لج بازی مردم با دولت کار خود دولتمردان است/ نیاز به برخورد قاطع در اعمال قوانین کرونایی همراه با تنبیه

دکتر زهرا براتی، استادیار دانشگاه علامه طباطبائی در تحلیل اجتماعی و روانی رابطه مردم با دولت و فرار مردم از اعمال محدودیت های کرونایی به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: رابطه دولت و مردم مثل رابطه یک خانواده است، به عبارت دیگر نگرش مردم ما نسبت به دولت، قبیله ای و در قالب یک خانواده بزرگ است، بنابراین وقتی پدر خانواده که همان دولت باشد، هم دارای قدرت باشد و هم محبت از خود نشان دهد مردم احساس امنیت می کنند و چنانچه دولت دارای یکی از ویژگی های قدرت و محبت نباشد، احساس امنیت نیز از بین می رود. اکنون آقای دکتر نمکی هم به مردم ابراز محبت می کنند و هم با ابراز تذکرات، قدرت خود را نشان می دهند، دولت باید سعی کند با اعمال محدودیت ها از شیوع بیشتر این بیماری بکاهد.

لج بازی مردم با دولت در عدم رعایت محدودیت ها به دلیل کمبود اعتماد به دولت است

این روان شناس تربیتی با تاکید بر اینکه شنیدن آمار فاجعه بار کرونایی ممکن است در مردم موجب اضطراب اجتماعی شود، افزود: مردم با دیدن آمار مبتلایان کرونا در کشور به شدت می ترسند و این موضوع خودش را در اقتصاد ما هم نشان داده است، مثلاً مردم در خرید برخی اقلام زیاده روی می کنند و موجب گرانی بعضی محصولات می شوند. لج بازی مردم با دولت در رعایت نکردن محدودیت ها مانند لج بازی و عدم اعتماد کودک به والدینش است. بنابراین تاکید می شود با اینکه دولت از خود محبت نشان می دهد اما در ابراز قدرت ضعیف بوده و باید با اعمال قوانین شدیدتر و سخت تر جلوی فراگیری بیشتر این ویروس را بگیرد.

راهکار تشویقی کافی نیست، می توان از روش های تنبیهی استفاده کرد

زهرا براتی به اعمال محدودیت ها درکشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: در کشوری مانند فرانسه، رئیس جمهوری این کشور برای اعمال محدودیت های کرونا حتی اجازه تظاهرات به مردم را نداد و بنا به دستور وی تعدادی از تظاهرات کنندگان نیز دستگیر شدند. این طبیعی است که برای کنترل چنین بحرانی نباید فقط از راهکار های تشویقی و تقویتی استفاده کرد و در مواردی که مردم از قانون سرپیچی می کنند، می شود از روش های تنبیهی و کنترلی بهره برد. ناگفته نماند که قانون ها و اعمال محدودیت های دولت باید به صورتی باشد که مردم از نظر معیشتی و اقتصادی تحت فشار قرار نگیرند.

لزوم آموزش تکنیک تاب آوری و مسئولیت پذیری به مردم توسط رسانه ها

براتی به نقش مهم و تاثیرگذار رسانه های اجتماعی اشاره کرد و افزود: ترویج یکسری آموزش ها و نکات برای محافظت مردم از خود در برابر کرونا بسیار مهم است، از طرفی برخی رسانه ها باید دقت کنند با ابراز جملات و دستوراتی مثل این که " امید به زندگی خود را از دست ندهید" و "با انگیزه بمانید" پرهیز کنند زیرا این جملات زرد تاثیر خوبی ندارند و بیشتر به اصل این بحران دقت کنند، می توان با آموزش صحیح تکنیک های تاب آوری، مسئولیت پذیری در برابر خود و دیگران و امثال این موارد به مردم کمک کرد. آماده نبودن در برابر مواجهه با این بیماری موجب شد تا یکسری عملکرد های مردم در زمینه اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی دچار تغییرات شود و به مشکلات جسمی روانی متعددی تبدیل شود. بنابراین رسانه ها در ایجاد علاقه اجتماعی مردم نیز تاثیر می گذارند و باید تلاش بیشتر و جدی از خود نشان دهند.

مردم بیشتر از قبل از روش های دورکاری استفاده کنند

استادیار دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت و گو به لزوم تغییر سبک زندگی مبتنی بر قرنطینه در میان مردم تاکید کرد و ادامه داد: مردم باید بیش از پیش از روش های دورکاری و غیرحضوری در انجام امورات خود استفاده کنند و کارهایی که به صورت غیرحضوری انجام نمی شود هم باید تاب آوری خود را بیشتر کنند تا از این دوران سخت عبور کنیم. دوران قرنطینه باید حداقل به مدت 2 هفته به طول انجامد تا تاثیرش را در آمار تلخ کرونا شاهد باشیم و آن را به زودی کنترل کنیم. در حال حاضر متاسفانه با کمبود امکانات بهداشتی مواجه شدیم و از نظر تعداد تخت های بیمارستانی، اکسیژن و فضای بستری بیماران در محدودیت قرار داریم، یکی از بهترین راه های کنترل کرونا اعمال سیاست های سخت گیرانه تر توسط دولت است، اگرچه دولت از روش های نظامی گری نیز نباید استفاده کند زیرا ممکن است اعتراض های متعددی به دنبال خود داشته باشد، ضمن اینکه باید تاکید کرد بهترین راه اطلاع رسانی دولت استفاده از رسانه های اجتماعی و ایجاد حس امنیت و آرامش در مردم است.

خبرنگار: مهدی برازنده

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 625955 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟