ساختمان های ناایمن تهران سرجای خود ایستاده اند! / هیچ ارگانی مسئول ایمن سازی نیست!

ایمنی/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، به محض آن که حادثه ای در حد و اندازه ساختمان پلاسکو یا کلینیک سینا پیش می آید یا زلزله ای تن پایتخت را به لرزه می اندازد، مدیریت شهری با لیست ساختمان های ناایمن، در رسانه ها قد علم می کند.

بعد از مدتی رسانه ها و مسئولان این ساختمان ها را به دست فراموشی می سپارند تا حادثه بعدی رخ دهد و دوباره روز از نو و روزی از نو.

هفته گذشته دو روز پیاپی تهران لرزید. زمین لرزه هایی با قدرت 2و هشت دهم و 3 ریشتری که محسوس نبود اما می تواند زنگ هشداری باشد برای فروریختن ساختمان های ناایمن.

مسئول ساماندهی و ایمن سازی این ساختمان های ناایمن کیست؟ این ساختمان ها بر چه پایه و اساسی ساخته شده اند؟ آیا ساختمان های نوساز ایمنی لازم در مقابل زلزله و بلایای طبیعی را دارند؟ مهندسان ناظر در این میان هیچ مسئولیتی به عهده ندارند؟

امیر ساعدی داریان، کارشناس شهری در این باره به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: تشکل صنفی به نام سازمان نظام مهندسی وجود دارد که مهندسان را به 4دسته مهندسان عمران، مهندسان برق و الکترونیک، مهندسان معمار و مهندسان مکانیک و تاسیسات تقسیم می کنند.

صدور پروانه آتش سوزی و حریق برای مهندسان ناظر

وی با بیان این که در حوزه ساختمان سازی 3 مجوز (پروانه فعالیت) به یک مهندس می دهند، افزود: پروانه کار اجرا، پروانه کار نظارت و پروانه محاسبات و طراحی را سازمان نظام مهندسی به یک مهندس می دهد. بنابراین در حوزه ایمنی و امنیت ساختمان مجوز کاری تا به امروز برای هیچ مهندسی صادر نشده است. اما جدیدا (ظرف یکی دو سال اخیر) براساس توافق نامه ای که بین آتش نشانی و سازمان نظام مهندسی منعقد شده است تا پروانه چهارمی به نام "پروانه آتش سوزی و حریق" نیز برای مهندسان صادر شود. یعنی مهندسان پس از گذراندن دوره حریق و آتش سوزی، این پروانه را اخذ می کنند.

مهندس ناظری نمی تواند بر ایمنی و حریق نظارت کند

این کارشناس شهری با اشاره به این که ساختمان های مسکونی کمتر از 6 طبقه نیازی به تاییدیه آتش نشانی ندارند، تاکید کرد: تا قبل از این مهندسان موظف نبودند در حوزه حریق و آتش سوزی فعالیتی داشته باشند و حتی به نقشه های حریق اشراف نداشتند. در نظام مهندسی پروانه اشتغال به کار حریق و آتش اصلا وجود نداشت. دو سه سال است که آزمون این حوزه را از مهندسان می گیرند اما هنوز داوطلبان که در این امتحانات قبول شده اند، پروانه اشتغال به کار صادر نکرده و افراد متخصص وارد بازار کار نشده اند. ساختمان علاوه بر ناظر سازه یا ناظر برق و الکترونیک و یا ناظر تاسیسات باید یک ناظر ایمنی و حریق نیز داشته باشد. اگر حرف از کم کاری مهندسان ناظر به میان بیاید، کدام یک از ناظران باید ایمنی و حریق را چک کند؟ ناظر حریق باید نقشه ایمنی و حریق را چک کند و قرار است به زودی وارد بازار کار شوند.

امیر ساعدی داریان / کارشناس شهری

نقشه های آتش نشانی قابل اجرا نیست

امیر ساعدی داریان در ادامه به نقشه های آتش نشانی اشاره کرده و گفت: البته نقشه های آتش نشانی ساختمان ها آنطور که باید و شاید قابل اجرا نیست. به عنوان مثال در مرحله اخذ نقشه سازمان آتش نشانی برای خروج دود یک جت فن با توان مشخصی را در نقشه می پذیرد. انتهای کار سازنده همان جت فن با مشخصاتی تایید شده را نصب کرده است اما بازرس آتش نشانی با یک تست آتش نشانی متوجه می شود که این جت فن دود را خارج نمی کند به همین دلیل ساختمان تاییدیه آتش نشانی نمی گیرد تا آن جت فن را عوض کند. هنوز ضوابط، نقشه ها و طراحی سازمان آتش نشانی هنوز معضل و مشکل دارد.

آیین نامه قدیمی ایمنی در حریق بسیار قدیمی

وی با اشاره به مبحث 3 مقررات ملی ساختمان یا همان حریق، افزود: برخلاف آیین نامه های مبحث 9 (طراحی های ساختمان های بتونی)، مبحث 10 (طراحی ساختمان های فولادی)، آیین نامه 2800 یا مبحث 6 (طراحی ساختمان در برابر زلزله) که بسیار آیین نامه های مترقی و خوبی هستند مبحث 3 (حریق و آتش نشانی) بسیار آیین نامه ضعیف، قدیمی و از دور خارج شده ای است. در حقیقت آنچه آتش نشانی، سازمان نظام مهندسی و مهندس باید براساس آن کار کند، از بنیاد دچار ضعف است. مبحث 3مقررات ملی ساختمان به هیچ عنوان با مسائل روز دنیا با مباحث روز حریق همخوانی ندارد و بسیار ضعیف است. به همین دلیل براساس این آیین نامه اگر ساختمانی بخواهد ایمنی حریق را رعایت کند هزینه های هنگفتی متحمل می شود. وقتی هزینه به صورت غیرمعقول افزایش یابد تلاش برای فرار از آن نیز بیشتر می شود. امروز دانش دنیا در حوزه حریق بسیار افزایش یافته است ولی آیین نامه کشور ما بسیار قدیمی است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 604332 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟