جلودارزاده : آقای استاندار بیکاری افزایش یافته  نه کاهش / با زور  به بازنشستگان حکومت داری معنا ندارد

 آنقدر به بیکاری اهمیت داده نشد و در ویترین شعارها ماند و کسی به آن رسیدگی نکرد که حالا به غولی به شاخ و دم تبدیل شده است. غولی که دست و پایش از کشور بیرون زده و نخبگان را از ایران فراری می دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،حرف های حامد برکاتی، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مهاجرترا یکی از مهم ترین دلایل خالی شدن خزانه ژنی و افت آی.کیوی کشور در 10-15سال گذشته می داند.

در مقابل استاندار تهران اعلام کرد: "بیکاری تهران از 9.4درصد سال گذشته به 6.8درصد کاهش یافته است." در حالی که شیوع کرونا کسب و کارهای بسیاری را نه تنها در ایران و تهران بلکه در تمام دنیا با مشکل روبرو کرده و به ورشکستگی و تعطیلی کشاند. چگونه دولت می گوید با وجود تحریم ها، تورم، افزایش روزانه قیمت ها، شیوع بیماری کرونا و... دولت توانسته بیکاری را کاهش دهد؟ سهیلا جلودار زاده، عضو شورای مرکزی خانه کارگر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این سوال تاکید کرد: به طور منطقی و به نظر بنده بیکاری در جامعه کاهش نیافته است. یعنی حجم بیکاری حتی از ظرفیت جذب نیروی انسانی صنایع و پروژه های جدید بیشتر بوده است. صنایعی که جدید احداث می شوند، درصد نیروی انسانی کمتری را جذب می کنند.

بیکاری در کشور کاهش نیافته است

وی با بیان این که مسئله تولیدات مورد نیاز در دوره کرونا، افزود: کسب و کارهای جدید مثل کسب و کارهای اینترنتی یا تغییر خط تولید که در کرونا به وجود آمده است، به اندازه این نیست که اعلام کنیم که میزان بیکاری کمتر شده است. تلاش کردم که از مسئولان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران این موضوع را بپرسم اما موفق نشدم. اما به لحاظ منطقی و تحلیلی که دارم، بیکاری نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم داشته است.

آنهایی که در لیست شاغلانند اما مزایا ندارند

برخی از افراد به دلیل بیمه نداشتن از لیست برخی خدمات حذف می شوند چون روزهای کمی در ماه بیمه شده اند، اما برای تهیه و تدوین آمار بیکاری، افراد حتی یک روز کار در هفته نیز جزو آمار شاغلان محسوب می شوند. عضو شورای مرکزی خانه کارگر در پاسخ به این سوال که چرا یک روز فعالیت نیز در آمار اشتغال ثبت می شود؟ گفت: این نوعی فریب است که مقاصد سیاسی را دنبال می کند. کسی که یک ساعت در هفته نیز کار می کند، جزو شاغلین محسوب می شود در حالی که برای دریافت مزایا شاغل محسوب نمی شود. این به نقص سیستم بیمه ای ما برمی گردد. قانون تامین اجتماعی نوشته شده برای کارگرانی که به این شکل هستند، فکری نکرده است. به اعتقاد من وقتی برای کشاورزان بیمه خاصی متناسب با شرایط شان تعریف کردیم برای کار نیمه وقت، پاره وقت و کوتاه مدت نیز باید سیستم بیمه ای طراحی کنیم که شناور باشد و فرد بتواند در هر دوره ای متناسب با میزان کاری که می کند از مزایای بیمه بهره مند شود. چون درصدی از این مزایا را دولت می پردازد و از منابع ملی و عمومی است و هر کسی فعالیت می کند حق دارد از آن استفاده کند. ولی کسب و کارهایی نیمه یا پاره وقت نمی توانند از این حق استفاده کنند. خدمات بیمه ای و جداگانه ای برای این افراد باید تامین شود. چرا که اگر این افراد دچار حادثه شوند، همسرانشان سرپرست خانوار می شوند و آوار می شوند روی نهادهای امدادی. در حالی که اگر بیمه داشته باشند فرد دچار حادثه و همسر و فرزندانش می توانند در آسایش زندگی کنند.

وزارت خانه دوره احمدی نژاد هنوز شرح وظایف ندارد

جلودارزاده در پاسخ به این سوال که بعضی از کارفرمایان 5 روز بیمه برای کارگران خود رد می کنند، چرا اقدامی نمی شود که کارگران یا در لیست شاغلان قرار گیرد و بیمه شوند یا در لیست بیکاران قرار گیرند؟ گفت: در همه جای دنیا برخی قوانین را اجرا و برخی دیگر راه فرار آن را پیدا می کنند. سیستم قانونگذاری باید دائم در حال ارزیابی شرایط بوده و مشکلات را رفع کند. ما این ارزیابی را نداریم.

وی افزود: بعد از آن که در دوره احمدی نژاد وزارتخانه ها ادغام شدند، قرار بود در شرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس مشخص و به تصویب برسد. این موضوع در کمیسیون تصویب شد ولی متاسفانه به صحن مجلس نیامد و دو، سه دوره است که این شرح وظایف معطل مانده است. ما در آن مطرح کردیم که هر 10سال یکبار باید قوانین تامین اجتماعی آسیب شناسی، متناسب با توسعه و پیشرفت کشور و مشخص شدن مسائل کارگران اصلاح شوند. ولی متاسفانه شرح وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو سه دوره معطل مانده و فکر نکنم در این دوره هم به نتیجه برسد و کسی شاید به این موضوع توجه نکند.

رسیدگی نکردن به حقوق کارگران هزینه شورش را تحمیل می کند

عضو شورای مرکزی خانه کارگر اظهار کرد: سال هاست دعوای قانون کار و نقطه نظرات موجود باعث شده که اقدامات مثبت نیز به نتیجه نرسد. چون کارگران این خوف را دارند اگر قانون اصلاح شود، از سهم کارگر قیچی می شود نه سهم دولتی یا کارفرما. در صورتی که اگر اصلاح قانون توام با آسیب شناسی علمی باشد، مشخص می شود رسیدگی به حقوق کارگران باعث می شود که هزینه جای جانبی ایجاد نشود و هزینه های تحمیلی برای امنیت و خواباندن شورش ها به وجود نیاید.

منابع را هدر می دهیم اما حق بازنشستگان را نمی دهیم

سهیلا جلودارزاده بازنشستگان با اشاره به مسئله بازنشستگان گفت: قبلا نیز این مسئله را مطرح کردم که اگر حق مردم داده شود، در جای دیگر هزینه های گزاف پرداخت نمی کنیم. اگر حق کارگر که 40سال در جمهوری اسلامی کار و خرج کرده است را ندهیم از جاهایی ضربه می خوریم که متوجه نمی شویم. در کشورهایی که طبق تعهدات شان عمل می کنند و حق و حقوق بازنشستگان را درست می پردازند، آرامش دارند. اما کشتی ما توفان زده است و یکی از دلایل آن این است که حق کارگر و بازنشسته را پرداخت نمی کنیم در حالی که هزاران جای دیگر خرج می کنیم و منابع کشور را هدر می دهیم. حق بازنشستگان و کارگران این است که متناسب با تورم افزایش حقوق داشته باشند. تورم به دو دلیل دارد یکی سوءمدیریت است که باعث کاهش ارزش پول می شود و دلیل دوم اتفاقاتی است که ممکن است در داخل کشور و عمدی نباشد. در هر دو صورت باید حق نیروی کار را پرداخت کنیم. چون 20میلیون کار می کنند و 85 میلیون استفاده می کنند. اگر حق و حقوق 20میلیون نفر نیروی کار را درست ندهیم، 85 میلیون بقیه روی خوش زندگی را نمی بینند. خانواده این افراد زجر می کشند و مثقال و ذره ای از زجر آنها بازخورد دارد. هیچ کسی این را متوجه نمی شود و سعی می کنیم با زور، خشونت، ایجاد نفرت، دشمنی بین خودمان و مردم این مسائل را حل کنیم. اما این موضوعات با عدالت حل می شود.

چرا همسان سازی فقط برای خودشان انجام شد نه کارگران؟

عضو شورای مرکزی خانه کارگر در پایان تاکید کرد: عده ای از بازنشستگان که مسئولان تشکل ها هستند می آیند و با سازمان و... لابی و چاق سلامتی می کنند. آنها بیشتر از 20 نفر نیستند و دلشان خوش می شود به کارت هدیه. ولی حقوق بقیه بازنشستگان را درست نمی دهند. چرا همسان سازی بازنشستگان برای کارمندان تامین اجتماعی، دولتی ها و ارتشی ها انجام شد اما کارگرانی که از جامعه دسترنج آنها استفاده می کنند و خوش می گذرانند، این همسان سازی انجام نشد؟ آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650783 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟