رشیدی: پرونده آتش سوزی جنگل ها در کمیسیون اصل 90 مجلس / نگاه کلانتری به محیط زیست تاسف بار است

آتش سوزی در جنگل های حیران و گلستان موجب نگرانی دوست داران محیط زیست و همه مردم شده است.

جنگل ها به عنوان ریه های زمین شناخته می شوند و لازم است تا با افرادی که به صورت سهوی و البته عمدی اقدام به این کارها می کنند برخوردی جدی شود. به گفته برخی از مسئولین علت آتش سوزی های اخیر در جنگل ها به دلیل وزش بادهای گرم است، اما این دلیل هم غیرمنطقی و هم سخره آمیز به نظر می رسد، چرا که اکنون در فصل زمستان هستیم و ارائه چنین دلایلی صحیح نیست.

آتش گرفتن جنگل به دلیل بادهای گرم با عقل جور در نمی آید

جلال رشیدی، عضو فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار در مجلس در مورد آتش سوزی جنگل ها در استان های گلستان و گیلان در روزهای اخیر به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: مسئولین زیربط در رابطه با آتش سوزی های اخیر در جنگل ها، ابراز داشته اند که این حادثه به دلیل وزش بادهای گرم رخ داده است، در حالی که چنین چیزی اصلاً قابل پذیرش نیست و با عقل هم جور در نمی آید که در فصل سرما چنین اتفاقی بیافتد. زمانی جنگل ها بر اثر گرما دچار آتش سوزی می شوند که تابستان باشد و دمای هوا نیز بالای 40 درجه تخمین زده شود. بنابراین وسط زمستان و در کوه ها با دمای یک یا دو درجه بالای صفر، هرچقدر هم که باد گرم بوزد، نمی تواند باعث آتش سوزی در جنگل ها شود. به نظر می رسد این آتش سوزی توسط عده ای و به صورت سهوی انجام شده و امیدواریم که واقعاً هم همین گونه باشد.

رشیدی کوچی: برای مقابله با کرونا باید محدودیت‌های سختگیرانه‌تری اعمال شود

نگاه رئیس سازمان محیط زیست، محیط زیستی نیست

رشیدی با اشاره به آتش سوزی جنگل ها در استان فارس و رشته کوه های زاگرس در تابستان امسال، گفت: متاسفانه در آتش سوزی جنگل های زاگرس در تابستان امسال، جنگل های بلوط زیادی دچار آتش سوزی شدند. در آن زمان جلسه ای با آقای کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست گذاشتیم ولی متاسفانه نگاه ایشان اصلاً محیط زیستی نیست و همان زمان در خصوص آتش سوزی جنگل های زاگرس گفتند که "مگر چه خبر است که اکنون این موضوع را در بوق و کرنا می کنید؟ حالا هزار هکتار هم بسوزد مگر چه اتفاقی می افتد؟ همه جای دنیا این اتفاقات رخ می دهد!". این نوع نگاه های مدیریتی به محیط زیست، واقعاً نگاهی تاسف بار است.

مسئولین منتظر خاموشی آتش بوسیله سامانه بارشی جدید هستند

عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در مجلس در انتقاد از اقدامات پیشگیرانه در جهت آتش سوزی جنگل ها، افزود: متاسفانه علی رغم همه تذکراتی که مبنی بر تجهیز ابزارهای اطفاء حریق داده شده است اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است. باید بدانیم که جنگل های هیرکانی ارزش ملی داشته و شاید میلیون ها سال است که جنگل های هیرکانی در این مناطق وجود دارند، با این حال بی تفاوتی و کم اهمیت انگاشتن آتش سوزی در این جنگل ها بسیار تاسف بار است. حدس می زنم که مسئولین منتظرند سامانه بارشی که تا آخر هفته به کشور وارد می شود، جنگل ها را خاموش کند.

لزوم برخورد جدی با عوامل آتش سوزی جنگل ها

جلال رشیدی در خصوص فرضیه ای مبنی بر اینکه چقدر از آتش سوزی ها با هدف ویلاسازی و جاده کشی انجام می شود، گفت: با توجه به این که اطلاعاتی در این خصوص نداریم، نمی توانیم اظهار نظری داشته باشیم، با این حال امیدواریم که آتش گرفتن جنگل ها به صورت سهوی صورت گرفته باشد. اگر این آتش سوزی ها که خساراتی غیرقابل جبران به کشور زده اند، عمدی بوده باشد، باید با عوامل آنها که ریه های زمین را نابود می کنند، برخورد جدی شود.

آتش سوزی جنگل را از طریق کمیسیون اصل 90 پیگیری می کنیم

نماینده مرودشت در مجلس در مورد امکان دعوت از رئیس سازمان محیط زیست به مجلس در پی آتش سوزی جنگل ها گفت: تا کنون بارها ایشان را به مجلس فراخوانده ایم اما از آن جایی که سازمان محیط زیست، وزارتخانه نیست و معاون رئیس جمهور محسوب می شود، مجلس چندان قدرت مانور در این حوزه را ندارد، اما حتماً این موضوع را در کمیسیون اصل 90 پیگیری خواهیم کرد. در قانون برای وزرا و رئیس جمهور امکان سوال و تذکر دیده شده ولی برای معاونین رئیس جمهور و سازمانی مثل محیط زیست چنین امکانی در نظر گرفته نشده است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 652240 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟