آلونک هایی که یک شبه در 15 کیلومتری تهران ساخته شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، خانواده هایی که 18ساله از گازکپسولی برای پخت و پز، از آب تانکری برای شستشو و خورد و خوراک، برق امام برای روشنایی، نفت برای بخاری و جاده خاکی برای تردد استفاده می کنند.

آنها نه خانه بهداشتی دارند و نه مسجد، جوی آب و حتی سطل زباله. این شهرک از امکانات تلفن و مخابرات محروم است و اما به جای تمام امکانات شهروندان این شهرک با حیوانات همزیست شده اند.

محمد قانبیلی، نماینده شورای شهرستان پردیس در شورای استان تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره این شهرک، تاکید کرد: این شهرک از آن دسته از جاهایی است که متاسفانه روی آنها اسم حلبی آباد گذاشته اند.

شهرکی بحرانی در دریافت انشعابات

وی با اشاره به این که یک سالی هست که به این فکر افتاده اند که این شهرک را ساماندهی کنند، افزود: این شهرک در بافت فرسوده قرار می گیرد. شرایط ساکنان این شهرک بحرانی است و در انشعابات آنها (آب، برق، گاز و تلفن) با مشکل روبرو هستند چون تمام ساختمان های آن غیرمجاز ساخته شده و حتی یک مجوز برای ساخت و سازهای این شهرک صادر نشده است. ولی در حال ساماندهی این شهرک هستند.

ساختمان های غیرمجاز

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ریزی برای ساکنان این شهر شده است؟ گفت: شهرک امام خمینی (ره) بین پردیس و بومهن واقع شده و متوجه نشدیم که متعلق به کدام یک از این شهرستان هاست. ازون تپه منطقه دیگری است که ساکنان آنجا هم بدون گاز، آب و برق زندگی می کردند. اما مسئولان شهرستان به تازگی ازون تپه که گازکشی برای آنها انجام شود و مشکلات آنها درست شود. شهرک امام خمینی(ره) هم در دستور کار است تا از این شرایط اسفناک خارج شود. بحث به دلیل این است که این ساختمان ها به صورت غیرقانونی ساخته شده اند و نمی شود امکانات شهری به آنها داد. این مناطق مختص بومهن نیست بلکه در تمام کشور وجود دارد. اما این مشکلات تهران است که سمت شهرستان های اطراف آن سرازیر می شود. در مشهد، البرز و... مشکل حاشیه نشینی وجود دارد و حاشیه نشینان این مشکلات را دارند.

واگذاری زمین های بنیاد مستضعفان

محمد قانبیلی با اشاره به این که این مجموعه ها از ابتدا نباید شکل بگیرند، تاکید کرد: وقتی این مجموعه ها شکل می گیرند باید به آنها امکانات و خدمات رسانی شود چرا که ساکنان این مجموعه ها نیز انسان هستند و باید از این شرایط خارج شوند. بنیاد مدعی است که بخشی از زمین های شهرک امام خمینی (ره) متعلق به اوست. نشستی با حضور فرماندار، اعضای شورای شهر، امام جمعه شهرستان برگزار شده تا تکلیف این زمین ها مشخص شود. آنطور که شنیدم بنیاد مستضعفان نیز تمکین کرده که این زمین ها را واگذار کند. اما شرایط واگذاری را نمی دانم.

خانه های بدون استحکام نباید گاز داشته باشند

نماینده شورای شهرستان پردیس در شورای استان تهران افزود: وقتی این خانه ها غیرمجاز ساخته شده از استحکام لازم برخوردار نیست و ارائه انشعاب گاز به آن می تواند در آینده مشکل ساز باشد. با یک زلزله یا حوادث دیگر خطر بیشتر از نداشتن انشعابات مردم را تهدید می کند. متاسفانه مسئولان هم نمی توانند به صراحت این کار را انجام دهند چون خطرات بعدی آن را قبول نمی کنند. ساختمان هایی است که بخشی از آن با نایلون پوشیده شده است. این ساختمان ایمن محسوب نمی شود. ساختمان هایی که شبانه ساخته می شود هیچ کدام از موارد مهندسی ساختمان در آن رعایت نمی شود. وقتی یک شبه دیوارها و سقف یک خانه ساخته می شود، چه ایمنی دارد؟ شهرک امام خمینی (ره) هم اینطور ساخته شده است.

آسیب های آلونک سازی در حاشیه شهرها

محمد قانبیلی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان به اینگونه شهرک ها، زیرساخت و خدمات ارائه نمی کنند تا از رشد آنها جلوگیری کنند؟ گفت: شاید تعدادی این موضوع را بگویند. من می گویم این ایده اشتباه است. نباید اجازه به وجود آمدن این شهرک ها را نباید بدهیم که بعد بخواهیم در مورد دادن یا ندادن خدمات به آن تصمیم بگیریم. باید محکم بایستیم و اگر کسی مشکل مسکن دارد باید راهکاری اساسی برای آن پیدا کرد. با آلونک سازی در حاشیه، آسیب های بسیاری را در پی دارد و با یک زلزله هیچ چیزی از این ساختمان ها باقی نمی ماند. افرادی که در این آلونک ها زندگی می کنند به آینده خودشان فکر نمی کنند.

ضعف مدیریت شهری

نماینده شورای شهرستان پردیس در شورای استان تهران با اشاره به عملکرد ضعیف شهرداری ها، گفت: اگر پلیس ساختمان شهرداری، شورای شهر و مسئولان شهرداری اجازه ندهند خانه های یک شبه ساخته نمی شود. مگر می شود که در منطقه ای ساخت و ساز شود اما کسی متوجه آن نباشد؟ مسئولان شهری وقتی می بینند که یک خانواده سرپناهی ندارد، ملاحظاتی را در نظر می گیرند و احساساتی رفتار می کنند. اما این دلسوزی ها درست نیست و آینده شهر و شهروندان را خراب می کند.

قانبیلی با اشاره به این که چیزی نزدیک به 400 خانوار در شهرک امام خمینی (ره) زندگی می کنند، افزود: وسعت این شهرک حدود 4-5 هکتار است. اگر تکلیف مالکیت این زمین ها مشخص شود، انبوه سازانی هستند که حاضرند این شهرک را طی 2سال تخریب و نوسازی کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 609351 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟