نماینده مجلس : کارگران سه ماه یکبار هم گوشت قرمز نمی خورند / مشکل 6 دهک جامعه در تامین معیشت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در نشست نهایی شورای عالی کار دستمزد، حداقل حقوق کارگران در سال جاری را ۲۱ درصد افزایش داد. افزایش ۲۱ درصدی حداقل مزد بدون جلب نظر نمایندگان کارگری و برای اولین بار به صورت رأی گیری تعیین شد. در حالی که هر سال بر سر افزایش درصد توافق می شد. رحمت الله نوروزی، عضو فراکسیون کارگری مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا همسان سازی حقوق کارگران و کارمندان را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: در مورد حقوق کارگری با شریعتمداری - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سالاری – مدیرعامل تامین اجتماعی و افتخاری – مدیرعامل صندوق بازنشستگی نشست هایی را برگزار کردیم. مشکلات جامعه کارگری و کاهش قدرت خرید آنها مهم ترین بحث این جلسات بوده است. این سه مسئول قول داده اند که ترمیمی در وضعیت کارگران به وجود آید.

مواجهه کارگران با افزایش قیمت گوشت و مرغ

وی افزود: 6 دهک جامعه از جمله کارگران در تامین سبدکالا و هزینه های زندگی با مشکل مواجه هستند و باید این موضوع ترمیم شود. مجلس و دولت هم باید در این شرایط سخت به کارگران کمک کنند تا به آسیب نرسند. کارگران مایحتاج اولیه خود را با این حقوق تامین کنند و سه ماه یکبار هم نمی توانند گوشت قرمز بخورند و با افزایش قیمت گوشت و مرغ مواجه شده اند. کارگران در انقلاب و جنگ نقش مهمی ایفا کردند و باید از آنها حمایت شود. با مشکلاتی که بودجه وجود دارد، امیدواریم بتوانیم گامی را در راستای حمایت از کارگران برداریم،

نیازی نیست دستمزدها را افزایش دهید

به اعتقاد کارشناسان هر ساله 20درصد افزایش دستمزد کارگران و در مقابل آن 40درصد تورم را شاهد هستیم و کارگران هر ساله 20درصد فقیرتر می شوند. این در حالی است که طبق قانون اساسی دستمزد کارگران باید با نرخ تورم افزایش یابد. رحمت الله نوروزی در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست تعادل بین دستمزد و نرخ تورم به وجود آید؟ گفت: مدتی است که با کاهش سه، چهار برابری ارزش پول ملی و مشکلاتی که تحریم های ظالمانه دشمنان قسم خورده به وجود آورده است دیگر در تلاطم اقتصادی نیستیم، بلکه در جنگ اقتصادی هستیم. تاکید امام راحل انقلاب و مقام معظم رهبری بر حمایت از اقشار آسیب پذیر و کارگران بوده و هست. بنابراین واقعیت این است که باید متناسب با نرخ تورم دغدغه های جامعه کارگری را کاهش دهیم. اصلا نیازی نیست دستمزدها را افزایش دهند، از افزایش قیمت کالاها جلوگیری شود تا کارگران نیازمندیهای خود را تامین کنند. امیدواریم دولت بتواند در بودجه سال آینده امرار معاش و سبد کالا مد نظر است و امیدواریم این بودجه تامین اعتبار شود. در سال 99 با کسری بودجه روبرو بودیم و در سال 1400 نیز طبعا با قیمت ارز و نفت بتوانیم بودجه 1400 حمایت از دولت را تامین کنیم.

طرح اقدام ملی مسکن

وی با اشاره به مسکن کارگری، تاکید کرد: اعضای هیئت رئیسه با صادقی فر، معاون فرهنگی و اجتماعی و اسلامی وزیر راه و شهرسازی نشست داریم. دولت طرح اقدام ملی مسکن را دنبال می کند و این مسکن برای ثبت نام برای حمایت از کارگران در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

با حقوق 9 میلیون نمی توان در تهران زندگی کرد

این عضو فراکسیون کارگری مجلس در پاسخ به این سوال که کارگران پولی برای خرید مسکن ملی ندارند، چطور قرار است این واحدها به کارگران تعلق بگیرد؟ گفت: از وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس سوال کردم که امروز کارگری که در تهران کمتر از 9 میلیون تومان حقوق بگیرد و اجاره نشین باشد، دچار مشکلات عدیده ای می شود. با این هزینه های سرسام آور زندگی کارگران مشکل دارند. بحث ما با وزیر راه و شهرسازی این بود که باید ساختارهای لازم را برای حمایت از کارگران مهیا شود. مسکن مهر با نقاط و قوتی که داشت گره خیلی از کارگران را باز و آنها را با 3 تا 5 میلیون تومان صاحب خانه کرد. به آقایان گفتم براساس شنیده ها کارگر از کجا باید بیاورد. کارگر توان تهیه 100میلیون برای خرید مسکن ملی را ندارد. در سه سال اخیر مهاجرت به سمت حاشیه شهر تهران بسیار زیاد شده است.

رحمت الله نوروزی، تاکید کرد: قرار بود از سال 92 به بعد سالی یک میلیون و 100 واحد مسکن ساخته شود تا عرضه آن بیشتر از تقاضا شده و کاهش قیمت و اجاره بها را شاهد شویم. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 640516 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟