ادامه فاجعه چین در خلیج فارس / شیلات بدون اطلاع سازمان محیط زیست قرارداد بست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از دهه هشتاد میلادی، چین مشهور است که محیط زیست خود را ویران کرده است. پالایشگاه ها و شهرک های صنعتی در این کشور آلودگی های فاجعه آمیزی در رودخانه ها ایجاد کردند. 40 درصد رودخانه های این کشور آلوده است. 60 درصد آبهای زیرزمینی قابل شرب نیستند. همواره همسایه های این کشور از نگاه چین به محیط زیست شکوه داشتند. پس این سوال مطرح است که چرا باید قراردادهایی را که با محیط زیست ما ارتباط دارد، با این کشور عقد کنیم.

پروین فرشچی، معاون سابق دریایی سازمان محیط زیست، در رابطه با قرارداد شیلات با رکنا گفت و گو کرد.

44706596_303 (1)

پروین فرشچی گفت : قرادادهایی از این قبیل طبیعتا خوب نیستند. چون رعایت اصول محیطی زیستی مدنظر قرار داده نشد. در رابطه با قرارداد شیلات می توان گفت فرجه صید طولانی مدت به چین دادند. همچنین مقرراتی را که تعهد کردند رعایت نکردند. بطور مثال چین قرار بود در محدوده 5 تا 12 مایل دریایی صید کند، اما رعایت نکرد. قرار بود خدمه آنها ایرانی باشند که رعایت نکردند. قرار بود که قرارداد بیست ساله نباشد که بیست سال طول کشید. نوع ماهی هایی که صید می کردندطبق مقررات فائو نبود.

چین تنها گزینه ما بود

وی در پاسخ به این پرسش که « بهتر نبود با کشوری غیر از چین قرار داد عقد می کردیم؟ » بیان کرد : طبیعتا اینگونه قرادادها را باید با کشورهایی عقد کرد که خوشنام هستند. یعنی سابقه و تجربه ی بهتری دارند و در شرایط ملی و فراملی خود ضوابط محیط زیست را رعایت کرده اند. اما اگر ما گزینه های متعددی داشته باشیم این ممکن است نه برای زمانی که ما فقط می توانیم با چین قرار داد امضا کنیم. شاید هم شرایط و تسهیلاتی که چین در ازای این قرارداد می داد را ما نمی دانیم.

تجربه خوبی با چین نداشتیم

فرشچی اشاره کرد : چین با ضوابطی جلو آمد که مجاب کننده بود. ولی در مورد صید شیلات تجربه خوبی با چین نداشتیم و از آنجا که همچنان فعال هستند، تجربه خوبی نداریم.

بیشتر بخوانید:

توقف صید ترال سرانجام قطعی شد

آلودگی خلیج فارس به 40 برابر استاندارد رسیده است

 

شیلات در قرارداد با چین سازمانهای ذی نفع را مطلع نکرد

معاون سابق دریایی سازمان محیط زیست، گفت : البته قراداد را که بسته شده  ظاهرا خیلی بد باشد. اشکال آن این بود که ذی نفعان این قرارداد در جریانش نبودند. ما کموانسیون تهران را که بستیم، از تمام ارگان های کشور که در این خصوص ذی ربط بودند، دعوت کردیم و مفاد آن را به آگاهی آنها رساندیم. اما در قرارداد شیلات این نشد. این قراداد دوجانبه بین شیلات ایران و چین بسته شد. بعد از آنکه امضا کردند، یعنی بعد از مدت ها که قرار داد را امضا کردند، سازمان محیط زیست متوجه شد این قراداد بین  چین و شیلات  امضا شده است. طبیعتا مفادی که سازمان محیط زیست بر آنها تاکید داشت ، در آن قرار نگرفت وگرنه می شد مفاد را با دقت بیشتری می نوشتند.

شیلات نظارت مناسبی برعملکرد چین نداشت

فرشچی بیان کرد : موضوع دیگر این است که فقط تدوین مفاد و قرارداد مهم نیست. آیا ما نظارت مناسبی اجرای مفاد قرارداد و عملکرد چین داریم یا خیر؟ شیلات امکان نظارت دقیق ندارد .در مورد قرارداد شیلات این نظارت قابل قبول نیست. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 619352 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟