شب یلدا را حتما برگزار کنید، نگذارید کرونا مانع شود! / برگزاری رسومات کهن با استفاده از تکنولوژی نوین

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با اینکه تاکید می شود از دورهمی ها و دید و بازدیدها برای ممانعت از شیوع کرونا باید پرهیز کرد اما می توان این مراسم ها را برگزار کرد و پاسداشت تنها کافی است که دورهمی هایی خارج از حلقه اصلی خانواده شکل نگیرد و  با کمک مسئولین در اعمال طرح های تشویقی مثل رایگان کردن اینترنت می شود که مثلا شب یلدای مجازی برگزار کرد. از راه دور ، با ارتباط مجازی و استفاده از تکنولوژی ، خانواده ها دور هم جمع شوند، دور هم انار میل کنند، فال حافظ بگیرند و گپ بزنند ، حال دقایق این بازدید کوتاه می شود و در ادامه جمع کوچکتری که همان اعضای اولیه خانواده  هستند می مانند و ادامه جشن و از مراسم ها و رسومات جا نمی مانیم.

آموزش و پرورش، دانش آموزان را به مراکز باستانی نمی برد

امان اله قرایی مقدم، جامعه شناس در رابطه با لزوم برگزاری مراسمات ملی و سنتی مانند شب یلدا علی رغم وجود کرونا با انجام نکات بهداشتی به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: این موضوع با این بیت شعر نزدیکی می کند که "آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد"، کشور ما صاحب تاریخی 9000 ساله است نه 2500 ساله و زمانی که غرب در توحش به سر می برد، ایران دارای حقوق بشر بود، دلیل آن این است که ما بوسیله برخی مسئولان و برنامه ریزان به میراث فرهنگی مان توجه نکردیم. اکنون دانشجوی رشته تاریخ به گردش های علمی نمی رود تا از مقبره کوروش و تخت جمشید بازدید کند، میراث فرهنگی همانطور که در کتاب تاریخ فرهنگ و هنر آمده است دارای دو بعد مادی و معنوی است، فرهنگ مادی نشان دهنده فرهنگ معنوی ماست، اکنون طاق بستان، گنج نامه همدان، تخت جمشید و پاسارگاد و... نشان دهنده فرهنگ معنوی ایران هستند، وقتی جوانان این آثار را نمی بینند و رادیو و تلویزیون نیز این مسائل را کمترنشان می دهند، چطور می توان به پررنگ شدن این مراسمات و استقبال مردم از آن ها امیدوار بود؟ در حال حاضر روان شناسان اجتماعی در امریکا تحقیق کرده اند که علت برتر بودن نژاد امریکایی در نظر برخی از مردم امریکا این است که دانش آموزان و جوانان امریکایی را از ابتدا به سفرها و اردوهای علمی می برند، اما سوال اینجاست که مسئولان آموزشی کشور ما چقدر دانش آموزان را به کاخ گلستان، موزه ایران باستان و امثالهم برده اند تا جوانان و بچه ها با این آثار آشنا شوند؟ جوانان چگونه می توانند در چهارشنبه سوری یکسری مراسمات را انجام دهند، در مراسم کریسمس اروپایی ها و غربی ها که بابانوئل وجود دارد، این شخصیت در واقع از ایران به آنجا رسیده است، به طور کلی این موضوع مربوط به نظام آموزش و پرورش بیمار ما می شود که جوانان نسبت به ارزش ها و مراسمات ملی پایبند و علاقه مند نیستند. اکنون جوانان وقتی می بینند در کنار خیابان کاج گذاشته اند تا کریسمس را جشن بگیرند، طبعاً به آن مراسم خارجی علاقه مند می شوند.

تبلیغات ضعیف صداوسیما در حوزه اشاعه فرهنگ ملی

قرایی مقدم با تاکید بر تبلیغات ضعیف صداوسیما در حوزه اشاعه فرهنگ ملی گفت: باید رادیو و تلویزیون در اشاعه مراسمات ملی مثل شب یلدا بیشتر اهتمام بورزد. یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود این است که در حوزه موسیقی ایرانی نیز ضعیف عمل کرده ایم، اکنون موسیقی سنتی را فراموش کردیم و اکثر مردم به موسیقی پاپ، راک و...علاقه مند شدند. همچنین جای سوال است که چرا تا کنون برای شعرای معاصرمان غیر از مرحوم شهریار که مقبره الشعرا نام دارد دیگر آرامگاه و مجسمه ای فاخر نساخته ایم؟ این مسائل را جوانان می بینند و تاثیر می پذیرند، در جامعه شناسی هنر این موارد بسیار حائز اهمیت است. در کره جنوبی گفته می شود یک عکس و مجسمه تاثیرش از چندین کتاب بیشتر است. این که در میدان فردوسی و خیابان فردوسی نام و یاد این شاعر بزرگ را زنده کرده ایم اقدامی قابل تحسین است ولی کافی نیست، واقعیت این است که یک مجسمه یک دانشگاه به حساب می آید.

 شب یلدا را  کنار اعضای خانواده برگزار کنید

این استاد جامعه شناسی  با اشاره به اینکه باید در شب یلدای امسال و مراسمات دیگری مثل چهارشنبه سوری و عید نوروز در خانه ها جشن بگیریم، افزود: در گذشته و در شب یلدا مراسم های مختلفی برگزار می شد، مردم دور هم جمع می شدند و شاهنامه می خواندند، ملاقه زنی می کردند، کوزه شکستن و فال گوش ایستادن انجام می دادند و... اما امسال که همه باید در خانه باشند، این مراسمات را مثل شاهنامه خوانی در خانه انجام دهند و در دل کانون خانواده  مراسم یلدا را به پا دارند و شاد باشند. مگر همین الان در کنار هم در یک خانه زندگی نمی کنیم ، همین اعضای خانواده در کنار هم می توانند مراسم شب یلدا، عید نوروز، چهارشنبه سوری ، سیزده بدر ... را با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی برگزار کنند. چون کرونا آمده است نباید با برگزاری مراسم های آئینی خداحافظی کنیم می توانیم از تکنولوژی استفاده کنیم ، با استفاده از تماس های مجازی با اعضای درجه دو خانواده که سال های پیش در دورهمی با همدیگر شب یلدا می گرفتیم تماس بگیریم و دورهمی مجازی داشته باشیم. با کمی خلاقیت و تعصب نسبت به برگزاری این مراسم های می توانیم هم با کرونا مبارزه کنیم و هم مراسم های سنتی خود را از یاد نبریم.

  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639254 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟