بدبینی و سوءظن اولین معضل استفاده از تلفن همراه در بین زن و شوهرها

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، دنیای پیچیده امروزی که عصر اطلاعات و بمباران اطلاعاتی است، استفاده از ابزارهای جدید را نمی‌تواند مهار کند و حتی خانواده‌ها در کنترل فرزندان خود هیچ اراده‌ای ندارند و نمی‌توانند استفاده از این وسیله‌ها را مهار کنند. در این عصر نوجوانان و جوانان گرایش و تمایل زیادی به استفاده از این ابزار دارند و به نوعی تنهایی و احساس خلأ خود را با این ابزارها پر می‌کنند و در فضایی مجازی قرار می‌گیرند که بسیار آسیب‌زا تلقی می‌شود.

وقتی قشر جوان یک جامعه که سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند، اسیر تنهایی و دستاویز این ابزارها و وسایل شوند، باید برای آن جامعه نگران بود، زیرا باعث هدر رفتن سرمایه‌های اجتماعی می‌شود و دیگر نمی‌توان ساختارهای اجتماعی را سازنده و مفید تلقی کرد. اغلب جوانان در محیط‌های خانوادگی و فردی مدام مشغول بازی با این ابزارها هستند و از تجربیاتی که باید در گروه‌های اجتماعی کسب کنند، غافل می‌مانند و همین انزوا و فرو‌رفتن در افکار خود باعث می‌شود به آسیب‌های اجتماعی روی بیاورند و از موفقیت و پیشرفت باز بمانند. اغلب کارشناسان علوم رفتاری آسیب‌های اجتماعی و فردی را محصول استفاده از همین ابزارها می‌دانند.

دنیای مدرن امروز

به گزارش رکنا، دنیای امروز، ‌دنیای تمدن و ارتباطات بین‌فردی است، به همین منظور وسایل ارتباط جمعی به شکل‌های مختلف و با نوآوری‌های روزمره در اختیار افراد قرار گرفته است. طبق دیدگاه روان‌شناسی امروز افراد با دسترسی به این ابزار و فناوری‌ها تمایل به پیشرفت در زمینه‌های فرهنگی و علمی و صنعتی دارند، اما غافل هستند که این ابزارها برای ارتباط بین‌فردی و آسان‌تر شدن روابط ساخته شده‌اند.

دکتر رضا احمدی، روان‌شناس و مدرس دانشگاه در این خصوص می‌گوید: فراسوی منافع مضرات ارتباطی نیز در پی خواهد داشت. به عنوان مثال ما برای آزادی و آسایش و حفظ آرام در تلاش  برای دسترسی به این ابزارها هستیم که هر‌چه دنیای ارتباط مجازی گسترده‌تر می‌شود و اصطلاحا روابط صمیمی ما با دیگران از کانال فناوری نزدیک‌تر می‌شود، در دنیای واقعی از یکدیگر بیشتر فاصله می‌گیریم.

این امری بدیهی است که هیچگاه تعاملات اجتماعی مانند تعاملات در دنیای مجازی نبوده و نمی‌تواند جایگاه دنیای واقعی را برای‌مان پر کند، از این رو با استفاده  بیشتر از تکنولوژی آرام‌ آرام فاصله اجتماعی در دنیای واقعی بیشتر می‌شود. از مضرات فردی استفاده از تکنولوژی، می‌توان به روابط زناشویی و ساختار شخصیتی که در فرزندان‌مان دیده می‌شود اشاره کرد. به عنوان مثال هر گاه زن و مردی بیش از اندازه از تلفن همراه و برنامه‌های شبکه اجتماعی استفاده کنند، تنش و تناقضات شناختی در آنان بیشتر دیده می‌شود و شکاف ارتباطی عمیق‌تر می‌شود. دنیای جدیدی از بدبینی و سوءظن ایجاد می‌شود که اعتیاد به اینترنت و ابزار ذکر شده به این بدبینی‌ها دامن می‌زند.

زاویه

عادت کرده بودم که مدام با گوشی‌ام بازی کنم و  نمی‌دانم چرا دلخوش به صدای پیامکم بودم. تمام ساعت روز را مشغول  پیامک زدن به دوستانم بودم. همه عمرم در این راه بیهوده تلف شد. وقتی به خود آمدم، تمام دوستانم در موقعیت‌های اجتماعی بالایی بودند. مهرداد در دانشکده پزشکی موفق شده بود و علی در دانشکده مهندسی درس می‌خواند.

فقط من بودم که عمرم پای گوشی موبایل هدر رفت. برای اینکه از لحاظ مالی از آنها جلوتر باشم و به آنها نشان دهم که درس خواندن بی‌فایده است و پول فقط مهم است، با همین گوشی موبایل یک کار پردرآمد راه انداختم و با دادن پیامک به برخی شماره‌ها  از آنها اخاذی می‌کردم. آنقدر این شیوه دلچسب و درآمد‌زا بود که روز به روز بیشتر لذت می‌بردم تا اینکه یک روز به جرم کلاهبرداری و اخاذی روانه زندان شدم.

در آن تاریک مطلق که میهمان روزها و شب‌هایم بود، تازه فهمیدم در دام تکنولوژی افتاده و زندگی‌ام فنا شده است، اما راهی جز نابودی پیش پایم قرار نداشت و مجبور به فنا بودم. وقتی به سرنوشت علی و مهرداد فکر می‌کردم و آنها را با خودم مقایسه می‌کردم، به حال روزهای جوانی غبطه می‌خوردم. آنها کجا بودند و من کجا...

خیانت اجتماعی

این روان‌شناس در ادامه به خیانت‌های اجتماعی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در قیاس با رفتار همسر نوع جدیدی از خیانت اجتماعی و مقابله به مثل در فرد شکل می‌گیرد و مجوز ارتباط نادرست را ارائه می‌کند. هیچگونه احساس گناهی در پی ندارد و با تاسف وجدان فردی و اجتماعی را که در کودکی تا 5 سالگی به سختی و زحمت شکل گرفته بود، از بین می‌برد.

در دنیای کودکان نیز فقدان تحرک بدنی واقعی سم رشدی محسوب می‌شود که می‌تواند مانع رشد به هنگام کودک شده و عوارضی مانند بی‌تحرکی، ‌چاقی بیش از حد یا مشکلات حرکتی و بیماری‌های مربوط به آن ایجاد می‌کند. از طرفی از نظر شناختی خلاقیت را روز به روز ضعیف‌تر کرده و روابط بین‌ فردی را که در بازی‌های گروهی شکل می‌گیرد، شدیدا تخریب می‌کند. آستانه تحمل و تحریک‌پذیری را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد  و عوارضی چون تنش‌زا بودن، ‌تحریک‌پذیر شدن و اختلال در عملکرد در روابط بین‌فردی از عوارض آن است. مشکلات خواب و تغذیه نیز به آرامی در این کودکان به چشم می‌خورد.

دکتر احمدی اضافه می‌کند: می‌توان از علل گرایش نوجوانان و کودکان به اینگونه روابط مجازی و ابزارهای در دسترس به چند علت اشاره کرد؛ اول اینکه مانند روزگار گذشته احساس مسوولیت در والدین و بزرگسالان بنا به مشغله‌های شدید شغلی و اقتصادی بسیار ضعیف شده است و نوعی غفلت از تربیت در همه افراد شکل گرفته است. از سوی دیگر رو به توسعه بودن جامعه ساختار صحیح فرهنگی گذشته را تغییر شکل داده و به سمت بی‌نظمی و فقدان هویت دینی و فرهنگی کشانده است، یعنی حساسیت‌های صحیح و منطقی و دینی که در گذشته وجود داشته، ضعیف‌تر شده و جای خود را به خودباختگی فرهنگی و دگرسان‌بینی از نظر فرهنگی داده است.

رها کردن نظام تربیتی

این روان‌شناس در خصوص اینکه سختی تعلیم و تربیت کودکان تغییر یافته است، ادامه می‌دهد: آنچه در گذشته خانواده نامش را تربیت گذاشته بودند و در ذهن داشتند، تغییر یافته است و اغلب کودکان به حال خود رها شده‌اند. در جامعه این چنینی انتظار تعلیم و تربیت دیگر بی‌معنا می‌شود و به جای حساسیت‌های فردی تربیت را به وسواس اجتماعی می‌سپارند.

از طرفی از دید کودکان هیجانات و تمایلات آنی و زودگذر در دنیای مجازی  همراه با تکنولوژی که جدیدا دور از چشم والدین است، جایگاه خاصی پیدا کرده است. به عنوان مثال کودکی که تا دیروز برای استفاده از بازی‌های رایانه‌ای مجبور به اجازه گرفتن و کسب تکلیف از والدین بود و مجبور بود زمان خاصی را برای لذت بردن از این فعالیت‌ها طبق قاعده بزرگ‌ترها اختصاص دهد، اکنون با گوشی تلفن همراه در همه مکان‌ها و در هر جایی به آسانی استفاده می‌کند و تقریبا نیازی به کسب اجازه برای زمان‌بندی و تعیین نوع لذت ندارد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

ماهان موسوی

کدخبر: 671993 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟