گزارش CNN از سایه وحشتناک تحریم آمریکایی بر بیماران کرونایی ایران + فیلم
حجم ویدیو: 28.68M | مدت زمان ویدیو: 00:03:35

به گزارش رکنا، در متن این گزارش آمده است: در هیچ کجای دیگری از جهان، کشورها با هیولای کرونا ویروس در کنار تحریم های بیرحمانه که رئیس جمهوری ایالات متحده - دونالد ترامپ ، اعمال کرده دست به گریبان نیست.

جنازه یک زن جوان که دقایقی پیش فوت کرده تنها نشانه ای است که به محض ورود به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهدای تجریش، به چشم می آید. بدن این زن جوان در یک بسته پلاستیکی سیاه پوشانده شده است.

در این بخش، پنج بیمار با کمک تجهیزاتی که از پس این ماههای طاقت فرسا، که بیش از 750 نفر در این بخش درگذشته اند، به دشواری زنده نگه داشته شده اند. دکتر علیرضا فاطمی می گوید: "آزاردهنده ترین مسئله برای یک دکتر این است که بداند داروهایی (به وفور) در بخش های دیگری از جهان در دسترس است اما اینجا نه."

این همان واقعیتی است که موجب تفاوت کرونا ویروس در ایران می شود: هیچ کجای دیگری از جهان با هیولای ویروس به همراه مصیبت تحریم های "فشارحداکثری" ترامپ دست به گریبان نیست، چیزی که به اذعان مقام های رسمی و پزشکان ایران، رویارویی با کووید19 را با مشکلاتی همراه کرده است.

خلیف فراهانی، آموزگار بازنشسته به سختی می تواند سخن بگوید اما هیجاناتش بر تنگی نفس ناشی از تاثیر ویروس بر شش هایش، غلبه می کند. وی می گوید: "تحریمهای آمریکا، بیرحمانه است." وی در پیاده روی در یک پارک به این ویروس آلوده شده اما می گوید "تازه الان حالش بهتر است".

لوله ای که در بینی او قرار دارد، همانند بیشتر تجهیزات این بخش، کمی فرسوده است: این تجهیزات به زحمت نگهداری شده اند اما چاره دیگری هم نیست چرا که دسترسی کشور به دارو و تجهیزاتی که در هنگامه همه گیری در دیگر نقاط جهان در دسترس است، با اختلال روبرو شده است.

پزشکان می گویند که در اینجا، آمار قربانیان روزانه متفاوت است: مرگ دو نفر، یعنی روز خوبی است، چهار نفر، میانگین است و در بدترین روزها، 9 نفر جان می دهند. ایران در هفته گذشته، دو آمار شوم را تجربه کرد: شنبه گذشته، شمار جانباختگان از ابتدای همه گیری تا کنون، به پنجاه هزار نفر و مبتلایان به یک میلون نفر رسید.

میترا آقارضی، یک پرستار دیگر می گوید: " استرس بخشی جدایی ناشدنی از کار پرستاری است اما همه گیری چیز دیگری است، با استرسی 10 برابر بزرگتر. ما همیشه نگرانیم که ممکن است خودمان مبتلای به این ویروس شویم و آن را به دوستان و خانواده مان منتقل کنیم. این باری است سنگین بر دوش ما."

در ادامه این گزارش آمده است: هرچند تحریمهای اعمال شده دسترسی به مواد غذایی و امکانات دارویی و درمانی را مستثنی کرده، گزارش های حقوق بشری از ایران بارها تاکید کرده که تاثیر تحریم ها بر دسترسی به داروهای پایه و تجهیزات درمانی، از جمله دستگاههای کمک تنفسی و تجهیزات حفاظتی کادر درمان را دشوار کرده است.

صنم وکیلی، یک کارشناس ایرانی در اندیشکده بریتانیایی چتهام هاوس، اوایل امسال به سی ان ان گفت: " ایران تحت تاثیر تحریم هایی است که این کشور را از دسترسی به ذخایر ارزی خارجی اش برای خرید تجهیزات ضروری پزشکی، ماسک و هرچیزی که برای مراقبت از جمعیت کشور مورد نیاز است، باز می دارد."  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 638725 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟