بازگشت موریانه ای غربتی ها به خاک سفید / تهیه مخدر آسان تر از خرید پفک

خاک سفید/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، خاک سفید جزیره ای در تهران که موادمخدر در آن موج می زد و زندگی تمام ساکنان آن به نوعی با افیون گره خورده بود.

خانه ای محله در بیرونی داشتند ولی زیر خانه ها راه زیرزمینی همچون مسیر مورچه ای آنها را به هم متصل کرده بود. راه هایی برای فرار از دست نیروی انتظامی و ادامه فروش و استعمال مواد مخدر.

آسیب های این محله چنان گسترش یافته بود که از خاک سفید آغاز می شد ولی کل شهر را تحت تاثیر انواع فسادهای خود قرار می داد و رشد این سیاه محله به نام خاک سفید در نهایت بولدوزها را به منطقه کشاند و نیروی انتظامی تخریب را با دستور قضایی آغاز کرد. ساکنین تخلیه و مجرمان منطقه دستبند به دست روانه بازداشتگاه و زندان شدند.

منطقه خاک سفید مدتی آرامش را به خود دید اما این آرامش طول نکشید و باز هم جمعیت زیادی در این منطقه سکنی گزیدند و حالا پس از سال ها دوباره زمزمه هایی از موج زدن موادمخدر در خاک سفید به گوش می رسد.

غربتی ها و تشکیل جزیره

حسین ممی پور، شورایار محله خاک سفید در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: خاک سفید قبل از انقلاب وجود داشت اما اوایل انقلاب از مهاجرین تشکیل شد. در مقطعی غربتی ها در این منطقه ساکن شدند و جزیره سابق را تشکیل دادند.

کوچ خاک سفیدی ها به لواسان و بومهن

حتی ۴-۵ کوچه وجود داشت که کسی جرات ورود به آنجا را نداشت و حتی بچه ها از رفتن به این کوچه ها منع می شدند. سال ۷۹ زمان رئیس پلیسی قالیباف بود که دستور پاکسازی این محله صادر شد ولی متاسفانه مدیریت نشد و موادفروشان در سطح تهران پخش شدند. بیشتر آنهابه پردیس، لواسان و بومهن رفتند.

وضعیت امنیتی نامناسب در خاک سفید

وی افزود: سه سال پیش اهالی محل به دفتر شورایاری مراجعه کردند و متوجه شدیم غربتی ها بازگشته اند و   موریانه وار دو کوچه پایین تر خیابان زمرد را گرفته اند. در آن زمان نامه ای به کلانتری ۱۴۴ جوادیه زدم و درخواست کردم که این موضوع مدیریت شود و نوشتم نگذارید نوع بدتری از جزیره سابق به شکل امروزی ایجاد شد متاسفانه در آن زمان مدیریت نشد و خاک سفید در حال حاضر از نظر امنیتی خیلی شرایط بدی دارد.

حسین ممی پور، گفت: خاک سفید دست غربتی ها افتاده و شرایط بدتر از جزیره سابق می شود. اگر شرایط با همین منوال پیش برود، مافیای مواد مخدر کشود در چند سال آینده در این منطقه شکل خواهد گرفت.

جولان قمه کش ها در خاک سفید

وی با اشاره به امنیت منطقه و محله اظهار کرد: چند بوستان کوچک در محله وجود دارد که در روز روشن ۵۰_۶۰ معتاد در حال مصرف مواد مخدر است، دیگری قمه یا چاقو به دست جولان می دهد. ۵ سال شورایاری محله هستم و در فرمانداری اعلام‌ کردم: "نیازی به فرهنگسازی نیست. در خاک سفید برای یک معتاد تهیه موادمخدر از خرید یک پفک راحت تر است." در بوستان بهزادی در میدان رهبر، بوستان گلشن (جزیره سابق غربتی ها)، بوستان ابوذر، بوستان آلاله و بوستان شهید برات حسن زاده با مشکل اعتیاد و معتادان روبرو هستیم اما بوستان بهزادی و گلشن و شهید برات حسن زاده بیشتر مشکل دارد. یعنی اگر در بوستان آلاله 10معتاد باشد، در بهزادی 100 معتاد نشسته اند، مصرف، چاقوکشی، سرقت و عربده کشی شان را هم می کنند.

بازگشت معتادان به منطقه به سرعت باد!

این شورایار محله خاک سفید افزود: معتادان روز روشن ضبط و قالپاق ماشین را سرقت می کنند، سرکوچه به ضایعاتی ها می فروشند و از وسط کوچه مواد می خرند و در بوستان کنار بچه های مردم که‌ برای بازی آمده اند موادشان را مصرف می کنند. بعد از آن که مصرف می کنند قمه به دست می گیرند و کسی جرات نمی کند به آنها چیزی بگوید. یک روز با رئیس سابق کلانتری برای بازدید از منطقه همراه شدیم. معتادان را در تهرانپارس شرقی و خاک سفید دستگیر کرده و به کهریزک فرستادند اما معتادان زودتر از من به منطقه رسیده بودند. رئیس سابق کلانتری گفت: "ما وظیفه خودمان را انجام می دهیم و این معتادان را دستگیر می کنیم اما جایی نیست که آنها را نگهداری کند. اگر بخواهم این افراد در بازداشتگاه نگهدارم، هزینه دارند و این بودجه در اختیار من نیست."

قول فرماندار در حد شعار ماند

وی افزود: دو سال پیش در جلسه شورای تامین شهرستان تهران موضوع نبود جایی برای نگهداری و بازپروری معتادان مطرح کردم. فرماندار تهران (فرهادی) قول داد که جایی خارج از محدوده و در شرق تهران برای بازپروری و حتی مهارت و کار آموزی معتادان احداث شود تا پس از مهارت آموزی برای آنها کارآفرینی می کنیم. اما متاسفانه این موضوع در حد شعار بود. حتی در شورای تامین منطقه 4 مطرح کردم که جناب فرماندار شما این قول را دادید. گفت: "ما پیگیر هستیم و چند ماه آینده نتیجه خواهد داد." یک سال از این موضوع گذشته و هیچ نتیجه ای وجود ندارد.

زندگی خانواده های 6 نفری در خانه های 30 متری

حسین ممی زاده با اشاره به کمبود سرانه فضای سبز در این منطقه تاکید کرد: فضای سبز محله ما کمتر از ۲۰ سانت است. این در حالی است که خانواده های ۶ نفره ای در خانه های ۳۰ متری زندگی می کنند. این خانواده به بوستان نیاز دارد. اما بوستان ها جولانگاه معتادان، اراذل و اوباش شده است. معتادان قانون را بیشتر از یک وکیل پایه یک دادگستری می شناسند و از زمانی که نام بیمار روی آنها گذاشته اند به محض آن که نزدیک شان می شویم، می گویند: "من بیمارم با یک بیمار درست رفتار کن!"

جولان دلالان با ساخت خانه های 20-30متری

وی با اشاره به وجود خانه های ۲۰ متری و خانه های ۳۰ متری در این منطقه افزود: متاسفانه در چند سال اخیر دلالان در این منطقه به راحتی فعالیت کرده اند. دو سال است که دفتر توسعه محله در خاک سفید شروع به کار کرده است و مسئولان آن و شورایاری محله به دنبال رفع مشکل سندهای این منطقه هستند. حتی به محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران هم نامه نوشتیم و جلسات پی در پی داشتیم. اما متاسفانه نداشتن سند مالکیت باعث شده که دلالان در ده سال اخیر به این منطقه هجوم بیاورند و ملک های بزرگ را به مقیاس کوچک تبدیل کرده و فروخته اند.‌ به همین دلایل به ندرت یک ملک ۲۰۰ یا ۲۵۰ متری پیدا می شود. این‌ محله حاشیه نشین و مهاجرپذیر شده است. کسی که از شهرستان به تهران می آیند و پول خرید خانه ندارند، به این منطقه آمده اند و 30متر خانه قولنامه ای خریده اند. دلالان خانه های 300متری را به واحدهای 50-40-30 و حتی 20متری تبدیل کرده و فروخته اند. دلالان در منطقه خاک سفید زندگی نمی کنند بلکه سودشان را از این منطقه به دست می آورند.

خاک سفید جزئی از تهران نیست

حسین ممی پور در پایان تاکید کرد: به نظر من محله خاک سفید در بحث تامین امنیت، مدیریت شهری و... جزو تهران نیست ولی در زمان مالیات و عوارض بخشی از تهران محسوب می شود. در حقیقت زمان خدمات دهی این منطقه جزیی از تهران محسوب نمی شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 607320 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟