شورای شهر تهران در دوره کرونا برای تهرانیان چه کرد ؟

شهرداری/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اجرا یا لغو طرح ترافیک، اعلام آمارهای تفکیکی کرونا و... از جمله موضوعاتی بودند که هنوز آتش چالش بین مدیریت شهری تهران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و به نظر می رسد قرار نیست این چالش ها کاهش یابد.

در این میان تبلیغاتی جهت اطلاع رسانی و آموزش شهروندان و همدلی با کادر درمان، ضدعفونی های سطح پایتخت و... از سوی مدیریت شهری انجام شد و این اقدامات هزینه های بسیاری را روی دست شهرداری گذاشته و درآمد این سازمان بزرگ را کاهش داد. اعضای شورای شهر تهران معتقدند که شهرداری جدای از پارلمان شهری نیست و اقدامات شهرداری با مصوبات شهرداری به نتیجه رسیده است.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در مورد مصوبات و عملکرد شورای شهر تهران در مبارزه با کرونا به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: روز 6 اسفندماه 98 یعنی همان اولین روزهای شیوع کرونا در کشور، طی یک مصوبه شهرداری تهران را به انجام اقدامات لازم و فوری جهت افزایش تاب آوری شهر تهران برای پیش‌گیری وکاهش اثر آلودگی ناشی از ویروس کرونا الزام کردیم.

در این مصوبه جمع‌آوری و دفن زباله‌های عفونی و تدفین متوفیان احتمالی مبتلا به کرونا با استفاده از روش‌های نوین جهت جلوگیری از انتشار آلودگی به آب، خاک و محیط را مد نظر قرار دادیم. توانایی تبلیغاتی شهرداری برای اطلاع رسانی و آموزش شهروندان، ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت و ایستگاه‌های مترو، سرویس‌های بهداشتی و خدماتی تمامی ساختمان‌ها و مراکز مرتبط با شهرداری، فضاها و بوستان‌های شهر، آموزش‌های لازم پیشگیری از شیوع کرونا برای کارگران خدمات شهر، تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌های انجام دورکاری امور در شهرداری تهران از جمله مواردی است که شهرداری را ملزم به انجام آن کردیم. از مسائلی که روی آن تاکید داشتیم برای پرسنل سازمان مدیریت پسماند (به طور ویژه زباله عفونی) و سازمان بهشت زهرا (س) البسه، تجهیزات و مواد ضدعفونی مخصوص تهیه شود.

محسن هاشمی با اشاره به این که روزهای پایانی سال شهروندان جهت استفاده از بخشودگی های شهرداری در پرداخت عوارض، به شهرداری ها می آمدند، تاکید کرد: اواخر سال 98 در شورای شهر تهران مصوبه ای داشتیم که به مودیان تا اردیبهشت مهلت دادیم و از تجمع در شهرداری ها پیشگیری کنیم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان این که شیوع بیماری کرونا کسب و کارها را بهم ریخته بود، افزود: 14 اردیبهشت بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا را به تصویب رساندیم. با عنایت به تأثیرات جدی شیوع ویروس کرونا بر وضعیت اقتصادی کشور و شهرداری تهران، در راستای رونق ساخت و ساز به عنوان یکی از مولفه‌های تولیدی در شهر تهران در «سال جهش تولید» و همچنین تشویق و تسهیل وصول مطالبات شهرداری تهران و جبران آسیب‌های وارده به منابع درآمدی، افزایش میزان تحقق بودجه مصوب سال 1399 و حمایت از شهروندان و کسب ‌و کارهای آسیب‌دیده از این بحران، به شهرداری تهران اجازه دادیم بر اساس مفاد مصوبه اقداماتی را انجام دهد.

حمایت مدیریت شهری از اقشار آسیب پذیر

هاشمی گفت: به عنوان مثال در صورتی که مؤدی مایل بود می توانست بدهی خود را به‌صورت نقدی و یک‌جا پرداخت کرده و مشمول پاداش و جایزه خوش‌حسابی به میزان 25% (بیست و پنج درصد) شود. این پاداش های خوش حسابی را بیشتر در نظر گرفتیم. با عنایت به رهنمود ارزنده مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی) مبنی بر «کمک مؤمنانه» به نیازمندان به‌ویژه در شرایط ایجاد شده بر اثر شیوع ویروس کرونا و در راستای مسئولیت اجتماعی شهرداری تهران، به شهرداری تهران اجازه دادیم به منظور کمک به اقشار محروم و کم‌‎برخوردار، خانوارهای کم درآمد، زنان سرپرست خانوار و نیز اقشار آسیب‌پذیر و اصناف زیان‌دیده‌، با خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فعال در زمینه جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی و اعانات موسسات و شرکت‌ها، همکاری و با هماهنگی ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران از امکانات و ظرفیت‌های خود برای حمایت و تسهیل‌ فعالیت ایشان استفاده کند. بخشودگی ها اجاره بها به منظور حمایت از مستاجرین و بهره‌برداران واحدها، اماکن و فضاهای تجاری، اداری، خدماتی، فرهنگی، هنری، ورزشی و تفریحی واگذار شده توسط واحدهای ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه به اشخاص حقیقی و حقوقی (بخش خصوصی) که محل کار و فعالیت آنها به دلیل جلوگیری از انتشار شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود نیز است، نسبت به استمهال، بخشودگی را نیز در این مصوبه مدنظر قرار دادیم.

وی افزود: دو الحاقیه را در اول و 31 تیرماه نیز مصوب کردیم و موادی به مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا افزودیم.

محسن هاشمی در پایان تاکید کرد: تمام این مصوبات اثرگذاری بالایی در عملکرد شهرداری داشته است و این موضوعات بسیار حساب شده بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 597427 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟