آلودگی خلیج فارس به 40 برابر استاندارد رسیده است / ایجاد کویرهای دریایی در تنگه هرمز

آلودگی خلیج فارس/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این معضل محیط زیستی می تواند ضربات غیرقابل جبرانی به محیط زیست بزند و حتی زندگی انسان هایی را به مخاطره بیندازد که از کنار این مشکل به راحتی می گذرند.

محمد درویش، کنشگر و پژوهشگر محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره بزرگترین دغدغه این روزهای فعالان محیط زیست، تاکید کرد: اصل ماجرا این است که فاضلاب ها در شهرهای ساحلی وارد خلیج فارس می شود.

نظارتی بر ملاحظات محیط زیستی دریایی نیست

وی افزود: حتی آب تعادل کشتی ها نیز کنترل نشده است. بر ملاحظات محیطی زیستی که باید برای حفظ محیط زیستی دریایی هیچ نظارتی وجود ندارد. کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان دور هم جمع نمی شوند تا پروتکل هایی به امضا برسد که قدر اجرایی داشته باشد. به همین دلیل میزان آلودگی خلیج فارس 40برابر حد استاندارد است.

تاب آوری خلیج فارس در مخاطره است

محمد درویش با اشاره به این آلودگی گفت: این آلودگی باعث به مخاطره افتادن زندگی آبزیان می شود. تقریبا تمام رودخانه هایی که به خلیج فارس سرریز می شوند ده ها سد ساختیم و وقتی رودخانه ها به خلیج فارس نمی ریزند تاب آوری خلیج فارس به شدت به مخاطره می افتد.

محمد درویش / کنشگر و فعال محیط زیست

خطری که معیشت خطه جنوب را تهدید می کند

این کنشگر و پژوهشگر محیط زیست تاکید کرد: به دلیل آن که گونه های آبزیان قابل صید در مخاطره قرار گرفته است، از نظر معیشتی مشکلاتی را برای صیادان به دنبال دارد. علاوه بر این تلاش می کنیم که میزان وابستگی مردم را به گوش قرمز کاهش داده و گوشت ماهی و آبزیان را به آنها معرفی کنیم. اما این فعالیت ها باعث می شود که این تغییر رژیم غذایی نیز با مشکلاتی روبرو شود.

مسمومیت گوشت ماهیان جنوب

محمد درویش در پاسخ به این سوال که این فاضلاب ها باعث مسمومیت گوشت ماهیان می شود؟ گفت: حتما این اتفاق رخ می دهد. ما هر چند وقت یکبار با گونه های مختلف آبزیان و ماهیان مرده در ساحل خلیج فارس هستیم که نشان می دهد آلودگی آب خلیج فارس افزایش یافته است و در حال حاضر در تنگه هرمز با کویرهای دریایی روبرو هستیم. کویر دریایی یعنی آب وجود دارد اما هیچ موجود زنده ای در آن وجود ندارد و به دلیل شدت آلودگی آب همه چیز از بین رفته است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 619180 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟