برای تهیه واکسن کرونا هیچ مشکلی نداریم / فروش داروهای بیماران خاص به ایران دور از چشم آمریکا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محمدرضا شانه ساز، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد: نگرانی از کمبود انسولین در کشور با برنامه ریزی های انجام شده بر طرف شد. این هفته دو میلیون انواع انسولین وارد بازار شد. مشکلات و مسائل کوچکی در زمینه تولید داخل برند خارجی بود که با تواففات انجام شده مشکل حل شد و امیدواریم نگرانی انسولین هم بر طرف شده باشد.

وی ادامه داد: توزیع انسولین نیز بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده در داروخانه ها در فاز اول با کد ملی انجام می شود. به این ترتیب خروج انسولین از زنجیره رسمی را نخواهیم داشت و مشکلات مدیریت توزیع آن از طریق سامانه تی تیک حل شد و تا دو ماه اینده می توانیم این روش توزیع را در همه داروخانه های کشور انجام دهیم که صف انسولین بر طرف شود.

شانه ساز درباره تامین واکسن کرونا نیز گفت: یکی از تولید کنندگان واکسن کرونا در داخل به فاز انسانی رسید و مطالعه بالینی آن شروع شد. تولید کنندگان دیگری هم در حال تکمیل مدارک هستند که وارد فاز انسانی شوند، البته در مورد واکسن کرونا شخص ویر بهداشت هر هفته و هفته ای چند بار این موضوع را رصد می کنند. ترجیح ما این است که در مورد واکسن اطلاعات از زبان وزیر بهداشت اعلام شود. البته در مورد تامین ارز از طریق بانک مشکلی نداریم و امیدواریم شاهد هیچ نوع کمبودی از انواع واکسن کرونا و اقلام پزشکی دیگر در کشور نباشیم.

وی با اشاره به تولید و خرید خارجی واکسن کرونا تاکید کرد: در مورد واکسن اجازه دهید وزیر محترم بهداشت توضیح دهند. مطمئن باشید همه آنچه در زمینه تولید و واردات واکسن کرونا لازم باشد را وزیر بهداشت به مردم اعلام می کنند. در مجموع به صورت شبانه روزی به دور از در نظرگرفتن روزهای تعطیل کار تولید واکسن در کشور انجام می شود و در این زمینه قطعا مشکلی نحواهیم داشت. جزئیات را وزیر بهداشت اعلام می کنند زیرا ایشان هفته ای چند بار این مسیر را دنبال می کنند، اطلاعات کافی دارند. در این زمینه متخصص هستند و سابقه طولانی در حوزه داروسازی کشور دارند. به هر حال عده ای خارج نشین بیشتر از مردم داخل کشور نگران این موضوع هستند. هنگامی که اطلاعات لازم منتشر شد، این افراد هم اخبار موثق را دریافت خواهند کرد. در هر صورت واکسن کرونا به موقع دریافت می شود. از بابت واکسن نگرانی نداریم. مشکل اقتصادی و و مالی نداریم. مطمئن باشید قطع شدن دیرتر زنجیره بیماری کرونا اتفاق نمی افتد. در زمینه واکسن کرونا همه آنچه باید در زمینه تولید و واردات آن پیگیری شود، اتفاق می افتد و جزو کشورهایی خواهیم بود که مشکلی در تامین دارو نخواهیم داشت. هر واکسن کرونایی که صلاحیت های لازم سازمان غذا و داروی ایران را داشته باشد، استقبال می کنیم.

وی افزود: داروهای ممنوعه یا داروهایی که باید تحت کنترل مصرف شود مثل سقط جنین، داروهای تبلیغ شده در ماهواره به صورت غیرقانونی به کشور وارد می شود. تفاوت قیمت بیشتری که داروهای تولید داخل دارد نیز باعث شده که افزایش چشمگیری در خروج دارو داریم. به همین دلیل برچسب گذاری می کنیم روی دارو تا قابلیت ردیابی داشته باشد. داروهای وارداتی نیز این شانه را دارد و مصرف کنندگان می توانند برای سلامت و اصالت دارو به این برچسب ها توجه کنند.

شانه ساز تاکید کرد: تقریبا همه کشورهای دنیا از هند و چین مواداولیه دارو خریداری می کنند. مشکل زیادی برای انتقال پول هستیم و بسیاری از شرکت های چینی و هندی از تبادل مواداولیه با ایران هراس دارند چرا که تحریم های ظالمانه آنها را ترسانده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به داروی بیماران خاص افزود: تعداد کمی بیمار نادر داریم، تهیه داروی این بیماران توجیه اقتصادی ندارد و علت گران بودن داروی آنها این است که امکان دارد یک خط تولید برای ۲ الی ۵ هزار نفر در کل دنیا راه اندازی شود که مثلا در ایران هم زیر ۱۰۰ نفر از آن بیمار را داشته باشیم و باید داروی آنها تهیه شود و به لحاظ اینکه هم تأمین کننده این داروها در دنیا کم است و هم تیراژ تولید پایین است، معمولاً هزینه‌ آن بالا است. یک سری از این داروها را شرکت‌های دانش بنیان برای تولید این داروها اقدام کردند و نیازهای زیادی برطرف شده است، اما یک تعداد از این داروها هستند که منابع‌شان در آمریکا است و شرکت‌هایی هستند که تحت نفوذ آمریکا قرار دارند و اجازه صدور داروها به ما داده نمی‌شود و مجبوریم با واسطه و با زحمت بسیار این اقلام را تهیه کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: کمپانی‌های بزرگ علاقه‌مند به همکاری با ما هستند و بسیاری از شرکت ها دور از چشم آمریکا و تحریم ها به ایران دارو می فروشند. این فروش نه به دلیل مسائل انسان دوستانه بلکه به دلیل تقاضا و سود خوب بازار داروی ایران است.

محمدرضا شانه ساز با اشاره به این که به دلیل مشکلات تامین ارز ورود برخی داروها به کندی انجام شده است، گفت: بیشتر شرکت ها دنبال یک داروی خاص و گرانقیمت هستند. آنها می خواهند سود بیشتری کنند. اما این سیاست به لحاظ حمایت از تولید داخل و مدیریت منابع باید هزینه اثربخش بودنش را ثابت کند.سال 97 چیزی بالغ بر 3.7 میلیارد دلار برای ورود دارو هزینه کردیم که امروز به 2.5 میلیارد دلار کاهش یافته است.

وی درباره ثبت برند نیز تاکید کرد: ثبت تجاری مسئول آن است. اما محدودیت های ما بین المللی است و باید با برندهای خارجی متفاوت باشد. مدت به سازمان ثبت برندها واگذار شد اما با مشکلات بین المللی مجبور شدیم که هماهنگی کنیم و دوباره به این بخش نظارت داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره دادن واکسن آنفلوآنزا به مجلس گفت: 8هزار پرسنل، بازنشسته، زنان باردار و گروه های در اولویت 1500 عدد واکسن ارائه شده است. این خبر خیلی بزرگ شد. این در حالی است که نماینده ها 270 نفر بودند بنابراین این به نمایندگان نرسیده است بلکه افراد در اولویت مجلس این واکسن را استفاده کردند. در بخش های مجلس، دولتی و خصوصی هر کسی براساس اولویت بندی واکسن کرونا نیز ارائه می شود.

وی در پاسخ به این سوال که ارائه متادون در داروخانه ها به کجا انجامیده است؟ گفت: معتاد باید درمان شود و مشتری نیست که تمام طول عمر به او متادون یا تنتور تریاک بدهیم. در حال حاضر داروهایی وجود دارد که در مرحله اول باعث کاهش وابستگی به مواد را کم کرده و بعد از آن بیزاری از آن را به وجود می آورد. علاوه بر متادون داروهای جدید را هم به داروخانه ها ارائه خواهیم کرد. افراد باید به راحتی بتوانند در زمینه درمان خود انتخابگر باشد.

تولید واکسن گفت: تعجب می کنم خودباوری کمی دارند وقتی پیچیده ترین مولکول های دارویی را تولید می کنیم و به مصرف می رسانیم. یکی از پیشرفته ترین تجهیزات کنترل دارو در منطقه را ایران دارد. بنابراین نباید نگرانی وجود داشته باشد. در زمینه ماسک نیز 100میلیون ذخیره و دپو کرده ایم و در تولید آن مشکلی نداریم. ماسک و ضدعفونی مهم ترین عوامل پیشگیری از بیماری است. امکان صادرات ماسک با توجه به ظرفیتی که ایجاد شده فراهم شده است. در زمینه تولید دستکش و ونتیلاتور نیز به خودکفایی رسیده و حتی به مرحله صادرات ونتیلاتور نیز رسیده است.

محمدرضا شانه ساز تاکید کرد: حدود 4.5 برابر نیاز داخلی در تولید دارو داریم. 97درصد داروهای مورد نیاز در کشور در داخل تولید می شود. داروهای وارداتی از نظر ریالی کمتر از 15درصد کاهش پیدا کرده است. تحریم ها محرک ما برای افزایش تولید داخلی دارو شده است. کمتر رشته تخصصی داروسازی وجود دارد که در ایران تدریس نشود. دانشجوی خارجی هم در این رشته ها داریم ولی تحریم ها باعث کاهش تعداد دانشجویان شده است. 25دانشکده داروسازی داریم. ما ماده اولیه رمدسیویر را تولید کرده ایم و قرار است سریع جلوی واردات مواد اولیه رمدسیویر گرفته خواهد شد. اما بازار را بر داروهای جدید نمی بندیم.

وی با اشاره به این که در حال حاضر در کشورهای زیادی ارز داریم، گفت: با تامین ارز داروها را می توانیم وارد کنیم. برای بعضی از اقلام دارویی مشکل ارز داریم. در 1400 نیز ارز دارو و تجهیزات پزشکی همچنان ارز ترجیحی است. اگر نمایندگان مجلس از توضیحی بخواهد حتما به مجلس رفته و توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

شانه ساز درباره بیماران سرطانی گفت: سرطان ناشی از شیوه زندگی و نوع تغذیه، آلودگی هوا و کم تحرکی است. به همین میزان داروهای جدید به جهان معرفی می شود. تا 5 سال پیش بخش اعظم داروهای ضد سرطان را وارد می کردیم اما سه شرکت تخصصی این داروها را تولید می کنند. مواد اولیه داروهای ضد سرطان نیز در کشور تولید می شود.

وی درباره قرارداد کواکس تاکید کرد: برای انتشار آن قولی نمی دهم و در حوزه کاری بنده نیست که موضوعی نیست من توضیح بدهم.

در حال تکمیل

 

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647551 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟