88 درصد از فوتی های کرونا، بیماری زمینه ای داشتند

کرونا به گفته وزیر بهداشت بیش از همه جان بیماران زمینه ای را می گیرد.

​دکتر سعید نمکی در نشست اعضای کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر افزود: اولین کشوری بودیم در منطقه و شاید در جهان که اداره کنترل بیماری‌های غیرواگیر را راه اندازی کردیم.

نمکی گفت: معتقد بودم اگر به بیماری غیرواگیر نپردازیم، طوفانی نظام بهداشت را در هم می‌نوردد. سیصد و ۸۵ هزار مرگ در سال، که ۳۳۰ هزار آن به علت بیماری غیرواگیر بوده و درصد بالایی از آن به علت بیماری‌های قلبی عروقی بوده است.

وی گفت: در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون با غربالگری۳۰ میلیون که دو میلیون و هفتصد بیمار با فشار خون بالا و ده میلیون نفری را که در مرز فشار خون بالا بودند توانستیم شناسایی کنیم.

وزیر بهداشت افزود: درست است که آبله و طاعون و... در کشور‌های توسعه یافته هم می‌تواند پاندمی‌های جدید و بیماری‌های عفونی ناشناخته ایجاد و قتل عام کند، ولی هنوز زمان پاندمی‌ها سپری نشده و این اولین درس کووید ۱۹ بوده است.

نمکی گفت: به رغم دانسته‌های بالای پزشکی هنوز ناشناخته‌های زیادی داریم و با غروری که در علم پزشکی و علوم مرتبط و استفاده از ابزار و تجهیزات که تحول عظیمی بود کووید ۱۹ اثبات کرد این‌ها برای مدیریت بیماری‌های عفونی جدید کافی نیست و این درس دوم بوده است.

وی افزود: وقتی علم پزشکی درسطح مولکولی و سلولی گسترش یافت پدافندی برای آن در نظر نگرفتید که اگر ویروسی دستکاری شده هنوز به ساختار پدافند عالمانه برای آنچه در دسترس دانشمندان است، نداریم این درس بعدی بود.

۸۸ درصد جانباختگان کرونا بیماری‌های زمینه‌ای داشته اند

وزیر بهداشت گفت: ۸۸ درصد مرگ و میر‌های کووید ۱۹در افرادی بود که بیماری‌های زمینه‌ای داشته اند.

دکتر سعید نمکی افزود: در همه گیری جهانی بیماری عفونی، بیماری‌های غیرواگیر قتل عام می‌کند. ۸۸درصد مرگ و میر‌های کووید ۱۹در افرادی بود که بیماری‌های زمینه‌ای داشته اند.

وی گفت: درس بعدی کووید این بود. هنوز زیرساخت مدیریت برای طوفان بیماری‌ها نداریم و نظام‌های قدرتمند سلامت در دنیا چیز کمی نیست.

دکتر نمکی افزود: ماندن بیمار در پشت در بیمارستان‌های سودان و نیجریه با درب بیمارستان‌های انگلیس متفاوت است.

وی افزود: ماندن مریض پشت درب‌های بیمارستان‌های کشور‌های پیشرفته نشان داد زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری توسعه نیافته است.

با وجود بیماری جهانی، ​ایران به سرعت خود را ترمیم کرد

وزیر بهداشت گفت: با وجود ​بیماری‌های واگیر و غیرواگیر در دنیا و نیز وجود این پاندمی در همه کشور‌ها، خوشبختانه ما از کشور‌هایی بودیم که توانستیم به سرعت خود را ترمیم کنیم.

دکتر سعید نمکی افزود: ما دو هزار و پانصد تخت آی سی یو در عرض چند هفته تهیه کردیم و یک بیمار پشت درب آی سی یو نبود.

وی گفت: شاید از نادر کشور‌های جهان باشیم که نه تنها بیمار کووید یا غیر کووید پشت درب‌های بیمارستان نماند که اگر اینجنین نبود فیلمش در تمام شبکه ها‌ی بیگانه پر بود.

دکتر نمکی افزود: بیماران غیرواگیر به علت هراس از کووید در دیگر کشور‌ها نیز افزایش داشته است.

وی گفت: بیماری غیرواگیر در حیطه کنترل ما نیست. سهم ما محدود بوده است. در تغذیه، شیوه زندگی و ترافیک جاده‌ای هرگز سهم مان اندازه واکسن نیست. ما شش واکسن علیه شش بیماری واگیر را در دست داشتیم، اما در بیماری غیرواگیر حداقل نقش را داریم، لذا باید در سند کنترل بیماری غیر واگیر حتما مشارکت دیگر نهاد‌ها پر رنگ باشد.

وزیر بهداشت با تاکید بر نقش مدرسه و خانواده در کنترل بیماری‌های غیرواگیر افزود: مشارکت بین بخشی بزرگترین فاکتور برای بهینه کردن سند ملی است. مدرسه جای موثری است که بچه‌ها احترام به دیگران، بهداشت روان و ورزش و تغذیه را درست فرا می‌گیرند. با ید به هدفمند کردن مشارکت توجه داشت.

وی با تاکید بر نقش خانواده‌ها در مشارکت برای تبیین اهداف سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر گفت: در طرح هر خانه یک پایگاه سلامت و سفیران سلامت، نقش بانوان در تغذیه و مسائل بهداشتی و شیوه زندگی و سلامت مردان موثر بوده است و باید مشارکت بین بخشی و مشارکت هرخانه را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: ۵۳ تا چهار درصد سفیران سلامت را در کشور انتخاب کردیم که می‌توانند عضو موثری در پیاده کردن اهداف سند باشند مثلا در همین کرونا سفیران سلامت می‌توانستند نقش مهمی در منع سفر‌ها و نکات بهداشتی و رعایت آن در این دوران داشته باشند.

وزیر بهداشت گفت: بیماری‌های زمینه‌ای در سنین پایین نیز می‌تواند شانس مرگ و میر بر اثر کووید۱۹ را افزایش دهد.

سعید نمکی در نشست اعضای کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر درباره تاثیر بیماری‌های زمینه‌ای و غیرواگیر بر مرگ و میر ناشی از کرونا افزود: بیماری‌های زمینه‌ای در سنین پایین نیز می‌تواند شانس مرگ و میر بر اثر کووید۱۹ را افزایش دهد مثل کودک ۱۱ساله قشمی که چاق بود و چاقی، زمینه ساز ابتلا به بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 652485 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟