سقط جنین ناقص الخلقه نسخ شد/ قانون سقط جنین را تدوین کنید

قانون سقط جنین ناقص الخلقه و معیوب در مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه نسخ شد. این موضوع موجب انتقاد برخی از متخصصان شد و لازم است تا نمایندگان برای جلوگیری از آسیب های ناشی از این موضوع اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با مصوبه مجلس مورخ 1399/12/26، قانون سقط درمانی جنین‌های ناهنجار و ناقص‌الخلقه مصوب سال 1384 مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان پس از 15 سال نسخ خواهد شد.

این قانون به مادران دارای جنین ناهنجار و ناقص الخلقه در صورت عسر و حرج قبل از ولوج روح (4 ماهگی) توسط پزشکی قانونی پس از اثبات توسط تست‌های تشخیصی قطعی اجازه سقط درمانی را می‌داد اما با تصمیم مجلس جلوی این کار گرفته می‌شود.

دکتر تقی رازی

بچه ای که دارای ناهنجاری است، باید سقط شود

دکتر تقی رازی، متخصص زنان و زایمان درمورد طرح اخیر مجلس شورای اسلامی و لغو قانون سقط جنین ناقص الخلقه به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: به طور کلی سقط جنین باید طبقه بندی شود. سقط جنین به دلیل بی بند و باری انجام و موجب آسیب های مختلف در جامعه و بین افراد می شود و این مثل نوعی سرطان است. با این حال اگر چنانچه زایمان برای مادر و بچه خطر داشته باشد و بچه دارای ناهنجاری باشد، لازم است تا حتماً جنین را سقط کنیم.

وی در مورد تجارب خود در ایالات متحده و سقط جنین در آنجا گفت: چند سال گذشته در آمریکا فقط در نیویورک امکان داشت که این اقدام انجام شود اما در ایالات دیگر ممنوع بود. مثلاً افراد از دیترویت و میشیگان به ایالت نیویورک می رفتند و این کار را انجام می دادند.

قانون سقط جنین را تدوین کنید

رازی در مورد سقط جنین گفت: نمی توان گفت که به صورت مطلق این کار خوب است یا بد. چیزی که در بحث سقط جنین مهم است، مسائل اخلاقی است و افراد نباید به امید سقط جنین دست به کارهای غیراخلاقی و روابط نامشروع بزنند. سقط جنین باید قانونی باشد و تحت هیچ عنوانی نباید آن را غیرقانونی دانست. گاهی هم گفته می شود که اگر فردی فرزند چهارم آورد، بچه اش را سقط کند که این موضوع نیز بسیار غلط است، افراد خودشان باید بر حسب تمکن مالی و سایر شرایطی که دارند، اقدام به فرزندآوری کنند.

این متخصص زنان و زایمان با تاکید بر لزوم قانونی بودن سقط جنین های معیوب و ناقص گفت: سقط جنین حتماً باید قانونی شود وگرنه موجب فساد و معضلات اجتماعی دیگر می شود. بنابراین لازم است تا هیئت و گروهی تشکیل شود و با بررسی ابعاد این موضوع، قانونی مشخص برای سقط جنین تدوین کنند.

نظر مراجع تقلید، فقها و حقوق دانان در خصوص سقط جنین

گفتنی است، این قانون بر اساس استفتای مراجع معظم و تایید فقها و حقوق دانان شورای نگهبان در سال ۱۳۸۴ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و قانون مهمی برای حمایت از خانواده بود اما تذکرات دلسوزانه وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، سازمان بهزیستی و انجمن‌های علمی تخصصی پزشکی مرتبط تاکنون راه به جایی نبرده است.

نکته مهم این است که مقام معظم رهبری در 3 استفتای مختلف سقط درمانی قبل از ولوج روح را اجازه فرمودند. حال سوال اینجاست که نمایندگان مجلس چرا در خصوص علل مهاجرت، ازدواج دیررس و فرزندآوری دیررس، سقط جنایی و ... قانون گذاری نمی‌کنند و اصلا کسی نیست که این موضوعات را پیگیری کند؟!  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 671683 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟