ورشکستگی 30 درصد آژانس های مسافرتی و تغییر کاربری به تولیدی ماسک

رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران در رابطه با وضعیت اقتصادی کشور در حوزه گردشگری به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: اوضاع اقتصادی حوزه گردشگری نه تنها نسبت به هفت الی هشت ماه گذشته یعنی دوران قبل از شیوع کرونا تغییری پیدا نکرده بلکه در مواردی و در بعضی ابعاد شرایط بدتری را شاهد هستیم. واقعیت این است که در زمان شیوع گسترده بیماری کرونا، بعضی کشورها از جمله کشور همسایه ما ترکیه که صنعت گردشگری جزو اولویت های اقتصادی اش قرار دارد، اقداماتی انجام دادند تا جلوی خسارات احتمالی در بخش گردشگری را بگیرند، حال آن که ما نیز می توانسیتم از اقدامات این کشورها الگو بگیریم ولی با تاسف باید گفت که نتوانستیم یا نخواستیم این کار را انجام دهیم. برای حوزه گردشگری در شرایط کرونایی قاعدتاً ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم شرایط به مانند دوران قبل از کرونا باز گردد. در هر صورت کرونا اثر منفی خود را در صنعت گردشگری گذاشته، بدین ترتیب که سفرها کاهش یافته است و مکان های اقامتی ما از هتل های 5 ستاره گرفته تا تمام مکان های دیگر، نتوانستند مانند گذشته پذیرای مسافران و گردشگران باشند، همینطور در حوزه حمل و نقل نیز دچار آسیب های متعددی شدیم. باید در نظر داشته باشیم که در زمینه گردشگری چندین عامل وجود دارد و نمی توان فقط یک عامل چون کرونا را در آسیب رسیدن به گردشگری مقصر بدانیم. به عنوان مثال در آبان ماه سال گذشته با افزایش قیمت بنزین، شاهد اثرات منفی در حوزه حمل و نقل و گردشگری بودیم، مثلاً قیمت سفرهای هوایی پس از آن اتفاق افزایش یافت و از حجم سفرهای شخصی تا حد زیادی کاسته شد. همینطور در دی ماه 98 نیز با ساقط شدن هواپیمای اوکراینی، بسیاری از شرکت های حمل و نقل بین المللی پرواز هایشان را به ایران یا لغو کردند و یا کاهش دادند، بنابراین قبل از مسئله کرونا نیز با حوادثی که به حوزه گردشگری آسیب بزنند روبرو بودیم.

حدود 30 درصد از آژانس های مسافرتی ما ورشکست شده اند

یعقوب زاده با بیان اینکه در زمینه توسعه صنعت گردشگری و رسیدگی به آن در شرایط کرونایی بسیار ضعیف عمل کردیم، افزود: تا کنون حدود 30 درصد از آژانس های مسافرتی ما ورشکست شده اند و بسیاری از آژانس های مسافرتی دیگرنیز نیروهایشان را تعدیل کرده اند یا به تغییر کاربری به تولید ماسک و اقلام بهداشتی اقدام کرده اند. به دلیل بی مدیریتی ها خصوصاً از سمت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، نه تنها حمایت های موثر و قابل قبولی رخ نداده بلکه شاهد سیاست هایی سردرگم و کاملاً اشتباه هستیم، یکی از این اقدامات غلط، پیگیری تخصیص وام کرونا در این حوزه بود که علی رغم پیگیری هایشان وامی با بهره و بسیار اندک اختصاص دادند، این در حالی است که در کشوری مثل ترکیه کمک هایی بلاعوض برای حوزه گردشگری اختصاص یافته، چرا که این کشور معتقد است صنعت گردشگری در سال های آتی می تواند چرخه اقتصادی را سریع تر به گردش درآورد.

ترکش عدم نظارت در اقتصاد کلان به حوزه گردشگری نیز خورده است

کارشناس حوزه گردشگری با انتقاد از عدم نظارت در حوزه گردشگری مانند برخی حوزه های دیگر همچون ارز افزود: اکنون اقامتگاه ها و برخی هتل ها به دلیل عدم نظارت، هزینه های خود را تا حد زیادی افزایش داده اند، این در حالی است که برخی کشورها هزینه سفرهای هوایی خود را نیز در این شرایط کاهش داده اند و حتی بعضی از هتل هایشان نیز از 50درصد تا دوسوم هزینه های خود را کاهش دادند. متاسفانه وقتی در سطح اقتصاد کلان با عدم نظارت و مدیریت مواجه هستیم در این حوزه هم دچار مشکل می شویم.

تدوین برنامه های دوماهه و سه ماهه برای احیاء گردشگری فایده ندارد

رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران در پایان با تاکید بر اینکه شش ماه قبل نیز تذکر داده بودیم که شیوع کرونا تا یکسال و نیم الی دو سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: با توجه به تداوم این بیماری، تدوین برنامه های دوماهه و سه ماهه فایده ای ندارد. افراد زیادی در این حوزه شاغل اند و گفته می شود 1 میلیون و 950 هزار نفر در حوزه گردشگری مشغول فعالیت هستند، بنابراین باید توجهی جدی در این رابطه از خود بروز دهیم. کشورهایی همچون ترکیه و امارات با محوریت دبی توانسته اند خود را در زمینه گردشگری احیا کنند، آن ها توانسته اند با تدوین یکسری قوانین و سرمایه گذاری های مناسب، جلوی آسیب های جدی را در این حوزه بگیرند. اگر بخواهیم خوش بینانه پیش بینی کنیم، شرایط کرونایی همچنان تا یکسال و نیم آینده باقی خواهد ماند، بنابراین موظفیم که جلوی آسیب های صنعت گردشگری را بگیریم چرا که ممکن است تا مدت ها بعد از شرایط کرونایی با ضررهای شدیدی مواجه شویم، اکنون می توانیم در زمینه گردشگری داخلی اقداماتی چون تورهای مجازی، فعال سازی سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی و حتی فیزیکی و با پروتکل های بهداشتی فعالیت کنیم، این گونه می توانیم از آسیب های نگران کننده این صنعت جلوگیری کنیم و از گردشگران داخلی که نسبتاً کم می باشند، در شرایط کنونی حداکثر استفاده را ببریم.

خبرنگار: مهدی برازنده

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 626395 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟