سعید میرزایی:  هئیت هایی که نمی توانند پروتکل ها را رعایت کنند میزبان عزاداران نشوند/ تعداد مجالس را زیاد و شرکت کنندگان را کم کنیم

محرم / سعید میرزایی مداح هیئت باغ گندم یزد  در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره برگزاری مراسم عزاداری در شرایط ویژه امسال، گفت: کسانی که گوشت و پوست و استخوانشان با حضرت ابی عبدالله عجین شده، امسال هم مراسم محرم را برگزار خواهند کرد. اما در نحوه انجام عزاداری تغییراتی ایجاد شده است. مثلا هیاتی که با هزار نفر عزاداری انجام می داده است، به دلیل الزام حضور در فضای باز و محدودیت زمانی، با نفرات کمتری عزاداری را برگزار می کند. اما امکان جبران این محدودیت در فضای مجازی وجود دارد.

شعائر و نمادهای محرم باید پررنگ تر شوند

او ادامه داد: در کنار این ها، شعائر و نمادها وجود دارد که به نظر من باید پر رنگ تر شوند. برای مثال، سیاهپوش کردن سردر منازل، نصب عَلَم و تغییر نوع و نحوه توزیع نذورات، از جمله اقداماتی است که می تواند انجام شود.

شور و اشتیاق مردم به شکل دیگری بروز خواهد داشت

مداح هیئت باغ گندم یزد، با تاکید بر این نکته که مراسم امام حسین تعطیل شدنی نیست، اظهار داشت: اما به هر حال این مهمان ناخوانده ای که همه چیز را تحت تاثیر قرار داده، قطعا تغییراتی در نحوه عزاداری در ماه محرم و صفر ایجاد خواهد کرد. معتقدم شور و اشتیاق مردم به شکل دیگری بروز و ظهور خواهد داشت.

او با یادآوری اینکه یزد به عنوان حسینیه ایران شناخته می شود، گفت: در ماه محرم سال های گذشته، در هر کوی و برزن مجلس عزاداری و هیات ها دیده می شدند. امسال هم اگر محدودیت های مکانی وجود نداشته باشد، مراسم با حفظ پروتکل های بهداشتی برگزار می شود. مکان هایی هم که از نظر فضا مشکل دارند و فضایشان سرپوشیده است، به نحو دیگری دین خود را به ابی عبدلله ادا می کنند. یعنی روضه و عزاداری را تعطیل نکردند اما با محدودیت ها و مراسم هایی کوچکتر. امسال تنها منازل و مکان هایی که هر ساله میزبان هیات ها بودند و امسال نمی توانستند پروتکل های لازم برای حضور هیات را فراهم کنند، از میزبانی هیات ها صرف نظر کرده اند.

میرزائی افزود: اعتقاد بنده این است که به طور مثال اگر سال گذشته در یزد 1000 مجلس با جمعیتی به طور میانگین 500 نفر برقرار بوده، امسال می توانیم تعداد مجالس را زیاد و تعداد شرکت کنندگان را کم کنیم تا هر خانه یک حسینیه شود. در هر محله خانه هایی که حیات بزرگ یا فضای مناسبی دارند، می توانند در آن مکان ها هم امسال مراسم برگزار کنند.

طوری نباشد که ابتلای مردم به پای مجالس امام حسین نوشته شود

او در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی رکنا در رابطه با چگونگی رعایت پروتکل های بهداشتی، گفت: تمام دستورات ستاد کرونا به دقت انجام می شود. به طور مثال پذیرایی در عزاداری ها انجام نمی شود. اما با تغییر رویه هایی بسته و غذاهایی نذری تهیه می شوند و زیر نظر نهادهای مسئول، به افراد و مکان های مناسب، مثلا نیازمندان یا خانه سالمندان داده می شود. تمام این کارها را انجام می دهیم تا خدای نکرده اتفاقی در مجالس امام حسین نیفتد. هرچند ممکن است افراد بیرون از مکان عزاداری مبتلا شوند، اما طوری نباشد که به پای مجالس امام حسین نوشته شود.

مداح هیات باغ گندم در پاسخ به اینکه اگر پروتکل های بهداشتی رعایت نشود، از نظر دینی چه مشکلی ایجاد می شود، گفت: چیزی که به نظرم می رسد حق الناس است. سلامت مردم را به خطر انداختن، تضییع حقوق خواهران و برادران ایمانی است. دار و ندار ما از امام حسین است اما طوری نشود که به طور ناخواسته مشکلی برای مردم ایجاد شود.

رهبری فصل الخطاب هستند

میرزایی در پایان اظهار داشت: فصل الخطاب ما فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند مواردی که ستاد کرونا اعلام می کند فصل الخطابی برای برگزاری مراسم های عزاداری است. باید دقت کنیم که برگزاری مراسم در کنار رعایت کامل پروتکل های بهداشتی باشد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 597557 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟