به این شهرها سفر نکنید /  51 شهر کشور در وضع قرمز و نارنجی کرونا

کووید 19 در کشورمان 51 شهر را به وضعیت قرمز و نارنجی کشانده است.

به گزارش رکنا، زنگ خطر کرونای انگلیسی با سفرهای نوروزی در کشور نواخته شده است، زنگ خطری که متاسفانه برخی از هموطنان حاضر به شنیدن آن نیستد و گوش شنوایی ندارند ، نتایج این رفتارهای پرخطر نیز چیزی نیست جز چرخش ویروس و افزایش آمارهای کرونا و شهرهای در وضعیت قرمز.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در این باره، گفت: متاسفانه تعداد شهرهای قرمز و نارنجی ما افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر مجموعا ۵۱ شهر در وضعیت نارنجی و قرمز قرار دارند. خوشبختانه خوزستان روند نزولی پیدا کرد و می‌توان گفت تا یکی دو هفته آینده روند خیلی بهتری در خوزستان حکم فرما شود.

وی ادامه داد: در حالی که در کشور ثبات نسبی وجود دارد و میزان فوتی‌ها در حدود ۲.۲ در ۱۰۰ هزار نفر حدودا ثابت است، اما افزایش جزئی چند درصدی در موارد بستری‌ها دیده می‌شود. در برخی شهرها نظیر تهران افزایش بستری قابل توجه‌تر ازسایر شهرها است. متاسفانه در دو شهر مجاور استان تهران دماوند و فیروزکوه وضعیت قرمز حاکم شده است.

حریر چی با بیان اینکه روز تحویل سال یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر تنها وارد مشهد مقدس شده‌اند، ادامه داد: بوشهر روند صعودی پیدا کرده است و ممکن است و با توجه به روند افزایشی در ارومیه ممکن است به روند قرمز برسد. اینها نتیجه اتفاقاتی است که دراسفند ماه و در خریدها اتفاق افتاد. مسافرت‌ها و دید و بازدیدهایی که انجام می‌شود دردو الی چهار هفته آینده نشان خواهد داد.

وضعیت کرونا در شهرها و استان‌های مختلف

آنطور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفته است، روند بستری در ارومیه و نقده در استان آذربایجان غربی کماکان صعودی است و امکان قرمز شدن ارومیه طی روزهای آتی وجود دارد، در استان اصفهان روند ابتلا در شهرستان‌های خوانسار، گلپایگان و کاشان کماکان صعودی است و احتمال قرمز شدن خوانسار و نارنجی شدن کاشان وجود دارد. در ایلام شهرستان‌های آبدانان، ایوان، چرداول، دهلران صعودی هستند و احتمال نارنجی شدن آنها و قرمز شدن دهلران وجود دارد. در استان بوشهر نیز علاوه بر شهرهای بوشهر و دیلم، نگران خیزی جدید در گناوه هستیم.

در خوزستان شهرستان‌های ایذه و بهبهان صعودی ترین روند بستری را دارند و در حال ورود به مرحله قرمز هستند. روند در شهرستان‌های ارسنجان، داراب، زرین‌دشت و مرودشت از استان فارس کماکان صعودی است. علاوه بر افزایش مبتلایان در شهرستان‌های سقز، بانه و بیجار استان کردستان ، در استان لرستان نیز شهرستان بروجرد روند افزایشی دارد.

افزایش تدریجی آمار بستری شدگان در تهران

در تهران نیز اخبار حکایت از افزایش تدریجی بستری شدگان در تهران ادامه دارد و شهرستان های فیروزکوه و دماوند صعودی هستند و ممکن است از نارنجی به قرمز افزایش یابند. همچنین احتمال نارنجی شدن شهر پیشوا نیز وجود دارد.

علاوه بر افزایش آمار بستری‌شدگان، گسترش ویروس جهش یافته در کشور یکی دیگر از نگرای‌های مسئولان ستاد کرونااست و به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران، باتوجه به گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی در کل کشور از نظر علمی نیازی به اثبات اینکه تک‌تک موارد ویروس کلاسیک هستند یا جهش یافته نیست. مگر اینکه همکارانمان مشکوک به شکل گیری یک خوشه جدید ویروس‌های جهش یافته باشند، در غیر این صورت در تمامی مواردی که به ما مراجعه می‌کنند بنا را بر ابتلا به ویروس جهش یافته می‌گذاریم.

نگرانی وزیر از افزایش موارد ابتلا به کرونای جهش‌یافته در پی افزایش سفرها

نمکی وزیر بهداشت نیز روز گذشته در ارتباط تصویری رییس جمهور گفت: نگران افزایش موارد ابتلا به کرونای جهش‌یافته در پی افزایش سفرها هستیم.

وی افزود: همکاران همچنان نگران افزایش موارد در رابطه با ویروس جهش یافته ای که در سراسر کشور پخش شده است، هستند، برای مثال از یک استان 49 نمونه دریافت کردم که متاسفانه 29 نمونه از آنها ویروس جهش یافته بود؛ اینکه آمار مرگ دورقمی بعد ازگسترش یک ماهه ویروس جهش یافته در کشور مشاهده می شود چیزی نیست جز تلاش بی وقفه همکاران ما در مهار بیماری که ان شاالله بتوانیم این راه را ادامه بدهیم.

نگرانی‌ها از گسترش ویروس جهش یافته و افزایش شمار بیماران کرونایی در حالی ادامه دارد که به گفته کارشناسان، عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی، تجمعات خانوادگی، میهمانی ها ، حضور در منازل افراد پرخطر می‌تواند بعنوان یک عامل زمینه ای برای شکل گیری خوشه های جدید بیماری عمل کند و باعث افزایش آمار بیماری و مرگ و میر شود.

این در حالیست که رعایت دقیق‌تر شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از سفرهای غیرضروری قطعا تا حد زیادی می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 672367 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟