علت افزایش قیمت انسولین چیست؟ / مضرات انسولین قلمی تولید داخل از زبان یکی از بیماران

انسولین از نیازهای فوری و ضروری بیماران دیابتی است. متاسفانه در ماه های اخیر بارها با کمبود این محصول در بازار و داروخانه ها مواجه شدیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از مشکلات عمده در تامین داروی انسولین، واردات این محصول و شیوه توزیع آن است. رئیس انجمن دیابت کشور، مسئول اصلی رسیدگی به وضعیت انسولین بیماران دیابتی را سازمان غذا و دارو می داند.

دکتر اسداله رجب، رئیس انجمن دیابت کشور در مورد وضعیت میزان انسولین در کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: میزان وجود انسولین و علل کمبود آن را باید از سازمان غذا و دارو جویا شد. در مورد انسولین های تولید داخل نیز باید گفت که مشکلی دیده نمی شود. این درست است که در پخش و توزیع انسولین های تولید داخل گاهی اوقات مشکلاتی به وجود می آید، اما مسائل مربوط به واردات و پخش انسولین های خارجی همیشه معضلاتی وجود داشته است.

انسولین قلمی

قرار نیست با تحریم ها زندگی خود را مختل کنیم

رجب در مورد ایرادات مربوط به توزیع و پخش انسولین تاکید کرد: برای یافتن علت نا به سامانی در پخش و توزیع انسولین نیز باید به سراغ سازمان غذا و دارو رفت و از این سازمان علت چنین مشکلی را جویا شد.

رئیس انجمن دیابت کشور در مورد میزان تمایل مردم به مصرف انسولین داخلی گفت: ده ها مورد از مراجعان و بیماران اینجانب از انسولین تولید داخل استفاده می کنند. اکنون به دلیل تحریم ها و مشکلات مربوط به دارو، با معضلات متعددی در توزیع انسولین در داروخانه ها مواجه هستیم. ضمناً این نکته قابل توجه است که اگر ما در شرایط تحریم هستیم، قرار نیست که زندگی خود را مختل کنیم، زمانی که به ما غذا نمی دهند، آیا می توانیم از خوردن غذا به طور کلی خودداری کنیم؟ طبیعتاً خیر.

شیوه توزیع انسولین باید اصلاح شود

اسداله رجب در مورد وظیفه رسانه ها در قبال بیماران دیابتی بیان کرد: رسانه ها موظف هستند تا بیماران دیابتی آرامش دهند. اکنون با توجه به امکاناتی که در کشورمان موجود است، می توانیم وضعیت بیماران دیابتی را کنترل کنیم. بیماران دیابتی نباید در صف ها بمانند، درگیر پیدا کردن انسولین در داروخانه ها باشند و فشارهای این چنینی را تحمل کنند، زیرا در این وضعیت قند آن ها بیشتر هم خواهد شد!

رجب تاکید کرد: وضعیت بیمارانی که انسولین تزریق می کنند بیشتر به شیوه توزیع انسولین باز می گردد، ضمناً همانطور که تاکید شد یکسری اقلام خارجی در ورود به کشور مشکلاتی دارند که امیدواریم مرتفع شود. پیشنهاد ما به بیماران دیابتی این است که از انسولین های قلمی تولید داخل استفاده کنند.

نظر یکی از بیماران دیابتی نسبت به دریافت انسولین داخلی

در همین راستا یکی از بیماران دیابتی که خانمی میانسال و صاحب دو فرزند بود، در خصوص استفاده از انسولین داخلی به خبرنگار اجتماعی رکنا ابراز داشت:  28 سال است که دیابت دارم و از انسولین تولید داخل استفاده می کنم و بسیار از تزریق آن رضایت دارم. علاوه بر این هیچگونه عوارضی نسبت به تزریق انسولین داخلی نداشتم و اعتماد کامل به مصرف این نوع انسولین دارم.

علت افزایش قیمت انسولین چیست؟

به گزارش رکنا، براساس آمارهای گمرک ایران، در 10 ماهه امسال 129 کیلوگرم انسولین به ارزش 7 میلیون و 998 هزار دلار وارد کشور شده که در مقایسه با 7 ماهه سال 97 کاهش 18 درصدی را نشان می ‌دهد.

اما مقایسه قیمت وارداتی انسولین نیز نشان می‌دهد هر کیلوگرم انسولین درحالی در 10 ماهه سال 97 به قیمت 37 هزار و 496 دلار وارد کشور شده که این مقدار در 10 ماهه امسال نزدیک به 62 هزار دلار شده است. به عبارتی طی دو سال اخیر قیمت انسولین وارداتی 65 درصد رشد داشته است.

قابل ذکر است شاید شیوع ویروس کرونا بخشی از دلیل افزایش قیمت اقلام پزشکی را توضیح دهد، اما با توجه به اینکه تورم در کشورهای مبدا وارداتی بسیار ناچیز است این افزایش قیمت 65 درصدی حتی با وجود اضافه شدن تحریم ‌ها هم کمی دور از ذهن به نظر می ‌رسد.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 663895 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟