محدودیت‌های کرونایی جدید با معیشت کارگران چه خواهد کرد؟

کرونا / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، با شروع محدودیت‌های کرونایی جدید، به مشاغل گروه 2، 3 و 4 تنها تا ساعت 6 بعد از ظهر اجازه فعالیت داده شده است. محدودیت های جدید کرونایی تا 20 آذر ادامه خواهد داشت و در این مدت تنها اصناف و مشاغل گروه یک مجاز به فعایت در همه ساعات شبانه روز هستند.

این محدودیت ها به این معناست که بخش مهمی از اقتصاد کشور با بازدهی بسیار پایین به کار خود ادامه خواهد داد و بسیاری از بنگاه‌ها با خطر ورشکستگی روبرو می‌شوند. یکی از آسیب های جدی که کرونا در این مدت براقتصاد وارد کرد، اخراج بخش وسیعی از کارگران بوده است. زمانی که بنگاه اقتصادی با سوددهی پایین یا خطر ورشکستگی مواجه میشود، یکی از راهکارهای کارفرما اخراج بخشی از کارگران است.

نزدیک به 50 درصد اقتصاد کشور مربوط به بخش خدماتی است و بخش وسیعی از طبقه کارگر در این بخش اشتغال دارند. کثیری از کارگران خدماتی به دلیل بی ثباتی کاری و دست پایین داشتن در برابر کارفرمایان، همواره در معرض خطر اخراج و کسری حقوق روبرو بوده و هستند. اجرای محدودیت‌های کرونایی اگر تدبیری برای معیشت این بخش از جامعه نیندیشد قطعا جامعه را با بحران‌های مختلفی روبرو خواهد کرد.

از طرفی بسیاری معتقدند محدودیت در ساعات فعالیت مراکز ورزشی، تفریحی، گردشگری، رستوران‌ها و... منجر به تراکم جمعیت بیشتر در این مکان‌ها در ساعات مجاز فعالیت می‌شود.

بر اساس محدودیت‌های جدید، ساعات کاری حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده است. بر این اساس از ٢٠ آبان ماه اتمام ساعت کاری کلیه خطوط داخلی مترو ساعت ٢٠.٣٠ و خط متروی کرج و گلشهر تا ساعت ٢٠ خواهد بود. با وجود چنین محدودیتی از یک سو بر حجم ترافیک افزوده خواهد شد و از طرف دیگر کسانی که وسیله نقلی شخصی ندارند که جمعیت کثیری از آن‌ها کارگران شاغل هستند، مجبور می‌شوند هزینه بالایی برای استفاده از تاکسی‌های شهری و اینترنتی کنار بگذارند.

پیش بینی میشود محدودیت‌های کرونایی باعث افزایش تراکم جمعیت در ساعات مجاز رفت و آمد در مترو و اتوبوس خواهد بود و خطر ابتلا به این بیماری را بیشتر خواهد کرد. برخی از کارشناسان معتقدند که دولت در برابر ویروس کرونا، به طرح‌های محافظه کارانه‌‌ای روی آورده است که نه تنها در مقابل شیوع این بیماری سد جدی نخواهد بست، بلکه به بیکاری و فقیر سازی دامن خواهد زد.

خبرنگار : کامیار فکور

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 626659 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟