15درصد زوج ها در ایران نابارورند / مرگ ناگهانی و ناباروری در زنانی که می خواهند لاغر بمانند!

ناباروری در ایران از حد معمول و میانگین جهانی بیشتر نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با این وجود علیرضا زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: "25درصد زوج های جوان از ناباروری رنج می برند و نیاز مبرمی به تامین اعتبار برای درمان زوج های نابارور در کشور وجود دارد. او گفت که اگر افزایش جمعیت برای دولت و مجلس حائز اهمیت است باید بسته جداگانه اعتباری را به این موضوع اختصاص یابد." این آمار درست است؟ چه مسائلی باعث به وجود آمدن ناباروری در کشور می شود؟ محمد ابراهیم پارسانژاد، رئیس انجمن ناباروری ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این سوالات تاکید کرد: براساس آمارهای اپیدمیولوژیک که در کل ایران و استان های مختلف حتی در یکی از مجلات تخصصی خارجی، بین 12 تا حداکثر 15 درصد کل زوج های ایران و جهان نابارور و نیازمند درمان هستند.

وی با اشاره به عوامل ناباروری افزود: عامل اول ناباروری با علت مردانه است که براثر اسپرم کم یا خراب به وجود می آید. این ناباروری 35 تا 40درصد ناباروری ها را به خود اختصاص می دهد. 60 تا 60 درصد کل ناباروری ها نیز مشکلات تخمک گذاری در زنان است که تقریبا در هیچ جای دنیا تغییری نمی کند. مسائل رحمی و لوله ای و عوامل محیطی نیز در ناباروری تاثیر دارد.

رئیس انجمن ناباروری با اشاره به بررسی 40 سال پیش تاکید کرد: مسائل لوله ای در ایران بسیار کم و در حد 12درصد بود. مسائل لوله ای با عادت ها و رفتارهای غیرمتعارف و لاابالی گری جنسی ارتباط دارد. در همان زمان اروپا و آمریکا مسائل لوله ای حدود 40درصد بود. در مطالعه بعدی این موضوع در ایران کمی تشدید شده بود ولی قابل قبول بود. اما من از مطالعه جدیدی در این مورد خبری ندارم.

استفاده از ریموت ها ناباروری می آورد؟

محمد ابراهیم پارسانژاد با اشاره به این که از زمانی که ریاست انجمن ناباروری ایران را داشتم تاکنون آمار 25درصدی ناباروری نداشتیم، افزود: باید دید نوع نمونه برداری و مطالعه به چه شکل بوده که 25درصد زوج ها را نابارور اعلام کرده اند. اما مسائل آلودگی محیط نیز در ناباروری تاثیر دارد. یعنی آلودگی هوا و غذا نیز در این موضوع تاثیرگذار است. امروزه اشعه های غیرمتعارف بسیاری در اطرافمان داریم. اشعه موبایل، ماهواره، تلویزیون، تمام ریموت ها و... که دلایل بی ضرری آن به اثبات نرسیده است.

نمی توانیم کرونا را با ناباروری ارتباط دهیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا کرونا می تواند ناباروری ایجاد کند؟ گفت: کرونا یک پدیده جدید است. هر مطالعه ای هم شده باشد، نمی توانیم ناباروری را به کرونا ارتباط دهیم. ناباروری تعریف خاص خود را دارد. وقتی یک زوج یکسال با هم زندگی کرده، هفته ای سه بار مقاربت داشته باشند و از هیچ روش جلوگیری استفاده نکنند و بارداری صورت نگیرد، می گوییم نابارور هستند. کمتر از یکسال است که کرونا شیوع پیدا کرده است و اگر کسی بگوید که مطالعه ای کرده و کووید-19 در زن یا مرد ناباروری ایجاد کرده است، باید با شک به او نگاه کرد.

مرگ ناگهانی و ناباروری در زنانی که می خواهند لاغر بمانند

محمد ابراهیم پارسانژاد در پاسخ به این سوال که تغذیه و بحران های اجتماعی می تواند در ناباروری تاثیر دارد؟ تاکید کرد: تغذیه در ناباروری تاثیر دارد. متاسفانه بسیاری از دختران سعی می کنند که لاغر شوند و آنقدر غذا نمی خورند که حالتی به نام "بی اشتهایی عصبی" پیدا می کنند. دختران و زنانی که دچار "بی اشتهایی عصبی" می شوند نه تنها نابارور بلکه مرگ های ناگهانی دچار می شوند. در بحران های اجتماعی باید به مشکلات روانشناختی اشاره کرد. اصولا تولید مثل در هر موجودی به ویژه انسان از محیط نشات می گیرد. محیط یعنی سرما، گرما، نور، استرس و اضطراب. محیط روی قشر مغز تاثیر می گذارد و هورمون هایی ترشح می شود و در زنان تخمدان و در مردان بیضه ها ارگان های هدف می شوند. بحران های اجتماعی را اگر به حساب اختلالات روانشناختی به حساب بیاوریم مطمئنا ناباروری ایجاد می کند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 652687 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟