تزریق 14.3  میلیون دوز واکسن کرونا در آمریکا

واکسن کرونا و واکسیناسیون در کشورهای دنیا با واکنش ها و دیدگاه های مختلف روبرو شد. برخی از کشورها اعلام کردند از واکسیناسیون سر باز می زنند و برخی دیگر به دنبال خرید واکسن و کاهش اپیدمی کرونا هستند.

واکسیناسیون علیه در ایالات متحده از 22 آذرماه با تزریق به کارکنان مراقبت های بهداشتی آغاز شده است و تاکنون 14.3 میلیون دوز تزریق در این کشور صورت گرفته است، بر اساس آمار به دست آمده توسط بلومبرگ و داده های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در هفته گذشته، به طور متوسط 898 هزار دوز در روز تزریق شده است.

به گزارش رکنا، روابط عمومی سازمان نظام پزشکی طبق گزارشی درباره تزریق واکسن کرونا در دنیا تهیه کرد. طبق این گزارش  تعداد واکسن‌های تزریق شده در عمل کمتر از پیش بینی های دولت بوده. دور اول تزریقات تا اوایل ژانویه عمدتا از طریق بیمارستانها انجام شد. مرحله بعدی بیشتر به داروخانه ها و کلینیک ها- مکان هایی که به طور سنتی واکسن ها تزریق می شوند - سپرده می شود و این کار تعداد افراد واجد شرایط برای گرفتن واکسن را گسترش می دهد. برخی از ایالت ها ورزشگاه ها و پارک های ورزشی را به مراکز واکسیناسیون گسترده تبدیل می کنند.

مسابقه جهانی واکسیناسیون

بجز آمریکا در سایر کشورهای جهان هم حدود 30 میلیون دوز واکسن تزریق شده است. بعد از آمریکا چین با تزریق 10 میلیون دوز بیشترین آمار را داشته است، کشورهای اتحادیه اروپا 5.2 میلیون، انگلستان 4.3 ، رژیم اشغالگر قدس 2.3، امارات متحده عربی 1.9، روسیه 1.5 میلیون و المان و ایتالیا هم 1 میلیون دوز واکسن تزریق کرده‌اند.

اگر میزان واکسیناسیون به نسبت جمعیت در نظر گرفته شود، رژیم اشغالگر قدس از هر 100 شهروند خود 26 نفر، امارات 18 نفر، بحرین 10 نفر، انگلستان 6.5 ، آمریکا 4.5 و دانمارک 3 نفر را واکسینه کرده است.

اما خبر جالب انکه هندوستان از دیروز بزرگترین کمپین واکسیناسیون COVID-19 در جهان را آغاز کرد. هند بزرگترین تولیدکننده واکسن در جهان است و یکی از بزرگترین برنامه های واکسیناسیون جهان را دار. مقامات هند امیدوارند که بتوانند به 300 میلیون نفر واکسن تزریق کنند. دریافت کنندگان شامل 30 میلیون پزشک، پرستار و سایر پرسنل کادر درمان و بهداشت هستند و به دنبال آنها 270 میلیون نفر که بیش از 50 سال دارند یا بیماری های زمینه ای دارند.

شنبه حدود 165 هزار دوز واکسن در هند تزریق شد. بیش از 3000 مرکز تزریق واکسن در سرتاسر کشور تعیین کرده و قرار است که در هر مرکز روزانه 100 نفر واکسن دریافت کنند. هند مجوز اضطراری تزریق واکسن آسترازنکا – آکسفورد و نیز واکسن داخلی موسوم به بهارات بیوتک را صادر کرده است و دریافت کنندگان واکسن نمی دانند کدام یک از این دو نوع واکسن به آن ها تزریق می شود.

وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشورهای خاورمیانه

لبنان در روز یکشنبه قرارداد خود با شرکت فایزر برای خرید 2.1 میلیون دوز واکسن ویروس کرونا را قطعی کرد. طبق اعلام وزارت بهداشت لبنان، این واکسن ها اوایل فوریه به لبنان می رسد. در بیانیه دولت آمده که واکسن های فایزر با 2.7 میلیون دوز از برنامه تحت هدایت سازمان ملل متحد(کوواکس) همراه خواهند بود. قیمت خرید هر دوز واکسن فایزر 18 دلار است. همچنین اعلام شده است که 2 میلیون دوز دیگر توسط بخش خصوصی لبنان از شرکت های دارویی بین المللی خریداری خواهد شد. از آکسفورد-آسترازنکا و سینوفارم چین به عنوان منابع بین المللی نام برده شده است.

سوریه منتظر واکسن ها از طریق برنامه تحت رهبری سازمان ملل است، اما بشار اسد رئیس جهموری این کشور گفته که با روسیه در مورد ارسال واکسن به سوریه گفتگو خواهد کرد. عراق اعلام کرده که تزریق واکسن های فایزر را در اوایل سال جاری شروع می کند، اما اطلاعات بیشتری منتشر نکرده است . در مصر، پرجمعیت ترین کشور جهان عرب، مقامات بهداشتی اعلام کردند واکسن چینی برای استفاده اضطراری تأیید شده است و واکسیناسیون طی دو هفته آغاز می شود. این کشور همچنین در حال مذاکره با فایزر و آسترازنکا – آکسفورد است.

وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرد تاکنون 675 هزار کارمند درمانی و بهداشتی این کشور واکسن سینوواک چین دریافت کرده اند.

در عمان، گروه های هدف از روز یکشنبه دوز دوم واکسن کرونا را دریافت می کنند. مطابق برنامه زمان بندی برای اجرای کمپین ملی ایمن سازی علیه کووید-19 ، دوز دوم واکسن برای همان گروه های هدف که چند هفته پیش دوز اول را دریافت کرده بودند، از روز یکشنبه آغاز شده است. وزارت سلامت عمان اعلام کرده در مجموع 24204 نفر در عمان اولین دوز واکسن کرونا را تا 25 دی ماه دریافت کرده اند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 652296 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟