تصورات اشتباه از قانونی‌شدن فروش ماری‌جوانا در برخی کشورها

ماری‌جوانا ، گل، گرس یا وید با وجود اسامی متفاوت اما همگی از یک زیرمجموعه هستند و از گیاه شاه‌دانه درست می‌شوند.

به گزارش رکنا ، قانونی‌شدن فروش ماری‌جوانا در برخی کشورها طی سال‌های اخیر باعث شده است تا برخی افراد تصور کنند که مصرف این مواد هیچ ضرری ندارد. آیا مطالعات علمی برای استفاده از این مواد عوارضی را تایید کرده‌اند یا این محصولات به ‌اشتباه بدنام شده‌اند؟

در زمان مصرف چه اتفاقی در مغز ما می‌افتد؟

یکی از مواد موثر مهم در محصولات ماری‌جوانا ، تتراهیدروکانابینول است (THC) است. این ماده روی چندین بخش مغز از جمله هیپوتالاموس و بخش پیشانی اثر می‌گذارد. هیپوتالاموس، کارهای مهمی برعهده دارد؛ ازجمله کمک به مدیریت هیجانات و تعیین این‌که چه پیام‌هایی باید در بخش پیشانی مغز ذخیره شود. با مصرف ماری‌جوانا پایانه‌های عصبی در هیپوتالاموس با اختلال روبه‌رو می‎شود و درنتیجه هیپوتالاموس نمی‎تواند به بخش پیشانی مغز (مرکز تفکر و حافظه) پیام بفرستد. به همین دلیل بعد از کشیدن گرس یا محصولات مشابه، افراد تا مدتی نمی‌توانند چیزی را به‌خاطر بسپارند یا مواردی را به‌یاد بیاورند. این تغییرات در مغز هرچند در افراد بالای پنج سال، معمولا بعد از چند ساعت یا چند روز از بین می‌رود اما درخصوص نوجوانان و جوانان، تصویربرداری‌های مغزی نشان‌دهنده‎ تغییرات پایدارتر و گسترده‌تر است.

تاثیرات مخرب و پایدار

مطالعات نشان می‌دهد مصرف ماری‌جوانا در دوره نوجوانی فقط عملکرد مغز را برای مدتی کوتاه به‌هم نمی‌ریزد بلکه می‌تواند روی ساختار مغز نوجوانان تاثیرات پایداری بگذارد. چرا که ساختار مغز تا اواخر نوجوانی درحال تغییر است و مصرف محصولات ماری‌جوانا نمی‌گذارد این فرایند به‌صورت طبیعی انجام شود. در ادامه به‌عنوان نمونه به دو مورد از تاثیرات مخرب ماری‌جوانا می‌پردازیم.

درنتیجه مصرف ماری‌جوانا در نوجوانی، بخش پیشانی در مغز می‌تواند برای همیشه تغییر و به‌دنبال آن عملکرد شناختی، حافظه و توان تصمیم‌گیری افت کند. مطالعه‌ای در سال 2012 در آمریکا برآورد کرده ‌است که با آغاز مصرف ماری‌جوانا از دوره نوجوانی، بهره هوشی (IQ) افراد تا میان سالی می‌تواند تا 8 نمره افت کند. موضوع مهم دیگر ارتباط بین مصرف محصولات ماری‌جوانا در نوجوانی با بروز بیماری اسکیزوفرنی یا تجربه علایم این بیماری (توهم‌های دیداری و شنیداری) در سنین بالاتر است.به عنوان مثال مطالعه‌ای در سوئد نشان می‌دهد در کسانی که تنها بین 5 تا 10 بار از این محصولات استفاده کرده‌اند، احتمال بروز علایم بیماری اسکیزوفرنی در آن‌ها حدود 70 درصد بیش از افراد بدون سابقه مصرف است. اگر دفعات مصرف بالای 50 بار باشد، احتمال بروز علایم اسکیزوفرنی تا 600 درصد افزایش می‌یابد.

پس چرا قانونی شده؟

اگر چرایی قانونی‌شدن مصرف ماری‌جوانا در برخی مناطق برای شما هم سوال است، شاید بد نباشد به موضوع سیگار نگاهی بیندازید. مطالعات پی‌درپی درباره عوارض سیگار صحبت می‌کنند اما متاسفانه جز ایجاد محدودیت‌هایی درخصوص سن مصرف‌کننده و مکان‌های سیگار کشیدن ، شاهد اعمال محدودیت‌های جدی‌تر نیستیم. چرا؟ خب شاید صادقانه‌ترین موضوع، بحث گردش مالی این صنعت باشد. بازار ماری‌جوانا هم گردش مالی بالایی دارد و همین موضوع ماجرا را پیچیده کرده‎ است. درعین حال درخصوص ماری‌جوانا موضوع جرایم مرتبط با آن هم مطرح است. برای همین هم طرفداران قانونی کردن آن امیدوارند، با قانونی شدن آن از میزان جرایم مربوط کاسته شود. درنهایت یادتان باشد هر چند برخی کارها ممکن است در برخی کشورها قانونی باشد اما این به‌معنای آن نیست که انجام آن برای همه، مناسب و بدون آسیب است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره

کدخبر: 675336 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟