گردش مالی بازی های رایانه ای در سال گذشته  4300 میلیارد تومان بود / نگاه مثبت به رشد کتابخوانی با توسعه محتوای دیجیتال

کتابخوانی و توجه به کتاب در سال های اخیر با توجه به تغییر ذائقه مردم و رفتن به سمت محتوای دیجیتال با تغییرات زیادی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در حال حاضر در اقصی نقاط دنیا و کشور ما محبوبیت رسانه های تصویری و ویدیویی افزایش یافته و این به معنای آن است که کتابخوانی با سبک های جدیدی در میان مردم نه تنها کاهش نیافته بلکه ما را نسبت به مطالعه و کتابخوانی در آینده می تواند امیدوار کند.

لزوم به روز شدن مفهوم کتاب و کتابخوانی

علی رضا تابش ، مدیر عامل بنیاد فارابی در مورد کاهش سرانه مطالعه در کشور و علل کم شدن  تمایل  به خواندن مقالات، تحقیقات، گزارش ها، کتاب چنین به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: نظر مخالف دارم . معتقدم «مفهوم کتاب و کتابخوانی» منطبق با «انواع جدید مطالعه» در عصر پسادیجیتال کنونی، لازم است به روز رسانی شود، پیوند میان انواع تعریف سنتی تعریف سواد و تعریف ‌های به روز از این مولفه ضرورت دارد و توجه ویژه به سنین ابتدایی نسل جدید هم ضروری است، به‌ ویژه سال‌ های قبل از مدرسه که می ‌توان به نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در کشور کمک کرد.

محبوب ترین محصول مطالعه، ویدیو و تصویر است

وی در ارزیابی عللی که باعث شده این روزها تمایل مردم به دیدن بیشتر از خواندن باشد،حتی در مباحث خبری نیز گویی مردم باید حتما مستند خبر را ببینند. اینگونه گفت : بله، طبق آمار محبوب ترین محصول در سرویس های اینترنتی، ویدئو و تصویر است و این خاص کشور ما نیست و به ذائقه مخاطبان جهانی بر میگردد. به نظرم اگر مشاهده محصولات مستند، سینمایی ، انیمیشن و فیلم های داستانی توسط مخاطب او را به جهان مطالعه نزدیک می کند چون اغلب این فیلم ها مبتنی بر پژوهش و یا اقتباس از ادبیات داستانی هستند و اساساً مطالعه توسط مخاطب صورت گرفته و حتی مخاطب را پس از تماشای فیلم به مطالعه متون این کتابها سوق می دهد.

برای دور نشدن جامعه از مطالعه باید به ناشران و کتابفروشان بها داد

مدیر عامل بنیاد فارابی در تشریح آینده جامعه ای که از مطالعه دور می شود با گفتن اینکه برای دور نشدن جامعه از مطالعه باید به ناشران و کتابفروشان بها داد تاکید داشت :  مثلا درروزگار کرونا با ایده‌ های نو و متناسب با شرایط روز و در ارتباط تنگاتنگ کتابفروشان و ناشران، پلتفرم‌ ها و مخاطبان می تواند برنامه های ترویجی برای کتاب و کتابخوانی اجرا شود، برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی تهران، در این شرایط پاسخی به این نیاز بود و می بینیم که از سراسر کشور طی شش هفت شبانه‌ روز برپایی نمایشگاه کتاب مجازی، ۴۵ میلیارد تومان فروش کتاب ثبت شده که این یک رکورد جدید است، البته کارهای نو با ضعف هایی هم همراه است اما این نوع برنامه ها را، که به ترویج کتاب کمک می کند باید پاسداشت. توسعه بازار نشر در کشور طبیعتا به گسترش کتابخوانی و مطالعه کمک می کند.

لزوم توجه به تغییر در الگوهای مصرف فرهنگی جامعه

 گرانی کتاب و کاغذ با توجه به هزینه های زندگی چقدر از دور شدن مردم از مطالعه تاثیر گذاشته است ؟ علی رضا تابش چنین پاسخ داد: متاسفانه این مساله تاثیر خودش را گذاشته و این رابطه نیاز به ترمیم دارد و بسیار متزلزل است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد های فرهنگی دیگر در حاکمیت نقش ایجابی و تسهیل گر داشته باشند، البته خرید «کتاب الکترونیکی» و رشد پلتفرم های حوزه کتاب الکترونیک هم از جمله تغییرات محسوسی است که در مصرف فرهنگی این زمانه قابل بررسی است. در سال 1398 هزینه کرد بازیکنان برای بازی های ویدیویی 4300 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 1600 میلیارد تومان آن صرف خرید نرم افزار بازی شده است. برخی از این بازی ‌ها و سرگرمی ها جایگزین کتاب های سرگرمی سابق شده اند، پس تغییر در الگوهای مصرف فرهنگی موجب تغییر در تحلیل های ما از وضع موجود مصرف فرهنگی به خصوص کتاب می شود.

مفهوم سواد رسانه ای و حتی تعریف سواد دستخوش تغییرات جدی شده است

حزبی شدن رسانه ها چقدر به اعتماد مردم به مطالعه روزنامه و در ادامه آن اعتماد به اخبار صدمه زد؟ مدیر عامل بنیاد فارابی در این خصوص چنین توضیح داد:

طبق یکی از پژوهش های  دکتر هادی خانیکی، اساساً دو حوزه «قدرت سیاسی» و «جامعه مدنی» بر مطبوعات تاثیر فراوان دارد. از دوران مشروطه تاکنون «توزیع قدرت سیاسی» و «حیات جامعه مدنی» با هم رابطه معناداری داشته اند، اما می بینیم که در مقاطعی «تمرکز قدرت سیاسی» باعث «ضعف جامعه مدنی» شده است و ناگزیر این تفاوت معنادار سیاسی و مدنی آثار قابل مشاهده‌ ای بر رشد کمی و کیفی مطبوعات در کشورمان داشته است، از جمله سلب اعتماد مخاطبان و اُفت تیراژ مطبوعات در مقاطعی بوده است. من اینجا باید این نکته را اضافه کنم که در زمانه کنونی که آن را به نام دوران پسادیجیتال می شناسیم؛ با رشد رسانه های نوین و گسترش شبکه های اجتماعی، قدرت رسانه ها به فضای جدیدی منتقل شده است و مفهوم سواد رسانه ای و حتی تعریف سواد دستخوش تغییرات جدی شده است. همچنین الگوهای جدیدی برای اطلاع رسانی و خبر گیری و معرفی برنامه ها و اقناع افکار عمومی شکل گرفته که البته دائما در حال تغییر است. ما با جامعه شبکه ای روبرو هستیم که کنترل، نحوه حکمرانی، تاثیرگذاری و جلب اعتماد مردم در این زمانه با معیارهای دوران آنالوگ بسیار متفاوت است.

وجود نشانه هایی امیدوارکننده از وضعیت آینده کتابخوانی کشور

 علی رضا تابش در مورد اینکه چگونه می شود مردم دور شده از مطالعه را به دنیا کتابخوانی بازگرداند گفت : نباید از ذائقه نسل جدید غافل شویم، نسلی که رژیم مصرف فرهنگی او با نسل پیشین خیلی تفاوت دارد، همین طور الگوهای ما در تولید محتوا ناگزیر باید تغییر کند و به روزرسانی شود، در یک نگاه کلی و با توسعه محتوای دیجیتال، روند کلی کتابخوانی در کشور را مثبت ارزیابی می‌ کنم، طی این سال ها اتفاقات مثبتی نظیر تاسیس و حمایت نهاد های مختلف مروج کتابخوانی در سراسر کشور افتاده است نهاد های مرتبط با کتابخوانی تقویت شده اند و حضور و حساسیت جامعه‌ مدنی به دسترسی همه کودکان کشور به کتاب‌ های مناسب بالاتر رفته است، این ها از نشانه‌هایی هستند که ما را به آینده امیدوار می‌ کنند.   آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 656863 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟