اگر کرونا دارید ورزش نکنید

کرونا در بیشتر بیماران ریه ها را درگیر می کند و گفته می شود برای کم نشدن سیستم ایمنی بدنی بهتر است بیمار در دوره ابتلا به این بیماری ورزش نکند.

به گزارش رکنا، یک متخصص داخلی گفت: بیماران کرونایی از ورزش کردن به‌ویژه در ماه اول بیماری پرهیز کنند؛ تا زمانی که سیستم تنفسی و ایمنی بدن به حالت اولیه بازنگشته، به هیچ عنوان توصیه به ورزش نمی‌شود.

محمد دادجو اظهار کرد: در خصوص کرونای انگلیسی مباحث مختلفی مطرح شده اما آنچه که مسلم است، کرونای انگلیسی قدرت سرایت و شدت بیماری بالاتری دارد و کشنده‌تر است.

وی افزود: علائم کرونای انگلیسی همانند کووید19، تب، لرز، تعریق، کوفتگی بدن، بی‌حالی شدید، سردرد، تنگی نفس و سرفه است اما با این تفاوت که شدت آن بیشتر بوده و بروز علائم بالینی آن نیز زودتر است.

دورهمی‌های خانوادگی بیشترین علت شیوع کرونا

دادجو بیان کرد: برخی خواهرها و برادرها و فامیل‌های خیلی نزدیک با این اطمینان کاذب که با یکدیگر نزدیک هستند و مشکلی از بابت انتشار بیماری وجود ندارد، دورهمی برگزار می‌کنند و متأسفانه بارها شاهد بوده‌ایم که همین مسئله باعث شیوع ویروس بین اعضای یک خانواده خصوصاً بزرگ‌ترها شده است.

این متخصص داخلی گفت: در یک خانواده حداقل یکی از اعضا برای کار یا خرید یا موضوعات دیگر با بیرون مراودات دارد و همین فرد بدون آنکه بداند می‌تواند ویروس را در داخل خانواده یا فامیل‌های نزدیک پخش کند. در این موضوع، مردم به خانواده و حتی خودشان هم اعتماد نداشته باشند زیرا ممکن است ناقل بدون علامت باشند و بیماری را به عزیزانشان منتقل کنند.

زمان قرنطینه بیماران ۲ تا ۳ هفته

دادجو با اشاره به اینکه مدت‌زمان قرنطینه در سخت‌گیرانه‌ترین حالت، ۳ هفته است، گفت: از زمان شروع علائم توصیه می‌شد که فرد ۲ هفته قرنطینه شود و هفته سوم احتیاط داشته باشد.

احتمال ابتلای مجدد به کرونا وجود دارد

این متخصص در خصوص احتمال ابتلای مجدد افراد به کرونا، گفت: طی مدت حدود یک سالی که از شیوع کرونا می‌گذرد، چندین مورد را داشتیم که فرد ۲ بار به ویروس کرونا مبتلا شده است. حتی یکی از بیماران من دارای علائم بالینی مشکوکی به کرونا برای سومین بار است.

زمان مناسب مراجعه به پزشک

دادجو بیان کرد: اگر علائم فرد همانند سرماخوردگی ساده بود می‌تواند از مشاوره تلفنی استفاده و قرص‌های ضد سرماخوردگی مصرف کند اما در صورت بروز تنگی نفس، سرفه، بدن درد، بی‌حالی و تعریق خیلی شدید، حتماً به پزشک مراجعه شود.

موج چهارم کرونا خطرناک‌تر است

وی خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال گسترش شیوع کرونای جهش‌یافته و همچنین جدی نگرفتن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به‌واسطه تولید واکسن و یا خسته شدن از محدودیت‌ها، پیش‌بینی شده که موج چهارم این بیماری در کشور خطرناک‌تر باشد.

راههای تقویت سیستم ایمنی بدن

این متخصص داخلی تصریح کرد: به غیر از ویتامین D، بقیه ویتامین‌ها تقریباً در مواد غذایی وجود دارد و نیاز به مصرف مکمل‌های غذایی نیست. البته ویتامین D نیز باید بعد از اندازه‌گیری میزان این ویتامین در بدن و در صورت نیاز مصرف شود.

وی با تأکید بر استفاده کمتر از غذاهای کارخانه‌ای، مواد فراوری‌ شده، نوشابه و مواد قندی، افزود: توصیه می‌شود که خانواده‌ها غذاهای سنتی و ایرانی را به همراه سبزیجات مصرف کنند و به داشتن ۵ وعده غذایی در طول شبانه‌روز توجه داشته باشند.

این متخصص بیان کرد: تقویت سیستم ایمنی بدن نیاز به زدن آمپول یا استفاده از تقویت‌کننده خاصی ندارد و مصرف غذای سالم، خواب مناسب و ورزش منظم برای این کار کافی است.

افت ضربان قلب از عوارض کرونا

دادجو یادآور شد: گره ضربان‌ساز قلب، یکی از نقاطی است که ویروس کرونا بر روی آن اثر می‌گذارد و در برخی از بیماران موجب کاهش ضربان قلب آنها شده است. اینکه این عارضه چگونه درمان می‌شود و یا تا کی ماندگار خواهد داشت، هنوز مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: در بیمارانی که با علائم شدیدتر بیماری کرونا مواجه و ترس از مرگ داشتند، بعضاً مشاهده شده که عصبی و زودرنج می‌شوند.

ورزش برای بیماران کرونایی مضر است

این متخصص داخلی با بیان اینکه کرونا سیستم ایمنی و دفاعی بدن را تضعیف می‌کند، گفت: ورزش کردن بار اضافی به بدن وارد می‌کند و بر همین اساس توصیه می‌شود که افراد به‌ویژه در ماه اول ابتلای به این بیماری ورزش نکنند و تمام انرژی‌شان را صرف ریکاوری بدن کنند.

دادجو با اشاره به اینکه تا زمان برگشت توان بدنی اولیه به فرد بیمار، استفاده از تردمیل، طناب زدن و ورزش ‌همراه با تعریق به هیچ عنوان به بیماران کرونایی توصیه نمی‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه بدن نباید کاملاً بی‌تحرک باشد، بیماران کرونایی می‌توانند در حد چند دقیقه در حیاط و یا داخل خانه پیاده‌روی داشته باشند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 662213 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟