آغاز سال تحصیلی و نقش خانواده ها

دستگاه تعلیم و تربیت هر کشوری مهم ترین نهاد پرورش و رشد شخصیت کودکان است واین نظام در تحقق اهداف متعالی خود نیازمند همراهی و مشارکت دیگر نهادهایی است که در مسیر آموزش وپرورش کودکان تاثیر گذارند. در این میان نهاد خانواده نقشی بی بدیل و موثری را بر عهده دارد چرا که فرزندان بیشترین زمان روزانه خود را در خانه به همراه والدین به سر می برند و این زمان ظرفیت بالایی برای رشد شخصیت آنان دارد. در دنیای معاصر، خانواده اصلی‌ترین عنصر هر جامعه است. از این رو پیشرفت هر جامعه‌ای در گرو وجود خانواده‌های پویا و متعالی آن جامعه است. در جامعه اسلامی، خانواده‌ بنیادی ترین واحد اجتماعی و نخستین رکن سازندگی انسان محسوب می شود که پیوند آن با مدرسه جهت پیشرفت و تکامل و تحول، یک امر انکارناپذیر می باشد. بی تردید مقابله با شرایط غیرمعمول مستلزم تغییرات برنامه ریزی شده است به همین منظور آموزش و پرورش با درک شرایط خانواده ها و پاندمی کرونا در کشور و همچنین اقدامات دولت در این خصوص و ضرورت حاکمیتی بودن امر آموزش، برای سال تحصیلی آینده ترکیبی از آموزش های تلویزیونی، حضوری، سامانه «شاد» و بسته های آموزشی را بنا به مقضیات به دانش آموزان ارائه کرده است و آن ها را تداوم خواهد بخشید، به گونه ای که این برنامه ها بتواند دربرگیرنده راهکارهایی برای مقابله با نابرابری های آموزشی ناشی از شرایط آموزش در شیوع کرونا بوده و پیامدهای ناگوار آن کمترین آسیب را به دانش آموزان مناطق محروم وارد کند.

میرزاخانی

آموزش و پرورش برای اینکه بتواند سال تحصیلی جدید را با پیش بینی های انجام شده به درستی اداره کند تغییراتی در فرایندهای نظام آموزشی خود ایجاد کرده که همراهی خانواده ها را می‌خواهد. با توجه به ادامه شیوع کرونا در سال تحصیلی جدید، مدارس برای جبران عقب افتادگی دروس سال قبل، زودتر از موعد همیشگی در 15 شهریورماه آغاز به کار رسمی کردند و از ترکیبی از برنامه های متنوع آموزشی استفاده خواهندکرد که در تمام طول سال امکان یادگیری را برای دانش آموزان فراهم کنند. یقینا با این سیاستگذاری در هر شرایطی آموزش دانش‌آموزان با جدیت دنبال می شود. اما این موضوع که در ۱۵ شهریور آغاز سال تحصیلی چگونه برگزار شود، بستگی به مقتضیات زمان و شرایط اعلام پروتکل های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت دارد و آموزش و پرورش در این زمینه فقط مجری قوانین ستاد ملی کرونا است، بنابراین بهتر است در این شرایط خاص والدین، معلمان و دانش آموزان در مسیری حرکت کنند که با حمایت لازم از برنامه های مدنظر همراه باشد چرا که آموزش زمانی کامل می شود که مشارکت خانواده ها باشد. اضطراب های ناشی از بیماری کرونا به گونه ای است که باید به نگرانی های خانواده ها از چگونگی آموزش فرزندان شان حق داد و بدون شک مسئولان امر نیز با رعایت پروتکل سختگیرانه ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا وهمین محدودیت ها اقدام به تصمیم گیری و بازگشایی مدارس کرده اند. به همین دلیل و به تبع آن آموزش و پرورش برای بهترشدن وضعیت مدارس از قبیل ضدعفونی کردن سرویس ها، کلاس ها و رعایت فاصله گذاری فیزیکی نیمکت ها، پشتیبانی روانی اجتماعی و دسترسی به اینترنت رایگان را پیش بینی و اجرایی کرده و شرایط را برای پذیرش دانش آموزان فراهم کرده است.

براساس نظر ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر احتمال ورود موج جدید ویروس کرونا و همزمانی آن با ویروس آنفولانزا در کشور، شروع سال تحصیلی جدید را با مشکلاتی فراتر از قبل مواجه ساخته است و ضروری است مدارس با رعایت سختگیرانه پروتکل های بهداشتی آموزش های حضوری را برنامه ریزی کنند. در نتیجه لازم است برنامه ای مشخص برای دانش آموزان در مناطق مختلف کشور مبتنی بر یافته های آماری و میزان شیوع ویروس کرونا و همچنین تجربه دیگر کشورهای جهان در زمینه بازگشایی تدوین شود که نیازهای آموزشی، اجتماعی و منطقه ای دانش آموزان را مورد متوجه قرار دهد. در این زمینه باید برحسب نیاز دانش آموزان به موارد آموزشی، پرورشی و اجتماعی از شیوه های آموزشی مناسب استفاده کرد. ممکن است بنا به ضرورت نیاز باشد تا تعداد دانش آموزان حاضر در کلاس ها کاهش یابد و این وضعیت، فرصت مناسبی را برای گروه بندی دانش آموزان بر اساس روش های آموزشی مطلوب فراهم می کند.

با توجه به پروتکل سختگیرانه ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا و اینکه اولویت در سیاست های اتخاذ شده؛ سلامت دانش‌آموزان است و همه این تدابیر در زمینه بازگشایی مدارس در صورتی است که جان حتی یک معلم و دانش آموز و خانواده های آنها تحت تاثیر حضور در کلاس های مدرسه به مخاطره نیفتد، به همین منظور آموزش‌ها برای تداوم برنامه ریزی می شود. برای آموزش و پرورش دو اصل بنیادی و مهم است؛ اول سلامت دانش آموزان و دیگری استمرار فعالیت های آموزشی، اصل آموزش بر اساس حضور فیزیکی دانش آموزان در کلاس های درس با رعایت پروتکل‌های دقیق بهداشتی و تعداد کنترل شده دانش آموزان در کلاس‌های درس و رعایت کامل فاصله فیزیکی مد نظر است. این تنها روش آموزش نیست و ممکن است شورای مدرسه موارد دیگری را با خلاقیت و امکانات خود پیشنهاد کند در تمام این شرایط بسیار مهم است که حتماً پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و هر تصمیمی که شورای مدرسه می‌گیرد بایدرعایت موارد بهداشتی و حفظ سلامت دانش‌آموزان در اولویت باشد. انعطاف پذیری، مشارکت خانواده ها، عدم تحمیل هزینه های اضافه به اولیا و دانش آموزان واستفاده از فناوری های نوین در ارائه برنامه ها از اصول حاکم بر آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید است.

در برخی از مناطق که بیشتر شامل مناطق روستایی و عشایری است و تعداد جمعیت دانش‌آموزی کم است و امکانات فناوری در اختیار دانش آموزان این مناطق نیست، معلم می‌تواند با رعایت پروتکل های بهداشتی کلاس درس را با حضور همه دانش آموزان حضوری برگزار کند. با برنامه ریزی هایی که انجام گرفته سعی شده است که از میزان دغدغه خانواده ها کاسته شود و به آنان اطمینان داده شود که در کنار آموزش، سلامت جسمی و روانی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد. هرچند پیش از این خانواده ها نقش مهمی در فرایند یاددهی و یادگیری برعهده داشتند اما به فراخور شرایط موجود این نقش بیشتر از گذشته نمایان و مشهود شده است. همیاری والدین در امر آموزش مجازی وتلویزیونی نتایج هدفمند و شگفتی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین آموزش ها درسال تحصیلی جدید به چهار روش انجام می شود:1.حضوری با رعایت سختگیرانه پروتکل های بهداشتی2.مدرسه تلویزیونی ایران با پوشش 97 درصد3.شبکه آموزشی شاد که از یک پیام رسان عاذی به برنامه کاربردی تبذیل شده است 4.بسته های یادگیری و آموزشی ویژه دانش آموزانی که شرایط مجازی را ندارند.

باید بپذیریم که دنیا در دوران کرونا و پساکرونا وارد یک زیست بوم جدید شده است و تمامی افراد باید زندگی در این زیست بوم را فرابگیرند و وزارت آموزش و پرورش مبتنی بر همین دیدگاه برای شروع رسمی و سراسری سال تحصیلی با تبیین پروتکل سختگیرانه ابلاغی ستاد ملی مقابله با کروناتمام تلاش خود را معطوف به ایجاد آرامش خیال برای خانواده ها کرده و برای رفع نگرانی خانواده ها، شرایط بهداشتی کلاس ها و مدارس را با رعایت پروتکل های سختگیرانه تر بهداشتی هماهنگ می کند و دراین راستا به کمک والدین برای اجرای مطلوب تر پروتکل ها و انجام فرایند آموزشی، نیاز مبرم دارد تا فرایند تعلیم و تربیت متوقف نگردد. ارائه آموزش های تلویزیونی و سامانه «شاد» و بسته های آموزشی در آغاز سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان، فرصت دسترسی برابر برای همه دانش آموزان را فراهم می کند و آموزش و پرورش در تحقق این امر به مشارکت همه جانبه خانواده ها، وبخش های متعدد دولت نیازمند است تا در صورت وجود دغدغه مند ویروس کرونا، نظام آموزشی کشور بتواند در بستری امن وآرام وظایف محوله خود را به سرانجام مقصود برساند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 604105 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟