نرسیدن تبلت و خط شبکه نت به مناطق محروم / کرونا بی عدالتی آموزشی را افزایش می دهد

مدرسه – کرونا | نسخه جدید شاد بزودی رونمایی می شود. این خبر را وزیر آموزش و پرورش داد. آن ها امیدوار هستند که آپدیت این برنامه بتواند مشکلاتی که قبلا بود را برطرف کند. نسخه قبلی ناکارامد بود. این سوال وجود دارد که نسخه جدید تا چه میزان توانایی به هم می رساند که می تواند کارامد باشد. محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزشی در این رابطه با رکنا گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نیک نژاد گفت: بسیاری از نرم افزارها موفق مانند تلگرام هم قادر به پوشش آموزش مجازی نیستند. ما نمی دانیم که شاد در این مدت چقدر می تواند به روز شود و چه امکاناتی را می تواند کسب کند که کارآمد شود. باید ببینیم که شادی که قرار است رونمایی کنند، در مقایسه با پیام رسان هایی مانند تلگرام و واتساپ چه قدر توانمندتر خواهد بود.

آموزش در کرونا با مدیریت از بالا حل نمی شود

وی افزود: برخی از مدارس سعی کردند از راهکارهای خلاقانه برای بحران کرونا استفاده کنند. این مخصوص مدارس مناطق توانمند بود. این مدارس سعی کردند سریعا به تجهیزاتی مانند اسکایپ مجهز شوند. اما بخشنامه شد که مدارس باید از شاد استفاده کنند. این درد و دل یکی از مسئولین همان مدرسه هاست که می گویم. این مسئول می گفت ما مجبوریم قسمتی از برنامه خود را بر شاد سوار کمنیم تا بازخواست نشویم. در واقع آنها توانسته بودند راهکاری پیدا کنند که ورود آموزش و پرورش آن را مختل کرد. باید اجازه می دادند مدارس هرگونه امکانی را که دارند برای رویارویی با کرونا بسیج کنند. اما آموزش و پرورش حضور خود را تحمیل کرد و خلاقیت را از مدارس گرفت. در حالی که بسیاری از مدارس تنها با امکانات خودشان اقدامات نتیجه بخشی کردند. ورود آموزش و پرورش با شاد سنگ اندازی در تصمیمات موفق مدارس بود.

زمان اقدام برای آموزش در سال جدید از بین رفته است

این کارشناس آموزشی گفت: شاد نمی تواند به قدرتی برسد که کلاس های برخط برقرار شود. تلگرام و واتساپ هم این توان را ندارد. زمانی مناسب وجود داشت که توانمندی های مدارس شناخته شود، امکانات و نیاز های مناطق شناخته شود، کمبودها شناسایی شود و تدبیرهایی خوبی انجامن شود. مدارس می توانستند خلاق باشند و امکاناتشان را بسیج کنند. می توانستیم در این مدت به خانواده های مناطق محروم تبلت، خط شبکه نت و ... برسانیم. اما این کارها صورت داده نشد و امروز این زمان از دست رفته است. فکر نمی کنم در طی روز بعد که آموزش آغاز خواهد شد، نتیجه ای حاصل شود.

آموزش مجازی بی عدالتی را بیشتر کرد

نیک نژاد گفت: کشور ما آموزش عادلانه ای نداشت، حتی پیش از کرونا. این عدالت آموزشی امسال کمتر هم خواهد شد. طبق اطلاعات بنده ۲۷ استان در سطح هشدار هستند. امکاناتی برای آنها فراهم نشد. بی تردید از آموزش محروم می مانند. تنها باید به سفید بودن این مناطق امید داشته باشیم، تا آموزش ها حضوری یا نیمه حضوری برگزار شود. متاسفانه رفتن به سمت آموزش مجازی، بی عدالتی آموزشی را گسترده تر کرد. این ویژه ی کشور ما نیست، اما تفاوت آنها با کشور ما این است که مسئولین سنگ اندازی نمی کنند، فقط به خاطر آنکه می خواهند خودنمایی کنند. چرا دولت حمایت اثرگذار نمی کند؟


جبران مافات آموزش سخت خواهد بود

آموزش و پرورش نتوانست شرایط آموزش مناسب را فراهم کند. زمان از دست رفت. شرکتی که قرار است تبلت درست کند، گفته است که تا پایان آبان می توانیم محصول را ارائه دهیم. پایان آبان یعنی دو ماه بعد از شروع سال تحصیلی، یعنی دو ماه عقب افتادن درس ها و جبران آن در شرایط عادی هم ممکن نیست، چه برسد به وضعیت موجود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 600696 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟