بَم از مستحکم ترین شهرهای دنیاست / 17 سال پس از زلزله

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زلزله بم، زمین لرزه ای با بزرگی 6/6 ریشتر در ساعت 5:26 بامداد روز جمعه 5 دی 1382 به مدت 12 ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کمان را لرزاند. زمین ‌لرزه بم با حدود 50 هزار کشته سومین زلزله پرتلفات تاریخ ایران بعد از زمین‌ لرزه 272 اردبیل و زمین ‌لرزه 235 دامغان بود.

اکنون بعد 17 سال از زلزله رعب آور بم، علی رغم رسیدگی های زیاد دستگاه های مختلف، حوزه های متعددی از جمله بحث حاشیه نشینی، آب آشامیدنی، آسفالت و غیره نیازمند ترمیم و بازسازی است. با این حال شهر بم در مقایسه با سایر نقاطی که حادثه ای مشابه با آن را تجربه کردند، رشد قابل توجهی داشته و به گفته نماینده این شهر، بَم به عنوان یکی از مستحکم ترین شهرهای کشور و دنیا شناخته می شود.

موسی غضنفرآبادی، نماینده بم در مجلس شورای اسلامی

موسی غضنفرآبادی، نماینده بم در مجلس شورای اسلامی در خصوص ترمیم های ویرانی ها  پس از زلزله  سال 82 تا کنون به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: تغییرات بسیار زیادی از سال 82 تا کنون در شهر بم رخ داده است. اکنون تعداد زیادی اداره، واحد مسکونی و تجاری به بهترین شکل ممکن ساخته شده است، همچنین کسانی که واحد تجاری، مسکونی و... داشتند تسهیلاتی دریافت کردند و به بازسازی پرداختند. در بحث حاشیه نشینی اکنون مشکلات و مسائلی به وجود آمده که علی رغم رسیدگی به بخش هایی از آن، همچنان قسمت هایی باقی مانده که در آینده باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

غضنفرآبادی در مورد احیا و بازسازی فضاهای آموزشی در بم گفت:  در شهر بم فضاهای آموزشی خوبی ساخته شده است، اگرچه در برخی قسمت ها غفلت هایی شده است، مثلاً در قسمت پشت رود مکان هایی بود که زلزله به آن ها خیلی آسیب زده بود که بازسازی آن هم اکنون در دست پیگیری است.

توسعه وضعیت بهداشت و درمان با افتتاح های بیمارستان در بم

نماینده بم در مجلس یازدهم در مورد وضعیت بهداشت و درمان شهر بم پس از زلزله سال 82 گفت: با توجه به ایجاد دانشگاه علوم پزشکی در شهر بم تحول بسیار بزرگی در حوزه بهداشت و درمان صورت گرفته و فضای درمانی و بهداشتی شهر بسیار توسعه پیدا کرده است. اکنون بیمارستانی 202 تخت خوابی در دست اقدام است که باید بهره برداری از آن انجام می شد اما هنوز تکمیل نشده است. بیمارستان در شهرستان ریگان، فهرج و نرماشیر فعال است و در یک الی دو هفته آینده در فهرج بیمارستان دیگری شروع به فعالیت و بهره برداری می کند.

غضنفرآبادی در مورد وضعیت آب و برق شهر بم پس از زلزله 82 گفت: مشکلات زیادی در این حوزه داشتیم، مثلاً لوله ها فرسوده بود، خطوط برق خراب شده بود که اقداماتی در جهت بازسازی آن ها انجام شده است و در بحث آسفالت خیابان ها و کوچه های شهرستان بم نیز مشکلی وجود داشت که اخیراً آقای اسلامی، وزیر محترم راه و شهرسازی قول دادند که در اسرع وقت و زمانی مناسب به این حوزه رسیدگی کنند. اکنون بهترین آب آشامیدنی از سمت سد نسا به سوی شهرستان بم در حال انتقال است که ان شاءالله تا پایان سال 99 مردم بم از آن بهره مند خواهند شد.

شرکت های خودروسازی متعددی در شهر بم فعال هستند

رئیس سابق دادگاه انقلاب تهران، در خصوص فضاهای دانشگاهی و علمی در بم گفت: اکنون دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم و چند مجتمع آموزشی دیگر در بم مشغول فعالیت هستند و توسعه یافته اند. در بحث اشتغال و کارآفرینی نیز موضوعات خوبی پیگیری شده است، مثلاً شرکت های خودروسازی در این شهر فعال هستند و در هفته آینده شرکت خودروسازی جدیدی در شهر بم افتتاح خواهیم کرد، یعنی 5 دی ماه افتتاح کارخانه خودروسازی جدیدی در بم خواهیم داشت.

شهرستان بم یکی از مستحکم ترین شهرهای دنیاست

موسی غضنفرآبادی در پایان گفت: مردم شهر بم در مجموع قدردان پیگیری های مقام معظم رهبری و سایر مسئولین هستند. یکسری مشکلات هم با توجه به توان و بنیه مالی کشور طبیعی به نظر می رسد ولی به لطف خدا نسبت به جاهای دیگر که مشکلاتی مثل بم دارند، خداروشکر بنا به گفته مقام معظم رهبری که فرمودند از دل ویرانه ها، شهری زیبا و مستحکم خواهیم ساخت، این موضوع حقیقتاً محقق شده و شهرستان بم یکی از مستحکم ترین شهرستان های کشور و حتی دنیا به حساب می آید که در آن ساخت وسازهای عمرانی به بهترین شکل رعایت شده است. مردمی که در اوایل زلزله بم امید خود را از دست داده بودند، امروز با امیدی زیاد و با نشاط و به صورت فعالانه به زندگی خود ادامه می دهند و شهر و منطقه خود را دوست دارند و با همه ظرفیت خود برای رشد آن تلاش می کنند. بنده نیز به عنوان خدمتگزار کوچک مردم بم تلاش می کنم که ان شاءالله مشکلات مردم کاهش یابد و امید جوانان به آینده افزایش یابد تا این عزیزان در آینده به سروسامان برسند و به خود و شهر خود افتخار کنند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

خبرنگار: مهدی برازنده

کدخبر: 643388 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟