کرونا جان کودکان را می گیرد /  آغوش های خطرناک در کمین کودکان / واکسن ایرانی کرونا تا ابتدای 1400

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، روزانه تعدادی از آمار مبتلایان به کرونا از کودکان و نوجوانان است. این درحالی است که به دلیل عدم بروز نشانه های کرونا و آمار اندک مرگ و میر در کودکان توجه چندانی به رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی این عزیزان نمی شود.

دکتر نادر توکلی با تاکید بر لزوم حفظ نکات بهداشتی در کودکان و فاصله گذاری اجتماعی در بین آن ها از احتمال توزیع واکسن ایرانی کرونا تا ابتدای سال 1400 خبر داد. به گفته توکلی واکسن ایرانی کرونا به زودی وارد چرخه انسانی خواهد شد و اثربخشی آن نسبت به سایر واکسن های موجود در دنیا در حد مطلوبی است.

نادر توکلی، معاون ستاد مقابله با کرونای تهران در خصوص وضعیت شیوع کرونا در بین کودکان به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: در موج اخیری که طی 4 ماه گذشته با آن درگیر بودیم، شاهد درگیری ویروس کرونا در کودکان هم بودیم که این به معنای گسترش بیماری در کودکان است و این افراد به گونه ای به عنوان منبع انتشار ویروس عمل می کنند، به این صورت که ویروس در بدن درصد زیادی از این عزیزان قرار داشته و این یعنی کودکان ناقلین بدون علامت هستند. لازم به ذکر است میزان درصد کودکانی که به عنوان ناقل بدون علامت شناخته شده اند از آمار بزرگسالان بیشتر است. بنابراین لازم است هر کودکی که ناقل است و علامت ندارد در مواجه اش با دیگران دقت کند، اکنون مردم می خواهند ارتباط بیشتری با کودکان داشته باشند و این به دلیل حمایت عاطفی و معنوی از این افراد است، به همین دلیل اغلب فاصله اجتماعی را با آن ها رعایت نمی کنیم، اگرچه این به معنای آن نیست که باید کودکان را کاملا نادیده گرفت و از آن ها جدا شد. توجه به فاصله اجتماعی کودکان دقیقاً به اندازه رعایت فاصله اجتماعی بزرگسالان مهم است، اگر کودکان علائم مختصری هم داشته باشند باید این فاصله گذاری بیشتر شود. در بسیاری از مواقع کودکان به دلیل سیستم ایمنی بدن شان که نوعاً سالم دیده می شود به بیماری مبتلا شده و با بی علامت طی کردن آن، بعدها اثرات آنتی بادی را در بدن آن ها مشاهده می کنیم، بنابراین میزان ابتلا کودکان به کووید-19 کم نیست و روزانه تعدادی از مبتلایان از شناسایی شده از کودکان هستند. این در حالی است که خوشبختانه آمار فوتی ها در کودکان بسیار بسیار پایین است.

علت تبلیغات کم واکسن ایرانی کم اثر بودن یا سیاسی کاری در حوزه تولید واکسن نیست

نادر توکلی در مورد تبلیغات گسترده کشورهای مخترع واکسن کرونا و تبلیغات کمرنگ ایران در این خصوص افزود: اینکه گفته می شود از واکسن ایرانی کرونا به دلیل کم اثر بودن یا سیاسی کاری ها در این حوزه تبلیغات چندانی نمی شود، کذب است. کشور ما یکی از کشورهایی است که اجازه تولید واکسن کرونا را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کرده است، با این وجود مراحل تولید آن ساده نیست و یکسری مراحل آزمایشگاهی، حیوانی و انسانی باید در فرایند آن طی شود، البته با تکنولوژی به کار رفته در آن آشنا هستیم و توانایی این کار را در اختیار داریم. نکته دیگری که ممکن است در این خصوص مطرح شود آن است که گفته می شود واکسن کرونا یک واکسن کشته شده است، طبیعتاً این امر استاندارد های لازمی دارد که باید مراحلش طی شود و بنا به گفته ها این فرایند در حال اجراست و به زودی وارد چرخه انسانی می شود. در نهایت به نظر می رسد با توجه به زیرساخت ها و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، تا سال 1400 شاهد رونمایی از واکسن کرونای ایرانی خواهیم بود.

واکسن کرونا ابتدا در اختیار کادر درمان قرار می گیرد

توکلی در چگونگی اخذ واکسن کرونا توسط داوطلبین این محصول گفت: تا کنون در این موضوع برنامه ای ریزی صورت نگرفته. با این حال چون توزیع واکسن موضوعی حاکمیتی است، قاعدتاً خرید و فروش آن انجام نمی شود و باید به صورت مرحله ای و فراگیر در اختیار مردم قرار بگیرد، ضمناً اولویت توزیع واکسن با افراد High risk یا با ریسک بالاتر است، مثلاً برنامه ریزی می شود تا واکسن کرونا ابتدا در اختیار کادر درمان قرار گیرد و سپس در اختیار گروه های پرخطر بعدی قرار گیرد.

همراهی مردم پاشنه آشیل مقابله با کرونا است

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران در پایان با توصیه به این که فرهنگ سازی رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه همچنان دارای اهمیت است، گفت: خوشبختانه با اعمال محدودیت های کرونایی در دو هفته گذشته مردم به این نتیجه رسیده اند که پاشنه آشیل مقابله با کرونا همراهی و کمک مردم است. امیدواریم همکاری مردم در رعایت نکات بهداشتی و تبعیت از قوانین و محدودیت های کرونایی ادامه دار باشد و اثرات این اقدام را در محو شدن ویروس از جامعه شاهد باشیم.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

خبرنگار: مهدی برازنده

کدخبر: 636442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟