افزایش شیوع کرونا با آلودگی هوا / تهران روزهای پیاپی آلوده را می گذراند

آلودگی هوا/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آلودگی هوا هر ساله در روزهای سر با وارونگی هوا در کلانشهرها به ویژه در تهران افزایش می یابد. در چند روز اخیر نیز کاهش کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه های حساس و در مناطق آلوده و پر ترافیک تا حد ناسالم برای تمام گروه های سنی اعلام شد. طبق توصیه های بهداشتی خودداری از تردد غیرضروری در سطح شهر به ویژه برای کودکان، افراد مسن و بیماران تنفسی و قلبی ضروری به نظر می رسد. سال های سال است که شهروندان ساکن در کلانشهرها، فعالان محیط زیست، مسئولان و... از این آلودگی می نالند و اما به یک بارندگی دلخوش می کنند تا هوا صاف شود و آلودگی را بزداید. وحید نوروزی، دکترای محیط زیست و کارشناس مسائل شهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره آلودگی هوا تاکید کرد: موضوع آلودگی هوا امسال به خاطر وجود شیوع کرونا اهمیت آن بیش از پیش شده متاسفانه موضوعی رها شده است.

پاییز و زمستان در تهران با کرونا و آلودگی هوا

وی با اشاره به این که سازمان حفاظت محیط زیست که متولی آلودگی هواست، گفت: از سازمان حفاظت محیط زیست به جز انجام پروژه های گذشته که هیچ راهی برای متوقف کردن آن وجود ندارد، اقدام و برنامه جدیدی را ندیده ایم. مطمئن باشید اگر با این روند که پیش برویم با مدل همیشگی تهران با وارونگی هوا شاهد آلودگی هوا خواهیم بود. اگر در یکی دو سال اخیر شرایط بهتر بود و تعداد روزهای سالم بیشتر بود به لطف خدا و شرایط جوی بود.

دولت هیچ برنامه ای برای آلودگی هوا ندارد

وحید نوروزی گفت: اگر می خواهیم هوای تهران را مانند مکزیکوسیتی یا لس آنجلس که جزو شهرهای آلوده دنیا بودند، مدیریت کنیم باید برای آن راهکار و برنامه عملیاتی داشته باشیم. دولتمردان در 8سال اخیر هیچ برنامه مدونی برای آلودگی هوا ندارند. منظور برنامه ای است که بودجه عملیات آن در قانون بودجه هر سال کشور در شرح وظایف وزارتخانه ها و سازمان های متولی درج شود. مجلس نیز بتواند از آنها سوال بپرسد که بودجه ای که به این سازمان ها تخصیص یافته در چه اقداماتی هزینه شده است. اگر سازمانی اقدامی صورت نگرفته باید در مقابل مجلس پاسخگو باشند.

وحید نوروزی / دکترای محیط زیست و کارشناس مسائل شهری

آلودگی هوا با ریش سفیدی حل نمی شود

این فعال محیط زیست و کارشناس مسائل شهری در ادامه افزود: آلودگی هوا با ریش سفیدی و دوستانه پیگیری می شود و در سنوات اخیر اهمیت آن مورد بی توجهی قرار می گیرد. به همین دلیل برای شش ماهه دوم سال شرایط خوبی را پیش بینی نمی کنم. متاسفانه ویروس کرونا را هم داریم و شرایط بسیار نگران کننده است.

مخالف لغو یا کاهش ساعت های طرح ترافیک هستم

طرح ترافیک در تهران دستخوش تغییراتی شده و حالا به سفت و سختی گذشته پیگیری نمی شود. وحید نوروزی در پاسخ به این سوال که طرح جدید ترافیک در تهران می تواند باعث افزایش آلودگی هوا شود؟ گفت: با توجه به شیوع کرونا باید اعمال طرح ترافیک به صورت جدی پیگیری شود. مخالف این هستم که به دلیل شیوع کرونا طرح ترافیک اجرایی نشود تا مردم از خودروهای شخصی خود استفاده کنند و در اتوبوس و مترو در معرض ابتلا به کرونا قرار نگیرند. آمارها نشان می دهد که استفاده کنندگان اتوبوس و مترو در 10سال اخیر روند ثابت و مشخصی دارند و سهم استفاده از مترو و اتوبوس کاهش یافته است. برای آنهایی که از خودروهای شخصی استفاده می کنند، لغو یا اجرای طرح ترافیک مهم نیست. این شهروندان در هر حال از خودروی شخصی استفاده می کنند. پس اجرای طرح ترافیک و کنترل آن به شدت معقول است چرا که در دوره شیوع کرونا به آلودگی هوا نینجامد. طبق گفته متخصصان بهداشتی؛ آلودگی هوا سیستم تنفسی را دچار مشکل می کند و آمادگی پذیرش بدن از ویروس کرونا را افزایش می دهد. بنابراین آلودگی هوا با شیوع بیشتر ویروس کرونا رابطه مستقیم دارد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 616994 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟