حق شناس : از شهردار تهران شکایت کنید / مستنداتمان را ارائه می کنیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران هفته گذشته از "سکونشینی شهرداری در رشوه‌ و پارتی بازی" خبر داد. از سوی دیگر علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران از انحصار یک شرکت خاص است انتقاد کرده و اعلام کرد: "این شرکت در حوزه‌های مختلف شهرداری از جمله معاونت شهرسازی، سازمان زیباسازی سازمان بوستان‌ها حضور خود را تثبیت کرد و تمامی اطلاعات طرح‌های جامع و تفصیلی تهران و طرح‌های موضعی و موضوعی را به صورت انحصاری در اختیار دارد." 24 ساعت از اظهار نظر این دو عضو شورای شهر نگذشته بود که شهردار تهران از بازپس‌گیری حدود ۶ هزار متر مربع از املاک شهرداری از تیم قالیباف خبر داده و اعلام کرد: "املاک در اختیار مرتضی طلایی و همسر قالیباف به شهرداری بازگردانده شد." این واکنش های مدیریت شهری جدید بی پاسخ نماند و ناصر امانی، مشاور قالیباف در دوره شهرداری اش اعلام کرد: "در خصوص اتهاماتی که امروز آقای حناچی به رئیس محترم مجلس وارد کردند، از سوی وکیل قالیباف شکایتی با عنوان افترا و نشر اکاذیب، تنظیم شده که بزودی در دستگاه قضایی ثبت و پیگیری خواهد شد." هر کدام از این خبرها علاوه بر بار حقوقی که در پی دارد، اعتماد عمومی جامعه به مسئولان را کاهش می دهد.

مراقبت از اموال و دارایی شهر تهران

محمد جواد حق شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره اتفاقاتی که در حوزه شهری رخ داده است، تاکید کرد: بیش از 1000 ملک از املاک شهرداری به غیر واگذار شده بود و در مسیر قانونمند و استفاده درست قرار نداشت. یکی از گلایه ها و اعتراضات شورای دوره پنجم شهر تهران نیز این بود. به همین دلیل پارلمان شهری پایتخت، شهرداری تهران را مکلف کرد واگذاری بدون مصوبه شورای شهر تهران رخ ندهد و با این اقدام از اموال و دارایی شهر تهران مراقبت شد.

600ملک دیگر شهرداری باید تخلیه شود

وی با بیان این که براساس آماری که گرفتم 414 ملک تخلیه شده است، افزود: یا اصل این واگذاری ها مشکل داشته یا در مسیر درست واگذاری ادامه فعالیت نداشته است. براساس همین گزارش اعلام شد حدود 600 ملک دیگر باید تخلیه شود که برای اعمال قانون آن اقداماتی صورت گرفته است. متاسفانه در دوره قبل و مدیریت پیش از تصدی دوره پنجم شورای شهر تهران، در واگذاری ها بسیاری از ضوابط و قواعد رعایت نشده است و تردیدی درباره این موضوع وجود ندارد.

تاریخ و سابقه واگذاری املاک شهرداری موجود است

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به مصاحبه پیروز حناچی، شهردار تهران گفت: این املاک در اختیار چه کسانی بوده و پس گرفته شده، دور از ذهن نیست، چرا که این املاک آدرس، تاریخ و سابقه واگذاری و... دارد و فکر نمی کنم شهردار تهران جمله خلاف واقعیت گفته باشد. این روشن است و می توان ادعاهای شهردار قابل اثبات است.

با توضیح شهردار تهران ابهامات رفع می شود

محمدجواد حق شناس در پاسخ به این سوال که اگر از شهردار شکایت شود او به قوه قضائیه می رود؟ تاکید کرد: انجام شکایت از هر کسی یک امر حقوقی و طبیعی است و هیچ فرد حقیقی و حقوقی مصون از شکایت نیست و همه در برابر قانون برابر هستند. اما بحث برسر مسیر روشن شدن حقیقت است که خدای نکرده دچار انحراف و حقی از شهر ضایع نشود. اگر از شکایتی شود، آقای شهردار به راحتی می تواند توضیح دهد تا نگرانی دوستانی که ابهامی برایشان به وجود آمده رفع شود.

اگر شکایت مشکل را حل می کند، شکایت کنند

وی درباره خبری مبنی بر شکایت قالیباف از شهردار تهران گفت: نمی دانم چرا باید شکایت کنند چرا که مجموعه ای از فضاها و امکانات در دوره گذشته در سطح وسیع در اختیار غیر قرار گرفته است. شهردار تهران نیز با ذکر آدرس، متراژ و موقعیت مشخص صحبت کرده است. حالا اگر فکر می کنند که با شکایت مسئله قابل حل است شکایت کنند. اما شهرداری به اندازه کافی اسناد و مدارک لازم دارد که در اختیار محکمه و قاضی مستقل قرار دهد.

باید ترس ها و نگرانی ها را کنار پذاشت

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران افزود: همیشه از شهردار تهران خواسته ایم که در پیگیری امور شهر کوتاه نیاید و اتفاقا مطالبات اصلی اعضای شورای شهر تهران این بوده که حق شهر و مردم نباید دستخوش برخی از ملاحظات، نگرانی ها یا ترس ها باشد. باید در این بخش شفاف، صریح و بدون واهمه عمل کرد تا مشکلاتی که از این ملاحظات بیخود و بی جهت بوده رفع شود و با شفاف شدن فضا و مسیر نسبت به احقاق حقوق مردم اقدام کنیم.

معیارهای فساد در شهرداری چیست؟

ادعای ایستادن شهردار تهران در سکوی نخست فساد، وجود انحصار در شهرداری تهران آنهم نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری ابهاماتی را به وجود آورده است. چرا اعضای شورای شهر تهران در آخرین ماه های فعالیت خود به این موضوعات می پردازد و در بیش از سه سالی که سکان مدیریت شهری را به دست داشتند، اقدامی برای رفع فساد و انحصار نداشته اند؟ محمدجواد حق شناس در پاسخ به این سوال گفت: من این موضوع را با داستان انتخابات مرتبط نمی دانم. اگر مجید فراهانی به چنین گزاره ای رسیده است باید استنادات خود را ارائه کند تا مشخص شود با کدام مقیاس، معیار و حتی تاریخ و در میان چند سازمان این بررسی صورت گرفته شود و به این گزاره رسیده اند که شهرداری در سکوی نخست فساد ایستاده است؟ باید این گزاره راستی آزمایی شود. اگر گزارشی بخواهد علمی باشد باید سازمان مستقل و بی طرف موضوع فساد را در چند سازمان را بررسی کند. نام و میزان فساد در بقیه سازمان ها نیز باید مشخص شود. من فکر نمی کنم این گزاره (مقام اول شهرداری تهران در رشوه و پارتی بازی) استنادات علمی داشته باشد.

اقدامات با کندی و طمانینه

وی در پاسخ به این سوال که چرا در بیش از سه سالی که مدیریت پنجم شهر تهران بر سر کار بوده اقدامی برای کاهش فساد و انحصار نکرده و فقط در اواخر عمر دوره مدیریت پنجم در مورد آن صحبت می کنند؟ تاکید کرد: از همان ابتدای اعضای شورای شهر تهران پیگیر مسائل اینچنینی بودند و طرح "ممنوعیت هر گونه واگذاری بدون اجازه شورای شهر" قدم مهمی بود که مدیریت شهری مسیر گذشته را دنبال نکند. حتی اولین شهردار دوره پنجم، محمد علی نجفی نیز پیگیر این مسائل بود. میرلوحی نیز گزارشی را ارائه داد و برخورد خوبی با او نشد. گرچه اقدام توام با کندی و طمانینه را قبول دارم و همیشه از کندی روند پیگیری گله مند بودم. ولی در این که شهردار تهران کار نکرده و اراده ای برای پیگیری امور نداشته را نمی پذیرم. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639258 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟