شوخی شورای شهر تهران با سلامت پایتخت نشینان

شورای شهر تهران / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فقط به دلیل تشابه اسمی HSE بهداشت، ایمنی و محیط ‌زیست کارمندان شهرداری با اداره کل محیط زیست و سلامت شهرداری طبق مصوبه شورای شهر تهران این دو اداره کل به سازمان تبدیل شده و به جای اصلاح ساختاری که شعار مدیریت پنجم بود حالا قرار است شهرداری فربه تر شود. موازی کاری و هزینه بری این دو اداره کل (محیط زیست و سلامت) نیز دلیل سازمان شدن آن می شود آنهم به اسم HSE.

در شهرداری تهران سلامت در دو حوزه سلامت کارکنان شهرداری (شهر سالم) و سلامت شهروندان که در حوزه جسمی، روانی، اجتماعی و مولفه های محیطی موثر بر سلامت شهروندان (در اداره سلامت) پیگیری می شود. آن سوتر از سال های دور استانداردی در کل کشور به نام HSE پایه ریزی شد و به شرکت ها، سازمانها، ادارت و نهادها این استاندارد داده می شد تا مشکلات سلامت، ایمنی و محیط زیست کارکنان و پیمانکاران مرتبط با سازمان را مرتفع کند.

اشکالات به سلامت، ایمنی و محیط زیست کارکنان شهرداری

در همه سازمان ها یک واحد یا دبیرخانه ای به نام HSE شروع به فعالیت کرد که مسئولیت چک کردن شاخص های سلامت، ایمنی و محیط زیست کارکنان، نه شهروندان را به عهده دارد. این واحد در شهرداری نیز بنا نهاده شد و زیر نظر خدمات شهری، شهردار تهران و در حال حاضر نیز شرکت شهر سالم فعال بوده و هست. فعالیت این واحد نقایصی را هم در پی داشته و نتوانسته موضوعات کارکنان را اجرا کند. طی سال های گذشته تلاش شد که ناکارآمدی و اشکالات این دبیرخانه رفع شود.

حالا قرار است اداره سلامت، اداره محیط زیست در شهرداری با هم ادغام شوند و به نظر می رسد طراحان آن به معنای واقعی HSE پی نبرده اند چرا که سلامت، ایمنی و محیط زیست شهر را زیر مجموعه سلامت، محیط زیست و ایمنی کارکنان شهرداری قرار داده اند.

تعاون حوزه مرده اقتصاد است

اما مهم آنجاست که این تصمیم دقیقا در شرایطی گرفته شده که "خانه های سلامت" در تهران (که زیر مجموعه اداره کل سلامت هستند) در همکاری با وزارت بهداشت جهت مبارزه با کرونا در محلات به تفاهماتی رسیده اند و مسلما این ادغام اداره کل سلامت شهرداری می تواند اقدامات خانه های سلامت را با اشکال روبرو کند.

از طرف دیگر شهرداری و دولت تجربه خوبی در ادغام سازمان ها، ادارت کل و وزارتخانه ها نداشته اند. نمونه بارز آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که هر کدام از این نام ها و بخش ها مهم و حساس بودند اما با ادغام این سه بخش حیاتی در کشور، این وزارتخانه عریض و طویل نه توانست تعاون را توسعه دهد، نه اشتغال ایجاد کند و نه رفاهی برای جامعه به ارمغان بیاورد. حالا تعاون به حوزه مرده اقتصاد، اشتغال دست نیافتنی برای جوانان و رفاه به آرزو و حسرتی بزرگ برای خانواده ها تبدیل شده است.

زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران البته در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره این ادغام گفت: هنوز طرحی مصوب نشده است بلکه فوریت این طرح مصوب شده و قرار است در 4 کمیسیون به ریز آن بپردازند. احتمال دارد که این طرح به صورت دیگری تصویب شود چرا که هنوز زوایای آن مشخص نشده است. من هم با این ادغام مخالف هستم اما باید ببینیم آنچه به صحن شورای شهر می رسد چیست و اگر مشکلی داشت در مورد آن صحبت کنیم. درباره طرحی که هنوز زوایای آن مشخص نیست چه چیزی می توان گفت؟ آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 634499 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟