عملکرد اساتید دانشگاه در کلاس های آنلاین بدون نظارت  / حذف وام  لب‌تاپ و موبایل دانشجویان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، نزدیک به ۱۰ ماه از شیوع کرونا میگذرد و دانشجویان همچنان با مشکلات آموزش مجازی دست به گریبان اند. در حالی که دولت در این مدت به تعطیلی دانشگاه‌ها اصرار ورزیده است، اما همچنان دانشجویان از نواقصی که در سیستم آموزش مجازی وجود دارد می‌گویند و روند کنونی را در جهت نابرابری و پولی سازی هر چه بیشتر آموزش عالی می‌دانند.

نبود تعامل در آموزش مجازی

امین شیرپور، فعال شورای صنفی پردیس هنرهای زیبا، یکی از مشکلات عمده‌ی‌ آموزش مجازی را حذف شدن تعامل بین دانشجو و استاد دانست و در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: بسیار از واحدهای درسی نیاز به گفتگو و تعامل دارند اما در آموزش مجازی این تعامل نه تنها وجود ندارد، بلکه کاملا استاد محور شده ‌است.

شیرپور در رابطه با واحد‌های عملی و کارگاهی گفت: رشته‌هایی مثل موسیقی، نمایش، مجسمه‌سازی، نقاشی، گرافیک، عکاسی و... نه تنها نیاز مبرم به فضای کارگاه‌ها برای تمرین دارند، که حتی به امکانات و تجهیزات دانشگاه جهت یادگیری و تمرین نیازمندند. امکاناتی که به شدت گران قیمت هستند که خرید و یا حتی اجاره کردن‌شان برای اکثر دانشجویان غیرممکن است. به عنوان مثال تجهیزات نورپردازی، پیانو، دستگاه‌های فرز و... را به راحتی و با هزینه‌ی کم نمی‌توان تهیه کرد.

دانشجویان امکان تمرین ندارند

وی افزود: جدای از هزینه‌ی خرید تجهیزات، فضای دانشگاه برای انجام تمرینات ضروری‌ است. امکان استفاده از خیلی از این تجهیزات در خانه میسر نیست و نیاز به فضایی مخصوص و با کارکردی کارگاهی دارد . گذشته از تمام این مشکلات امکان تدریس این درس‌ها به شکل مجازی وجود ندارد. مثلا چگونه می‌شود کار کردن با یک دستگاه را به شکل مجازی آموزش داد وقتی که دانشجو امکان و دسترسی برای تمرین را ندارد؟

شیرپور گفت: در وضعیت شیوع ویروس کرونا که دانشگاه با شعار حفظ جان و سلامت تعطیل هستند، استادان برخی از دروس، دانشجو را مجبور به بیرون رفتن از خانه و انجام تمرین‌های مربوط به ‌کلاس می‌کنند.

اجرایی نشدن وعده اینترنت رایگان دانشجویی وزیر ارتباطات

این فعال شورای صنفی ادامه داد: آموزش مجازی نه تنها برای دانشجویان رشته‌ی هنر و آنان که واحد‌های کارگاهی و آزمایشگاهی دارند سخت بود بلکه برای دانشجویان رشته‌های نظری نیز ایده‌آل نبود. سامانه‌های آموزش مجازی به شدت کُند است و نیاز کلاس‌ها را برآورده نمی‌کند. همچین نیاز به حجم بالا و اینترنت پر سرعت دارد که شرایط را برای همه‌ی دانشجویان سخت کرده‌است. که هزینه‌های خرید چنین بسته‌هایی بسیار بالاست‌ و از توان مالی برخی از دانشجویان خارج است. قول وزیر ارتباطات برای اجرایی شدن طرح رایگان کردن اینترنت سامانه‌های آموزش مجازی نیز  اجرایی نشد.

حذف ترم اجباری دانشجویان

وی افزود: دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای نوشتن پایان‌نامه و پروپوزال، نیاز به منابع و کتابخانه و همچنین ارتباط مستمر با استاد راهنما داشتند که این امکان را تا حد زیادی از دست دادند. اکثر دانشجویان شهرستانی بخاطر تعطیلی خوابگاه‌ و دانشگاه، مجبور شدند درخواست سنوات دهند. تمام مشکلات آموزش مجازی در ترم گذشته باعث شده‌است بسیاری از دانشجویان ترم گذشته را حذف کنند و عقب افتادن از تحصیل را به چنین آموزشی ترجیح دهند.

امین شیرپور اظهار کرد: شهریه‌ی دانشجویان شهریه پرداز در ترم گذشته ذره‌ای کم نشد و در ترم جاری افزایش پیدا کرد. اینکه با توجه به چنین آموزشی چرا شهریه‌ی دانشجویان که حتی امکان استفاده‌ی حداقلی از فضای دانشگاه و خوابگاه را ندارند، افزایش پیدا کرده است سوالی است که مسئولین دانشگاه آن را بدون پاسخ رها کرده‌اند.

نبود نظارت بر عملکرد اساتید دانشگاه در آموزش آنلاین

شیرپور بیان کرد: اوایل اجرایی شدن آموزش مجازی، دانشگاه تهران بعد از پیگیری‌های شورای صنفی، اعلام کرد که بخاطر دسترسی نداشتن برخی از دانشجویان به امکانات الکترونیکی نظیر گوشی موبایل و لب‌تاپ، در این کلاس‌ها حضور و غیاب نشود. اما هیچ نظارتی بر روی رفتار اساتید در این کلاس‌ها وجود نداشت. برخورد و اجبار برخی اساتید به حضور در کلاس‌ها، بسیاری از دانشجویان را در چنین شرایطی به شدت نگران و مضطرب کرد. همچنین درمورد کلاس‌های عملی تا اردیبهشت ماه تصمیمی گرفته نشده بود. فقط تعطیل اعلام شده بودند اما با این حال برخی از اساتید کلاس‌ها را به شکل مجازی برگزار می‌کردند و دانشجویان را در بلاتکلیفی و نگرانی نگه‌داشته بودند. این بلاتکلیفی تا آنجا ادامه پیدا کرد که در نهایت دانشجویان مجبور به گذراندن واحد‌های عملی در تابستان به همان شکل مجازی شدند و تا نزدیک به ترم جاری درگیر امتحانات پایان‌ ترم پیش بودند و برای انتخاب‌ واحد در ترم جدید به مشکل خوردند. و با تمام این مشکلات همچنان هیچ نظارتی بر نحوه‌ی عملکرد اساتید در این کلاس‌ها وجود ندارد. نسبت به برخوردهای بد با دانشجو و اجبار دانشجویان برای بیرون رفتن از خانه و تهیه‌ی وسایل گران قیمت که دانشگاه باید در اختیارشان قرار دهد، هیچ اقدامی صورت نگرفت.

این فعال شورای صنفی درمورد بودجه‌های رفاهی گفت: این بودجه با تعطیل شدن دانشگاه برای دانشجویان هزینه نشد و هیچ توضیحی درمورد نحوه‌ و چگونگی استفاده از این بودجه‌ها به دانشجویان داده نشد و حتی هیچ تغییری در بهبود وضعیت آموزش مجازی صورت نگرفت. به طوری که پیش از شروع ترم جاری قول پیگیری و بهبود زیرساخت مجازی سامانه‌های دانشگاه از طرف مسئولین دانشگاه تهران داده شد اما وضعیت این سامانه‌ها هیچ تغییر نکرده است. در جواب نداشتن امکانات الکترونیکی برخی از دانشجویان، پیشنهاد وام داده شد، گذشته از آنکه دولت وظیفه دارد امکانات تحصیل را به رایگان در اختیار دانشجویان قرار دهد نه در قالب وام، اما در کمال تعجب در اطلاعیه‌ی جدید صندوق رفاه حتی وام‌های لب‌تاپ و موبایل از لیست وام‌های ضروری حذف شد.

اصل آموزش رایگان در این شکل از آموزش چه جایگاهی دارد؟ می‌توان گفت دانشگاه‌ها چنین اصلی را با کمال میل به فراموشی سپرده‌اند.

خبرنگار : کامیار فکور

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 626382 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟