چینی ها واکسن کرونای سینواک را تایید کردند

واکسن کرونای چینی ساخت شرکت سینواک بایوتک برای استفاده عمومی در این کشور تایید شد.

به گزارش رکنا، شرکت سینواک اعلام کرد که واکسن کووید-۱۹ این شرکت به طور رسمی توسط اداره نظارت بر محصولات پزشکی چین برای استفاده عموم مردم مورد تایید قرار گرفته است.

پس از واکسن کرونای شرکت داروسازی «سینوفارم» که ماه دسامبر برای استفاده عمومی مورد تایید قرار گرفت، این دومین واکسن کووید-۱۹ است که برای استفاده مردم این کشور چراغ سبز دریافت می کند.

البته پیش از این تاییدیه‌ها، هر دو واکسن در برنامه واکسیناسیون چین که هدف اصلی آن گروه های کلیدی بودند و به نظر می رسد بیشتر در معرض آلودگی با این ویروس قرار دارند، مورد استفاده قرار گرفته بود.

شرکت سینواک در یک خبرنامه اعلام کرد اندونزی، ترکیه، برزیل، شیلی، کلمبیا، اروگوئه و لائوس مجوزهای اضطراری از واکسن «کرونا واک» ( CoronaVac) را که توسط شرکت داروسازی سینواک بایوتک ساخته شده است، اعطا کرده اند.

سینواک اعلام کرد: این تأیید بر اساس نتایج دوماهه ناشی از مرحله آخر آزمایشات بالینی است که در خارج از این کشور انجام شده و داده های تجزیه و تحلیل نهایی هنوز به دست نیامده است.

کروناواک، واکسنی غیرفعال است یعنی از بخش‌هایی از ویروس مرده استفاده می‌شود تا دستگاه ایمنی بدن در مقابل آن واکنش نشان دهد بدون اینکه بیماری شدید ایجاد کند.

در مقابل واکسن‌های مدرنا و فایزر حاوی مقدار کمی رمز ژنتیکی هستند. یعنی بخشی از کد ژنتیکی ویروس کرونا به بدن وارد می‌شود تا بدن شروع به ساخت پروتئین‌های ویروسی کند. البته بدن کل ویروس را نمی‌سازد و فقط باعث می‌شود تا سیستم دفاعی فعال شود و قادر به مقابله با ویروس شود.

یکی از برتری‌های واکسن شرکت سینواک این است که در دمای عادی یخچال و بین ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد می‌شود آن را نگهداری کرد. واکسن آکسفورد هم که حامل ویروسی است که اصلاح ژنتیکی شده و موجب سرماخوردگی عادی در شامپانزه‌ها شده، از این قابلیت برخوردار است.

اما واکسن مدرنا باید در ۲۰- درجه سانتی‌گراد و واکسن فایزر باید در ۷۰- درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند.

بنابراین واکسن‌های آکسفورد-استرازنکا و سینواک برای کشورهای در حال توسعه کاربردی‌تر هستند چون این کشورها ممکن است قابلیت نگهداری حجم گسترده واکسن‌ در دمای بسیار پایین را نداشته باشند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 659293 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟