آنتی بیوتیک‌ها را چگونه استفاده کنیم؟

به گزارش رکنا ، فاطمه فتحی با یادآوری هفته جهانی آگاه سازی آنتی بیوتیک ها (۲۸ آبان تا چهارو آذر) افزود: لازم است همیشه قبل از دریافت آنتی بیوتیک با پزشک و داروساز مشورت شود و با انجام برخی اقدامات ساده و رعایت دستورالعمل های بهداشتی مثلا از طریق شستن دست‌ها، آماده سازی غذاها به روش بهداشتی، نداشتن تماس نزدیک با افراد بیمار، داشتن رابطه جنسی سالم و واکسیناسیون حتی الامکان از بروز بیماری‌های عفونی جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: در شرایط همه گیری کرونا باید توجه ویژه تری در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده به جا از آنتی‌بیوتیک ها داشته باشیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این که داروسازان و پزشکان باید با صرف وقت کافی در مورد مصرف صحیح آنتی بیوتیک‌ها، مقاومت این داروها و خطرات ناشی از مصرف نادرست آنها را به بیماران گوشزد کنند، توصیه کرد: پزشکان و سایر حرف پزشکی شاغل در مراکز درمانی نیز باید با رعایت کامل موارد بهداشتی مانند ضدعفونی کردن و شست و شوی کامل دست، وسایل و محیط اطراف خود از انتقال و انتشار عوامل عفونی جلوگیری کنند.

فتحی گفت: افزایش آگاهی عمومی از خطرات مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و یادآوری تجویز منطقی این دسته از داروها به پزشکان مهم ترین دلایل نامگذاری این هفته جهانی است.

وی تصریح کرد: هفته جهانی آنتی بیوتیک ها فرصتی برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عموم مردم در سراسر جهان از خطرات مصرف خودسرانه و بی رویه آنتی بیوتیک ها و توجه به نظارت و تجویز منطقی این دسته از داروها توسط پزشکان به ویژه در شرایط همه گیری کرونا است،

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: امسال «اتحاد برای حفظ داروهای آنتی میکروبیال» و «مصرف آنتی بیوتیک ها، با احتیاط» به عنوان شعارهای هفته جهانی آنتی بیوتیک ها در نظر گرفته شده که بیانگر اهمیت تهدید مقاومت آنتی بیوتیکی به عنوان تهدید جهانی حیات و بقاء تمامی موجودات زنده است.

فتحی به اهمیت مساعدت جامعه جهانی در پیشگیری از رخداد مقاومت آنتی بیوتیکی اشاره کرد و اظهار داشت: آنتی بیوتیک ها نقشی حیاتی در پیشرفت‌های درمانی و عمل‌های جراحی از جمله جراحی‌های پیچیده مانند پیوند عضو، تعویض مفصل یا جراحی قلب دارند.

وی ادامه داد: امسال نیز طبق روال هر ساله در هفته جهانی آنتی بیوتیک ها از تمامی بیمارستان ها برای برگزاری کارگاه های آموزشی مجازی، نمایش پیام های آموزشی به منظور افزایش آگاهی کارکنان و مراجعه کننده ها درخواست همکاری شده. همچنین واحد تحقیق و توسعه این معاونت غذا و دارو بسته های آموزشی به منظور آموزش عمومی در سطح منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران تهیه کرده است.

به گزارش ایرنا، سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار داده است که مقاومت آنتی بیوتیک‌ها یکی از بزرگ ترین تهدیدات بهداشت عمومی جهانی بوده و ایران دومین کشور پرمصرف آنتی‌بیوتیک در جهان است.

نگرانی‌های مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک‌ها خیلی زود پس از معرفی آنها به دنیای پزشکی در سال های ۱۹۴۰ میلادی ایجاد شد. آنتی بیوتیک‌ها از جمله رایج‌ترین داروهای مصرفی در جهان هستند.

اگر چه این دسته از داروها، می‌توانند نجات بخش جان بسیاری از مردم جهان از بیماری‌های عفونی و ویروسی باشد اما استفاده بی رویه از آنها سبب بروز عوارض متعددی می‌شود که سالهاست جامعه پزشکی جهان را نگران کرده است. آنتی‌بیوتیک‌ها زمانی در دهه‌های ۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی جان میلیون‌ها انسان را نجات داده‌اند اما امروزه به دلیل مصرف بیش از حد آن، بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها در برابر باکتری‌هایی که زمانی کشته‌اند، دیگر مؤثر نیستند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 628938 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟