کارگران و کارمندان هر سال 20 درصد فقیرتر می شوند / افزایش 80درصدی اجاره مسکن در تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طبق نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ١٣٩٥ از مجموع خانوار معمولی و گروهی ساکن در واحدهای مسکونی آپارتمانی و غیر آپارتمانی شهر تهران، ۴۹.۶ درصد مالک واحد مسکونی، ٤١.٨ درصد اجاره‌نشین بوده است. در بین مناطق ٢٢گانه شهر تهران منطقه ٣ با ٥٧.٨ درصد بیشترین و منطقه ٢٢ با ٤٣.٨ درصد کمترین نحوه تصرف محل سکونت ملکی را دارند.

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن ملی مددکاران اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، به بررسی اجاره نشینی در تهران و کلانشهرها پرداخته و تاکید کرد: باید درباره علت هایی که مردم به سمت اجاره نشینی رفته را بررسی کرد. زمانی کارمندان می توانستند با 100هزار تومان وام بانکی یک خانه دو طبقه 100متری بخرند و با حقوق کارمندی هزینه های زندگی خود را تامین می کردند.

کارگران و کارمندان هر سال 15 تا 20 درصد فقیرتر می شوند

وی افزود: به مرور که تورم افزایش یافت و به اندازه تورم میزان حقوق و دستمزد افراد افزایش نیافت. طبق قانون اساسی باید تورم و افزایش حقوق دستمزد هم اندازه باشد تا سطح زندگی افراد حفظ شود. اما حقوق کارمندان و کارگران 20-25 درصد افزایش می یابد و تورم 30-40 درصد افزایش می یافت. در حقیقت کارمندان و کارگران چیزی حدود 15 تا 20 درصد نسبت به سال قبل فقیرتر می شوند.

افزایش اجاره نشینی

پدر مددکاری اجتماعی ایران با بیان این که امسال 20درصد حقوق ها افزایش یافت، گفت: نزدیک به 70 درصد تورم و گرانی افزایش یافت و این موضوع باعث شده که کارمندان و کارگران تا آخر عمرشان صاحب خانه نمی شود. دو سال پیش یک خانه در محله نواب تهران 120میلیون تومان بود اما حالا آن خانه یک میلیارد شده است. معلوم است اگر یک کارگر یا کارمند تمام حقوق خود را جمع کند با این شرایط نمی تواند صاحب خانه شود. این در حالی است که با فاجعه تورم، فقر، بیکاری و... روبرو هستیم. از کردستان که کولبری می کنند تا شهرهای جنوبی، شمالی و شرقی همه با یک ماشین به تهران می آیند تا مسافرکشی کنند و شب را در خودروی خود بخوابند. بسیاری از کارگران ساختمانی نیز آواره مانده اند. با وجود آن که دولت اعلام کرد اجاره بها 25درصد افزایش یابد اما اجاره ها 80درصد افزایش یافته است. دولتی که نرخ اجاره بها می دهد قیمت تمام کالاها را 70درصد افزایش می دهد.

حداقل اجاره بها یک آپارتمان در تهران

مصطفی اقلیما با اشاره به فاجعه ای که اجاره بها در خانواده ها به وجود آورده است، تاکید کرد: افرادی که در خیابان انقلاب زندگی می کرد حالا با همان اجاره بها می توانند در ورامین خانه اجاره کنند. اجاره بهای یک خانه 45-50 متری در تهران حداقل 100میلیون یک میلیون تومان است. خانواده ها در تامین هزینه اجاره بها مانده اند و امنیت و آرامش خانواده ها از بین رفته است. مردان و زنان دوشادوش یکدیگر و چند شیفت کار می کنند تا بتوانند اجاره بها را بپردازند و وقت نمی کنند که به خانواده و فرزندانشان رسیدگی کنند. کارگران و کارمندان باید دوبرابر حقوق خود را برای اجاره بها بگذارند.

تمام حقوق یک کارگر را اجاره بها را تامین نمی کند

وی با اشاره به استاندارد جهانی افزود: در کشور ما افزایش میزان پایه حقوق را اعلام می کند و تورم جلوتر از این میزان حرکت می کند. طبق استانداردهای جهانی حقوق باید 25درصد باید هزینه مسکن، 25درصد خورد و خوراک، 25درصد سلامت و تفریح و 25درصد پس انداز شود. اما در کشور ما تمام حقوق به زور به اجاره بها می رسد. بنابراین از خورد، خوراک، سلامت، تفریح و پس انداز از سبدکالای خانوار حذف می شود. برنج هندی از 3هزار تومان به 27هزار تومان رسیده است. قیمت ها آزاد شد است و نظارتی بر آن وجود ندارد.

کارمندان مجبورند به بیمارستان دولتی بروند

پدر مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به فاجعه افزایش اجاره بها، تاکید کرد: اولین نیاز برای تامین اجاره بها کار و زندگی شغل و امنیت شغلی است. وقتی تمام حقوق یک کارگر یا کارمند به اجاره بها اختصاص می یابد، سلامت از سبد کالا حذف می شود و وقتی در شرایط بسیار بد بیماری قرار می گیریم به بیمارستان یا دکتر می رویم. بیمه ها آنطور که باید و شاید از بیمه شونده حمایت نمی کنند و کارگران و کارمندان مجبورند به بیمارستان های دولتی طولانی مراجعه کنند. دولت اعلام می کند که 100هزار تومان به مردم می پردازد و این اعلام باعث افزایش قیمت کالاها می شود در حالی هنوز این پول به مردم نرسیده و اگر هم به حساب مردم ریخته شود دردی را از آنها دوا نمی کند.

کالاها سه برابر شده است

وی با اشاره به مقایسه هایی که می شود، افزود: برخی می گویند در کشورهای دیگر بنزین گران است یا هزینه ها زیاد است. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته، حقوقی که یک کارگر یا کارمند می گیرد اندازه ای است که یک زندگی عادی داشته باشد. در ایران به ریال دستمزد می زند و خود را با کشورهایی که به دلار یا یورو می پردازند مقایسه می کنند. دلار از 3 به 30هزار تومان رسیده است. سال اول که نوبخت شروع به کار کرد برای او نامه زدیم و اعلام کردیم نیازی نیست حقوق ها را افزایش دهید. فقط اجاره ندهید کالاها گران شود. اما قبول نکردند، حقوق ها را 20درصد افزایش دادند و از سوی دیگر کالاها سه برابر شد.

به قابلمه دزدی رسیده ایم

مصطفی اقلیما گفت: کسی که می تواند پول خود را در بانک بگذارد و سودش را بگیرد یک خانه می خرد و به جای آن با اجاره خانه ای که دریافت می کند، زندگی خود را می گذراند. همین می شود که برخی برای تهیه اجاره بهای مسکن شان به خلاف روی می آورند. یکی از پرونده های پلیس این بود که یک نفر به خانه های زیادی در یک محله اعلام می کند قابلمه هایتان را بیاوید تا نذری بگیرید. او قابلمه ها را دزدیده بود. ما به قابلمه دزدی رسیده ایم. وقتی بعضی از افراد نان ندارند بخورند چگونه با آنها می خواهیم از خانه و مسکن صحبت کنیم؟ اگر عزمی برای درست شدن شرایط مسکن وجود داشته باشد ابتدا باید وضعیت شغل و امنیت شغلی ساماندهی شود. دولت ها موظف به تهیه کار هستند نه 100هزار تومان به شهروندانشان بدهند. گاهی مسکن آخرین هزینه افراد می شود چون باید برای زنده ماندن تلاش کنند و چیزی برای خوردن داشته باشند.

85درصد مردم به فقر رسیده اند؟

رئیس انجمن ملی مددکاران اجتماعی ایران گفت: زمانی بود که در ایران 10-15 درصد پولدار، 10-15 درصد فقیر و مابقی قشر متوسط بودند. اما حالا 10-15 درصد پولدار وجود دارند و مابقی فقیر هستند. 10میلیون خط فقر است. چند درصد مردم بیش از 10 میلیون حقوق دارند؟ آسیب ها که افزایش یابد پلیس هم نمی تواند کاری از پیش ببرد. اول باید یک جای خواب و پول خورد و خوراک به افراد بدهند بعد بگویند خلاف نکنند.

راه پیشرفت شایسته سالاری و پاسخگویی است

مصطفی اقلیما در پاسخ به این سوال که اقدام برای بهبود شرایط چیست؟ تاکید کرد: تمام کشورهای موفق کاری را انجام دادند که مقام معظم رهبری فرمودند. ایشان همیشه بر "شایسته سالاری و پاسخگویی" تاکید دارند. وقتی شایسته سالاری باشد، متخصصان بر مسند کار می نشینند. اگر کسی با پارتی بازی در جایی منصوب شود معلوم است که نه پاسخگوست و نه تخصص انجام کارها را. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 640438 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟