نیازی به ثبت نام برای تزریق واکسن آنفولانزا نیست /  پاسخ وزارت بهداشت درباره کمبود شیرخشک نوزادان

دارو / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرده و بسیاری را به کام مرگ فرستاده است. در این میان اما ورود داروها به کشور با مشکلات عدیده ای روبرو شده و بیماران خاص که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند حالا بیشتر باید نگران باشند چرا که هم داروهای خودشان را گیر نمی آورند و هم ترس از ابتلا به کرونا را با خود حمل می کنند. محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به رکنا درباره کمبود داروی بیماری هایی مانند هموفیلی، بیماران اعصاب و روان، تالاسمی و... گفت: واقعیت این است که جهت واردات تمام داروها پیش بینی های لازم انجام شده و ثبت سفارش صورت گرفته است. سازمان غذا و دارو از لحاظ برنامه ریزی هیچ مشکلی ندارد.

وی افزود: تعدادی از بیماران خاص به دنبال داروها با برند خارجی هستند. این درخواست آنها یا به دلیل تبلیغات شرکت های داروسازی خارج از کشور است یا به دلیل اصرار پزشکان است. این در حالی است که همواره از پزشکان خواهش کردیم اگر عارضه ای در داروها وجود دارد، گزارش کنند اما هیچ عارضه ای از داروهای ایرانی به ما گزارش نشده است. بیشتر پزشکان به شرایط و مصالح کشور و بیماران توجه دارند و داروی خارجی تجویز نمی کنند. اما بعضی از پزشکان برای استفاده بیماران از داروهای خارجی اصرار دارند. اگر ارز واردات داروهای بیماری های خاص تامین شود برای تهیه آن مشکل خاصی نداریم.

رئیس سازمان غذا و دارو، به بیماران اعصاب و روان اشاره کرده و تاکید کرد: از پزشکان درخواست کردیم که برای بیماران جدید داروهای تولید داخل را تجویز کنند اما بعضی از پزشکان اصرار دارند که داروی خارجی مصرف کنند. این پزشکان حتی داروهای تولید داخل را امتحان هم نکرده اند اما داروها را تجویز نمی کنند.

واکسن آنفولانزا برای چه کسانی تجویز می شود؟

درباره واکسن آنفولانزا گفت: سال گذشته کمتر از 2میلیون دوز وارد کردیم اما امسال تصمیم داریم بیش از آن وارد کنیم 2500 برای بیماران خاص. حدود 8.5 واردات واکسن را پیش بینی کرده ایم. برای تزریق نیازی به ثبت نام نیست و این ثبت نام کلاهبرداری است. ولی حتما باید با توصیه پزشک این تزریق انجام شود. برای بیماران خاص 10برابر سال گذ شته و برای مردم عادی 5 برابر سال گذشته واکسن تامین خواهد شد. این واکسن را از چند کشور وارد خواهیم کرد. دقت نظر برای کیفیت آن انجام شده است. از اول شهریور ماه واکسن مننژیت نیز وارد ایران شده و کل محموله مورد استفاده واقع خواهد شد.

وی با اشاره به این که قیمت داروهای وارداتی گران تر است، افزود: 2میلیون دوز از واکسن از مردادماه تاکنون وارد ایران شده است اما برای 10-11 میلیون دوز دیگر در صورت تامین ارزش وارد خواهد شد.

فشار تحریم ها و کرونا بر بیماران ایی. بی

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این که آیا کمبود پانسمان بیماران ایی.بی وجود دارد؟ تاکید کرد: در این مورد باید بگویم که با وجود تحریم ها، در تامین پانسمان بیماران ایی.بی کارشنی شد. بازرگانان ایرانی زیادی مرتب این پانسمان ها را به کشور وارد می کنند اما تحریم ها باعث شد که این بازرگانان با مشکلات بسیاری روبرو شوند. از سوی دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا حمل و نقل کالا کاهش یافته و به همین دلیل ورود پانسمان ها با تاخیر صورت می گیرد.

داروسازی صنعت استراتژیک بعد از انقلاب

محمدرضا شانه ساز اظهار داشت: طی ماه‌های گذشته داروسازان در کنار پزشکان تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا انجام دادند و هر دارویی که به عنوان کمک درمان بیماری کرونا معرفی می‌شد در کشور ما در یک بازه زمانی بسیار کوتاه تولید داخل آن در کشور شروع می‌شد.

وی افزود: حتی بسیاری از این اقلام دارویی مواد اولیه شان در کشور ما تولید شد که این توانمندی است که در کشور وجود دارد و کمتر کشور می‌تواند ادعا کند که در زمان کوتاه می‌تواند زیرساخت تولید دارو را ایجاد کند. در کشور ما پس از سال‌های پیروزی انقلاب به صنعت داروسازی به عنوان یک صنعت استراتژیک توجه شد و امروز ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز ما در داخل تولید می‌شود و بسیاری از اقلام دارویی های‌تک و نیازمند فناوری بالا در کشور ما تولید می شود به طور مثال ما توانایی تولید داروهای بایولوژیک رادیوداروها و نانو داروها را در کشور داریم و این اقلام به میزان کافی در کشور تولید می‌شود.

هر نوع داروی جدید را تولید می‌کنیم

شانه‌ساز افزود: سال‌های گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در کشور ما ثبت شده است که در حوزه دارو و داروسازی فعال هستند و ما امروز می‌توانیم ادعا کنیم که داروی جدیدی که در دنیا وارد می‌شود و در نسخه همکاران پزشک ما به عنوان درمان بیماران نیاز به تجویز است داروسازی ما می‌تواند ظرف دو سال آن را در کشور تولید کند و حتی می توانیم مواد اولیه آن را تولید کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: داروهایی که چند سال قبل وارد می کردیم امروز در کشور تولید می‌شوند و می توانیم آنها را صادر کنیم، این داروها توسط جوانان که در شرکت‌های دانش‌بنیان ما در حال تحقیق بر روی داروهای پیچیده هستند تولید می‌شود. متوسط سن این افراد زیر ۳۵ سال است و این نوید بسیار خوبی را می دهد که نسل رو به رشد و در واقع آینده دار را در زمینه تولیدات دارویی داشته باشیم.

وی گفت: امروز حدود ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور داریم و محققان ما نقش مهمی در انتشار مقالات در نشریات معتبر علمی دارند و به همین دلیل است که ما توانسته‌ایم رتبه علمی خودمان را در سطح دنیا ارتقا دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: ۶۵ درصد مواد اولیه دارویی در کشور تولید می‌شود و در حوزه داروهای گیاهی نیز بیش از هزار قلم در کشور ما تولید شده و این اتفاقات طی ۱۰ سال گذشته رخ داده و این موضوع نوید این را می دهد که آینده ای بسیار بهتر را می توانیم برای داروسازی متصور باشیم.

هفته آینده دو کارخانه دارویی جدید افتتاح می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هفته آینده دو کارخانه دارویی جدید که یکی تولید کننده قلم انسولین و دیگری تولید کننده فرآورده‌های پلاسمایی است برای نخستین بار در کشور با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح می‌شود.

شانه ساز درباره زمان توزیع و قیمت واکسن آنفلوانزا در کشور، گفت: سال گذشته میزان واردات واکسن آنفلوانزا کمتر از دو میلیون دوز بود که امسال به ۱۱ تا ۱۲ میلیون دوز افزایش خواهیم داد. همچنین سال گذشته برای بیماران خاص ۲۵۰ دوز واکسن وارد کردیم و امسال ۲۵۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزا وارد می‌کنیم، این افراد معمولا مبلغی را پرداخت نمی‌کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 599367 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟