تصمیمات ستاد کرونا اقتصادی است نه ضامن سلامتی جامعه!

کرونا/ به گزارش رکنا، گرچه پروتکل جدید مقابله با کرونا نسبت به قبل بهتر است ، اما این تصمیم بدون در نظر گرفتن نیاز هاى شهر است و مغایر با نیاز هاى مردم به حمل و نقل عمومى است، کاهش ساعات فعالیت مترو و اتوبوسرانى با این شیوه سبب مى شود تا در پایان روز با ازدحام شدیدى مواجه شویم و طبیعى است که افراد برای رسیدن به آخرین قطار یا اتوبوس تلاش کنند.

ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز با اشاره به تمهیدات این روزهای کرونایی می‌گوید: تمهیدات ستاد کرونا تا به امروز بیشتر بر مبنای اقتصاد شهری بوده که تبعات منفی زیادی داشت چراکه نه تنها به معیشت مردم کمک نکرده است بلکه با کنترل تدریجی و قطره چکانی مشکلات را پیچیده‌تر و در هم تنیده‌تر کرد‌.

یکی از مشکلات ناشی از تصمیمات ستاد کرونا،بروز پیک سوم کرونا در موج اول است که همچنان روند فزاینده دارد.، بگونه‌ای که در یک موج سه پیک را تجربه کردیم که جان‌های زیادی را گرفت و هرچند در تصمیمات جدید، جدیت بیشتری می‌بینیم اما کافی نیست.

متاسفانه هنوز توازن، هماهنگی و یکپارچگی در تصمیمات به دیده نمى شود، بطوری که شاهد هستیم شهرداری تهران و ستاد کرونا، بدون اطلاع و مشورت با کمیسیون سلامت در مورد اتوبوس و مترو تمهیدات زمانی اتخاذ می‌کند!

این تصمیم در حالی است که مرکز مطالعات شهرداری تهران دو فاز مطالعاتی گسترده در مورد مسیر گسترش کرونا با همراهى بیماران مبتلا انجام داده که تحقیقات نشان می‌دهد، تنها دو تا سه درصد بیماران کرونا در دو هفته قبل از بیمارى خود از اتوبوس و مترو ا‌ستفاده کردند و نه تنها مطالعات در ایران بلکه بررسی‌های جهانی نشان از تاثیر کم حمل و نقل عمومی بر شیوع کرونا دارد و ما باید یاد بگیریم که سخنان و تصمیمات‌مان را منطبق با داده‌های علمی اتخاذ کنیم.

متاسفانه باید بگویم که این تصمیم ستاد کرونا در کاهش ساعت سرویس‌دهی در مترو و اتوبوس تنها موجب ازدحام در واگن ها و کابین ها می‌شود و مدیران شهری در اتخاد این تصمیم به نیاز هاى مردم و مشاغل مختلف توجهى نشده است. برخی افراد شب‌کار هستند و یا مجبورند برای تامین معیشت و زندگی خود عصر و شب‌ نیز کار کنند و این افراد معمولا از اتوبوس و مترو برای تردد استفاده می‌کردند.

مدیران می‌توانستند با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی در تهران، زمان سرویس‌دهی را کاهش ندهند و اینگونه می‌شد پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را در واگن و کابین رعایت کرد اما حالا با کاهش زمان سرویس دهی تنها موجب تجمع و هجوم به مترو و اتوبوس می‌شوند و این تنها سبب افزایش سهم وسایل حمل و نقل در شیوع کرونا می‌شود.

مدیران ما باید یاد بگیرند که براساس مستندات و داده‌های علمی و با لحاظ تصمیمات خود براى آینده سیاستگزارى کنند، نه اینکه دور هم بنشینندو یکنفر پیشنهاد دهد و ستاد کرونا نیز آن‌را تایید و ابلاغ کند.

لزوم لغو این مصوبه و بازگشت ساعات کار مترو و اتوبوسرانى به برنامه زمانبندى از پیش طراحى شده احساس مى شود و امیدوارم ستاد کرونا و دولت بکمک شهردارى بیایند تا به جاى کاهش ساعات فعالیت حمل و نقل عمومى ما بتوانیم مقدمات فاصله گذارى را در اتوبوس و مترو را فراهم کنیم و در ورودى ایستگاهها دستگاه مایع ضدعفونى دست تعبیه شود و داخل کابین اتوبوس و قطار فاصله گذاری شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 625828 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟