ضد گلوله نپوشیده باشند، مقصر خود آنها هستند، گفت: ما به همه پاسگاه های محیط بانی کشور به اندازه کافی جلیقه ضد گلوله داده ایم و ابلاغ کرده ایم که تمام محیط بانانی که سر شیفت حاضر می شوند، باید این جلیقه ها را به تن داشته باشند.

وی افزود: البته من نمی دانم که این افراد در لحظه درگیری جلیقه ضدگلوله پوشیده اند یا نه؛ ولی ممکن است خونی که در تصویر مشاهده می شود، از بالا به پایین ریخته شده باشد یا این که تیر از بقل اصابت کرده باشد و همه این موارد می تواند باعث خونی شدن پهلوی محیط بان ها شده باشد و اساسا تمام این موارد باید توسط پلیس آگاهی مشخص شود.

محبت خانی در ادامه تصریح کرد: براساس صحبت هایی که با رئیس پلیس آگاهی استان زنجان داشتم، ظاهرا پلیس آگاهی به دلیل این که هنوز بخشی از زوایای پرونده مشخص نشده، در خصوص جزئیات نحوه شهادت محیط بانان اطلاع رسانی نکرده است، اما بعد از روشن شدن ابعاد ماجرا، پلیس آگاهی قطعا اطلاع رسانی کاملی انجام خواهد داد.

با توجه به این که پلیس آگاهی استان زنجان تا کنون جزئیات دقیقی از نحوه شهادت دو محیط بان زنجانی در منطقه شکارممنوع فیله خاصه منتشر نکرده، چگونگی وقوع این ماجرای تلخ مورد ابهام دوستداران محیط زیست قرار گرفته است. یکی از روایت هایی که در این زمینه بیش از همه در فضای مجازی بازتاب داشته این است که ظاهرا محیط بانان با خودروی سازمانی به تعقیب شکارچیان می پردازند و از مرکز استان تقاضای نیروی کمکی و انسداد جاده را می‌کنند.

مطابق این روایت، بعد هم نیروهای کمکی به منطقه اعزام و جاده را مسدود می کنند، اما شکارچیان چند کیلومتر جلوتر وارد یک محور فرعی خاکی می شوند و پس از خروج از جاده، در محور فرعی و خلوت با اسلحه جنگی، خودروی محیط زیست را به گلوله بسته و دو محیط بان سرنشین آن را مجروح می کنند و در ادامه، شکارچیان غیرمجاز محیط بانان مجروح را از خودرو پیاده کرده و به سر هر دو نفر تیر خلاص شلیک کرده اند.

سرهنگ محبت خانی اما تاکید دارد که چنین روایت هایی فقط حدسیاتی است که در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده است. وی در این خصوص تصریح کرد: آنچه مشخص است این که تیر به سر محیط بان ها برخورد کرده و آنها بر اثر اصابت گلوله به سر شهید شده اند. اما چون پرونده در اختیار پلیس آگاهی قرار دارد، سایر جزئیات از سوی این نیرو اعلام می شود و ما نباید براساس تصاویر و گمانه زنی های مطرح شده، برداشت های ذهنی خودمان را در رسانه ها بیان کنیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که رسانه ها باید اجازه دهند تا جزئیات پرونده در روزهای آینده از سوی پلیس آگاهی اعلام شود، عنوان کرد: ما هیچ کدام از روایت های مطرح شده در فضای مجازی در خصوص نحوه شهادت این محیط بان ها را تایید نمی کنیم و معتقدیم تنها نهادی که می تواند در این زمینه اظهار نظر کند، پلیس آگاهی استان زنجان است که پرونده را به دست دارد.

بنیاد شهید و سازمان محیط زیست از خانواده محیط بانان حمایت می کنند

یکی از سوالات اصلی افکار عمومی پس از شهادت هر محیط بان در سطح کشور این است که نهادهای حاکمیتی از خانواده های افرادی که جان خود را در راه حفاظت از طبیعت و حیات وحش کشور از دست داده اند، چه حمایت هایی انجام می دهد؟

محبت خانی در این باره ضمن اعلام خبر قول مساعد بنیاد شهید برای تحت پوشش قرار دادن خانواده دو محیط بان زنجانی تاکید کرد: بنیاد شهید به ما قول مساعد داده است که خانواده این دو محیط بان از امکانات کامل خانواده های شهدا بهره مند شوند. همچنین براساس قانون حمایت از محیط بانان، دیه کامل این دو شهید به خانواده آنها اختصاص داده خواهد شد و علاوه بر این، رئیس سازمان محیط زیست نیز دستور داده است که حداقل 50 میلیون تومان از طرف سازمان به این خانواده ها پرداخت شود.

وی در خصوص نحوه مجازات متلخفان این پرونده تلخ نیز توضیح داد: مطابق قانون، شاکی اصلی در این پرونده، اولیای دم محیط بانان شهید هستند، ولی سازمان حفاظت محیط زیست نیز جزو شاکیان محسوب می شود و اکنون ما هم وکیل گرفته ایم تا با تخلفاتی که این افراد در حوزه محیط زیست داشته اند، برخورد کنیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در ادامه تاکید کرد: اکنون اگر اولیای دم رضایت دهند، قاتلان محیط بانان زنجانی قصاص نخواهند شد، ولی بازهم قطعا به دلیل حمل سلاح غیرمجاز، ورود غیرقانونی به منطقه حفاظت شده و جنبه عمومی قتل دو محیط بان محاکمه خواهند شد.

محیط بانان به پهبادهای فیلمبرداری تجهیز می شوند

پس از بروز واقعه تلخ شهادت دو محیط بان زنجانی در منطقه شکارممنوع فیله خاصه، بسیاری از فعالان محیط زیست تاکید کردند که برای جلوگیری از تکرار وقوع این حوادث، باید تجهیزات نظارتی نظیر دوربین های هوایی در اختیار نیروهای محیط بانی قرار داه شود و علاوه بر این انواع دوربین های حفاظتی نیز به اندازه کافی در بخش های حساس مناطق حفاظت شده قرار داده شوند تا محیط بانان در حد امکان بتوانند بدون مواجهه فیزیکی با متخلفان زیست محیطی، آنها را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کنند.

محبت خانی در همین راستا با اشاره به آخرین وضعیت تجهیزات نظارتی که در اختیار نیروهای محیط بانی قرار گرفته است، عنوان کرد: در بخش های زیادی از مناطق حفاظت شده محیط زیست، دوربین های مختلفی برای نظارت محیط بان ها نصب شده است، اما درباره پهبادهای فیلمبرداری باید گفت که اساسا در برخی مناطق مثل جنگل ها نمی توان با استفاده از این وسیله فیلمبرداری کرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: البته در برخی مناطق حفاظت شده، پهبادهایی به صورت پایلوت در اختیار محیط بانان قرار گرفته شده است و اگر این مساله به نتیجه برسد، با تخصیص بودجه مربوطه استفاده از این ابزار را تا حد امکان در سطح کشور توسعه می دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: بهترین راهکار جلوگیری از تکرار اتفاقات مشابه، این است که ما ریشه سلاح های غیرمجازی را که در اختیار مردم قرار دارد، بخشکانیم تا مجددا شاهد شهادت محیط بانان عزیز نباشیم. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 676359 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟