باید به مجازات پدران قاتل قوانین بازدارنده اضافه شود / تبعید ، محرومیت اجتماعی و حبس بیشتر

پدر قاتل/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مسلما کسی با بخش "قصاص نشدن جد پدری یا پدران قاتل" مشکلی ندارد چرا که شرع و فقه مجازات دیگری را در نظر نگرفته است. قتل های ناموسی یا خانوادگی امسال صدر خبرهای رسانه را در نوردید.

رومینا اشرفی (دختری که پدر سرش را با داش برید)، ریحانه عامری و فاطمه برحی از جمله این قتل ها بودند که احساسات عمومی عمومی را جریحه دار کرده و حساسیت جامعه را برانگیخت. اما تکان دهنده ترین بخش این قتل ها از زبان پدر رومینا مطرح شد. او گفت: "بهمن خاوری را نکشتم چون می دانستم قصاص می شوم اما با کشتن دخترم قصاص نمی شوم!" این گفته واکنش های بسیاری را در پی داشت. سوال اینجاست که قانونگذار جدا از قصاص نفس  نمی تواند مجازات سنگین تری  برای پیشگیری از قتل فرزند به دست پدر و جد پدری  در نظر بگیرد؟ نمی شود به میزان حبس افزود؟ تبعید اضافه کرد؟محرومیت اجتماعی را به حکم پیوست داد؟ شرع تاکید بر قصاص نفس نکردن دارد و هیچ  سخنی در مورد میزان حکم بیان نکرده است.

حجت‌الاسلام محسن غرویان، مدرس حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوالات پاسخ داده و تاکید کرد: این احکام در متن فقه اسلامی آمده است و براساس روایاتی که وجود دارد، فقها و حقوقدانان اسلامی به این احکام معتقدند و آن را اجرا می کنند.

نیاز به قوانین بازدارنده جدیدتر

وی افزود: به نظر می رسد باید مجتهدین و فقها باز هم بحث های تحلیلی جدیدی را در این گونه احکام داشته باشند. با توجه به دانش حقوق دنیای جدید و مباحثی که از نگاه جامعه شناسی، روانشناسی و تربیتی مطرح می شود، باید قوانین بازدارنده جدیدتری را مطرح کنند. این مهم به نشست های فقها و مجتهدین نوع اندیش نیاز دارد. همانطور که شهید مطهری نیز روی آن تاکید داشتند، اقتضا می کند که با حفظ مبانی فقهی،تئوری پردازی های نویی در این زمینه صورت گیرد.

اقدام سریع برای برگزاری نشست های مجتهدین

حجت الاسلام محسن غرویان در پاسخ به این سوال که با توجه به قتل های ناموسی امسال، عزمی برای اقدام سریع وجود دارد؟ گفت: این عزم را یک شخص نمی تواند ایجاد کند. باید یک باور جمعی در کارشناسان، متخصصان و مجتهدین به وجود آید و نشست ها را برگزار کنند. متولی برگزاری نشست های تخصصی فقها و مجتهدین می تواند قوه قضائیه باشد. آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه توجه خاصی به مسائل نو و جدید دارد. باید همت کنند و بخشی از مجتهدین حوزه های علمیه و فقها و اساتید دانشگاه را دعوت کنند. ضمن آن که باید این موضوع در محافل علمی و پس از آن به شکل طرح و لایحه در مجلس مطرح شود.

رد مصوبه مجلس در شورای نگهبان

مدرس حوزه علمیه با اشاره به ورود مجلس به موضوع مجازات بازدارنده جد پدری یا پدر قاتل، تاکید کرد: مجلس نیز می تواند این موضوع را در کمیسیون های تخصصی مطرح کرده و آن را برای تصویب به صحن ارائه کند. ممکن است شورای نگهبان به مصوبه مجلس اشکال بگیرد و آن را به مجلس برگرداند. مجلس می تواند اصلاحاتی روی آن انجام داده و مصوبه خود را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کند و این مجمع با تعدیل هایی این مجازات را به قانون تبدیل کند.

به روز بودن دیدگاه مقام معظم رهبری است

غرویان در پاسخ به این سوال که چرا مجلس راسا این مجازات های بازدارنده را برای جد پدری یا پدر قاتل در نظر نمی گیرد؟ گفت: دیدگاه های خودم را مطرح می کنم و تمایلی به حوزه های سیاسی و غیرسیاسی ندارم. ورود نکردن مجلس به این موضوعات مربوط به خودشان است. به هر حال باید قوانین براساس مقتضایات زمان و مکان تجدید نظر شود. بعضی از قوانین عبادی هستند که قابل تغییر نیست. اما بعضی مسائل حقوقی مانند دیه زن و مرد قابل تغییر است و دیدم که تعدیلاتی در آن صورت گرفته و به صورت قانون درآمد. مسئله مجازات های بازدارنده برای جد پدری و پدر قاتل جزو مسائلی است که می توان روی آن مطالعه جدیدی صورت گیرد و چه بسا نظرات اکثریت حقوقدانان و فقها کنار هم تغییراتی را در این قوانین به وجود آورد. اجتهاد ما پویا و موثر است و دیدگاه مقام معظم رهبری، امام خمینی (ره)، شهید بهشتی و شهید مطهری این است که در این گونه احکام اجتماعی باید شرایط زمان و مکان رصد شود و قوانین براساس شرایط روز تنظیم شود. ولی این موضوعات احتیاج به نشست های تخصصی دارد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 602959 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟