افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در رتبه بندی کنکور

به گزارش رکنا، چند روز قبل دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه تأثیر سابقه تحصیلی در کنکور تا حداقل ۶۰ درصد افزایش می‌یابد، گفت: تأثیر آزمون سراسری کتبی به میزان حداکثر ۴۰ درصد خواهد رسید. این درحالی است که رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس خبری از این طرح نداشته و موضوع حذف کنکور کارشناسی را در نوبت بررسی بعدی کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار داده است.

در بخش دوم مصاحبه از عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص گفته وزیر آموزش و پرورش مبنی بر عدم رضایت از شیوه فعلی آموزش در مدارس پرسیدیم که ایشان نیز با انتقاد از وضعیت سامانه های شاد و عدم دسترسی بسیاری از دانش آموزان به سامانه شاد گفت: کم کاری مسئولان آموزشی در ترمیم و رفع مشکلات آموزشی نشان دهنده این است که موضوع آموزش دغدغه اصلی آن ها نیست و در صورت ادامه یافتن این شرایط، دانش آموزان از نظر داشتن معلومات علمی در آینده دچار مشکل خواهند بود.

مهدی اسماعیلی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با تاثیر 60 درصدی سابقه تحصیلی در کنکور کارشناسی به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: این تصمیم تا کنون به گوش مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات نرسیده است و فعلاً قطعی نشده، اگرچه نمایندگان برنامه دارند تا در آینده ای نزدیک مسئله کنکور سراسری کارشناسی را تعیین و تکلیف کنند، زیرا یکی از موضوعاتی که همواره دانش آموزان و خانواده هایشان را مورد استرس و اضطراب قرار می دهد همین کنکور است. این در حالی است که برخی از مسئولان آموزش عالی کشورمان معتقدند 85 درصد دانشگاه‌ ها نیاز به کنکور ندارند، حال آنکه برای 15 درصد باقیمانده که شامل رشته ها و دانشگاه های پرطرفدار هستند نیز باید طرحی یکسان اعمال شود. اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به فکر کنکور و دنبال سازوکاری هستند تا راهی جایگزین برای آن پیدا کنند.

موضوع حذف کنکور در نوبت دستورکار کمیسیون آموزش و تحقیقات

اسماعیلی تاکید کرد: یکی از دستور کار هایی که در دست کمیسیون آموزش و تحقیقات است، موضوع حذف کنکور است، اما با توجه به اینکه فعلاً درگیر تعیین و تکلیف کردن استخدام معلمان هستیم، این موضوع برای بررسی در نوبت قرار گرفته است. در بحث کنکور، وزارت علوم معتقد است که سه سال آخر تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم جزو ملاک های سنجش و رتبه بندی قرار گیرد، این گونه می توان از روی نمراتی که دانش آموزان در این 4 سال کسب می کنند، به رتبه بندی شان بپردازیم.

2ونیم میلیون نفر به سامانه شاد دسترسی ندارند

نماینده مردم میانه در مجلس یازدهم در بخش دیگری از گفتگو در رابطه با گفته وزیر آموزش و پرورش مبنی بر کاهش کیفیت آموزش ها در مدارس و لزوم آموزش حضوری دانش آموزان پس از محدودیت ها افزود: قطعاً این که وضعیت آموزش مدارس در شرایط کرونایی مورد انتظار و قابل قبول نیست را تایید می کنیم. اکنون بسیاری از دانش آموزان دسترسی به سامانه آموزشی شاد ندارند و این رقم حداقل به حدود 2ونیم میلیون نفر می رسد، اکنون در برخی نقاط تهران هم دسترسی با کیفیت به سامانه شاد دشوار است و به نظر می رسد نظام آموزشی ما نتوانسته با فضای مجازی به خوبی منطبق شود.

واقعیت این است که اگر شرایط کرونایی ادامه دار باشد، با این رویکرد پایه تحصیلی دانش آموزان مان ضعیف خواهد شد.

برای جلوگیری از صدمه دانش آموزان نیازمند عزمی ملی و جدی هستیم

مهدی اسماعیلی بار دیگر به شرایط تحصیلی و متضرر شدن دانش آموزان تاکید کرد و گفت: بیشترین آسیب را در شرایط کنونی دانش آموزان مقطع اول دبستان می بینند، زیرا کلاس اولی ها نیاز جدی دارند که معلم بالای سرشان باشد تا به هر لطایف الحیلی بتواند آموزش خود را مثل آموزش حروف و... به درستی انجام دهند. هم اکنون اولیاء بسیاری از دانش آموزان به بنده مراجعه می کنند و گله مندند که خودشان نیز یکسری آموزش ها را بلد نیستند و نمی توانند آن ها را به فرزندشان منتقل کنند. در کل با توجه به اینکه در دو هفته آتی معلوم نیست وضعیت کرونا در کشور چگونه ادامه می یابد، ضرورت دارد تدبیری اندیشیده شود تا فضای مجازی و سامانه شاد از پایه مورد رفع اشکال قرار گیرد. ما بارها تاکید کردیم که اقدامی در رفع مشکلات این سامانه صورت نمی گیرد و به نظر می رسد عزمی ملی و جدی لازم است تا بیش از این به دانش آموزان و محصلان کشورمان از نظر علمی و تحصیلی صدمه وارد نشود.

موضوعات آموزشی دغدغه مسئولین نیست

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی در هشدار به مسئولان آموزشی کشور ابراز داشت: اکنون از شیوع کرونا نزدیک به 9 ماه می گذرد، باید رویکرد مسئولین، حل مشکلات کار و آموزش و پرورش باشد، کم کاری ها نشان دهنده این است که دغدغه اصلی مسئولان مسئله آموزش نیست و دانش آموزان در آینده با آسیب های متعددی در حوزه علمی مواجه خواهند شد، بنابراین به مسئولین هشدار می دهیم که سریعاً سازوکار لازم را برای حل مشکلات سامانه آموزشی با کیفیت در نظر بگیرند.   آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 633373 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟