از سراوان چه خبر ؟

سراوان چون شرقی‌ترین نقطهٔ ایران است به زادگاه خورشید ایران معروف شده.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سراوان اما این روزها نامش گره خورده به سوخت بری و کشتن سوخت بران گره خورده است. شاید همین دلیل است که تصور ما را از سراوان پر کرده از خاک و تپه و شهری که هیچ چیزی ندارد و بستری برای رشد در آن وجود ندارد. در حالی که یکی از زیباترین مناطق است با ویژگی های خاص. پر بیراه نیست اگر بگوییم زیبایی های سیستان و بلوچستان همان نقطه ای است که می توان با جذب گردشگر سرمایه های غیرنفتی را با آن به ایران سرازیر کرد. اما نه تنها جاذبه های گردشگری بلکه مردم این خطه از سیستان و بلوچستان نیز به هدر می رود.

احسان رستمی، فعال اجتماعی و فرهنگی سراوان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید می کند: شهرستان سراوان 15032کیلومترمربع وسعت دارد. مساحت این شهرستان 5/7درصد کل مساحت استان سیستان و بلوچستان است و در ارتفاع 1195متری سطح دریا قرار دارد از شمال غرب به خاش از غرب سب سوران از شرق و جنوب شرقی با کشور پاکستان محدود می شود. سراوان 384کیلومتر مرز مشترک با پاکستان دارد و در منتهی الیه شرقی ترین نقطه کشور قرار دارد و به زادگاه خورشید ایران شهرت دارد به طوری که طلوع و غروب خورشیدسراوان باطلوع وغروب خورشید در غربی ترین شهر کشور یک ساعت هفده دقیقه اختلاف دارد.

وی می افزاید: مردم روستای دزک به عنوان اولین روستایی است که از دین زرتشت به اسلام گرویدند. این روستا با بیش از 5هزار نفر در 30کیلومتری سراوان واقع شده و دارای مسجدی به نام مسجد جامع دزک با قدمت بیش از 750 سال است.

احسان رستمی با بیان این که سنگ نگاره های دره شیرپلنگان، می گوید: در12کیلومتری شمال قرار دارد این دره رابه واسطه نقوش خاص به دره شیرپلنگان معروف است.

وی به قبرستان گُشت تاکید می کند: این قبرستان متعلق به دوره اشکانیان و ساسانیان است که درسال 1342توسط یک گروه باستان شناس ایرانی وایتالیایی موردحفاری قرارگرفت. در حقیقت این قبرستان بیش از دو هزار سال قدمت دارد.

مساجد کهن با خشت خام و ملات

این فعال فرهنگی و اجتماعی استان سیستان و بلوچستان می گوید: قلعه خیرآباد مربوط به دوره اسلامی و در 7کیلومتری سراوان و بین نخلستان های خشک شده دزک (در جنوب سراوان) قرار دارد نیز از جمله دیدنی های سراوان محسوب می شود. این قلعه مربوط به دوره اسلامی ودر7کیلومتری سراوان واقع شده هست این قلعه در نخلستان های دزک و در قسمت جنوب این روستا قرار دارد این قلعه برروی تپه سنگی کوچکی واقع شده هست که از نظر استحکام و عدم نفوذ از طریق تونل محافظ مهمی بوده و دارای سه طبقه و به طورهشت ضلعی بناشده است.

احسان رستمی با اشاره به قلعه دهک می افزاید: این قلعه مربوط به دوره اسلامی و در فاصله 35کیلومتری سراوان بر بالای تپه ای واقع است که در اطراف آن تخت سنگ هایی وجود دارد.

وی با اشاره به این که چشمه گوگردی میرجباراین چشمه در25کیلومتری شهرکشت واقع شده، اظهار می کند: سنگ نگاره های دره نگاران در 36کیلومتری شمال غربی در روستای ناهوک و 75کیلومتری شهر سراوان قرار دارد که قدمت آن تقریبا 10هزار سال تخمین زده شده است. مسجدجامع دزک که در روستای به همین نام و در فاصله سه کیلومتری سراوان واقع شده هست این مسجد از اولین مساجد کهن استان است و مصالح اصلی آن خشت خام و ملات گل است برای اولین بار از این مسجد در قرن چهارم هجری نامبرده شده است از قسمت های اصلی مسجد می توان به شبستان های غربی و شرقی حیاط مرکزی و چله خانه اشاره نمود.

تپه نمکی میرعمر

این فعال اجتماعی و فرهنگی سیستان و بلوچستان می افزاید: تپه نمکی میرعمر غازچرمشکوتک طول این غار50متر و در دو کیلومتری روستای کلپورکان قرار دارد، می افزاید: وجود بیش از330 رشته قنات نیز گویای فرهنگ کهن این دیار است که هر کدام بین 100 تا 3000سال قدمت دارد.

احسان رستمی با اشاره به این که درخت خرما در نزد قوم بلوچ به درخت زندگی شهرت دارد و آن را چون فرزند دوست دارند، تاکید می کند: در سراوان 8هزار هکتار نخیلات دیم در نوار مرزی کشت شده هست به طوری که قبل خشکسالی های چند ساله هفتاد یک میلیون اصله درخت خرما وجود داشت و بیش از60نوع خرما برداشت می شود. بدون تردید خرمای سراوان در نوع خود در کشور نمونه است و حرف اول را از نظر کیفیت و تنوع می زند که می توان با بسته بندی خوب و مناسب در بازارهای جهانی با سایر کشورها رقابت کند.

شرایط کرونایی سراوان

وی در پاسخ به این سوالات که آیا مردم پروتکل های بهداشتی را در سراوان رعایت می کنند؟ مرگ و میر در این شهر چگونه بود؟ تاکید می کند: سراوان مانند دیگر شهرها مرگ و میر کرونایی داشته است. حدود 20 تا 26 نفر در این یکسال از جان باختند. بیشتر مدیران سراوان بومی هستند و مردم حرف شنوی زیادی از آنها دارند و پروتکل های بهداشتی در این شهر رعایت می شود.

اسکان در دره سراوان

احسان رستمی در پاسخ به این سوال که گردشگران در این شهر چگونه اسکان پیدا می کنند؟ می گوید: سراوان در یک دره قرار دارد که از شمال و جنوب بین کوهها قرار گرفته است. رشته کوه سیاهان که از تفتان سرچشمه گرفته و به پاکستان می رود، در شمال سراوان قرار دارد. در جنوب نیز رشته کوه سیمیش وجود دارد که رودخانه ای از کنار آن می گذرد. در سراوان یک مهمانپذیر سعدی دارد که پذیرای گردشگران است. قبل از این که کرونا شیوع پیدا کند نیز خانه معلم داشتیم و مدارسی را آماده می کردیم برای پذیرش مهمان. در حال حاضر آماده سازی بوم گردی در منطقه کلپورگان هستیم. سفال این منطقه در سال 97 به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 668025 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟