آماده باش بزرگ در برگزاری کنکور/ تنها واکسن کرونا در دنیا مختص ارتش چین است

کنکور / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، عزاداری های محرم و کنکور از جمله تجمعاتی است که مدافعان سلامت و مسئولان وزارت بهداشت را نگران کرده است. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری خود تاکید کرد: رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی باعث شد که خیزی که برداشته شده سیر نزولی را طی می کند. در استان های مختلف میزان بستری بیمارستان ها کاهش یافته است. البته این به معنی وضعیت سفید نیست. ثابت شده است که رعایت پروتکل های بهداشتی با میزان و روند بیماری ارتباط مستقیم دارد.

وی با بیان این که کنکور را در پیش داریم، گفت: پروتکل های سختگیرانه را برای کنکور در نظر گرفته ایم و 7هزار برای نظارت بر رعایت پروتکل ها حاضر شده اند. خانواده ها با خیال راحت و اطمینان فرزندان خود را به جلسه کنکور بفرستند. داوطلبان نیاز دارند که از نظر روحی و روانی حمایت شوند و بعد در کنکور حاضر شوند. بیشترین نگرانی ما تجمع والدین پشت درهاست.

 مراسم عزاداری در فضای بسته مطلقا ممنوع 

علیرضا رئیسی با اشاره به برگزاری عزاداری های محرم گفت: هر گونه مراسم عزاداری در فضای بسته مطلقا ممنوع است. کشور آرامش نسبی گرفته است با کوچکترین غفلت از بین می رود و به افزایش مرگ و میر می انجامد. طرح "هر خانه یک حسینیه" را باید مد نظر بگیریم. اگر باعث شویم که یکی از دوستداران عاشقان اباعبدالله الحسین تب کند باید جوابگو باشیم.

تنها واکسن کرونا در چین

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که 148 واکسن در سطح دنیا در مرحله ابتدایی یا پیش بالینی هستند، گفت: واکسن هایی هستند که در سطح آزمایشگاه هستند و فرمول نمی شوند که در مرحله صفر است. مرحله پیش بالینی داریم که واکسن روی حیوانات امتحان می شود. هدف اصلی آزمایش روی حیوانات این است که مشخص شود سیستم ایمنی حیوان را تحریک می کند؟ پس از آن واکسن به فاز یک وارد می شود که روی کمتر از 100 نفر از داوطلبان امتحان می شود. این مرحله هدف اصلی ایمن بودن واکسن و مشخص شدن واکنش بدن انسان است. فاز دو این است که اهدافی که در فاز یک را دارد و دوز دارو نیز در این مرحله مشخص می شود و روی جمعیت 1000نفری امتحان می کنند. فاز 3 روی واکسن روی چندین هزار نفر امتحان می شود. این فاز ویژگی خاصی دارد که گروه کنترل نیز دارند و اثربخشی واکسن در این فاز مشخص می شود. اگر فاز سوم جواب داد، تاییدیه و تولید انبوه واکسن شروع می شود. سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با واکسن کرونا اجازه داده که شرکت های تولیدکننده واکسن می توانند فاز یک و دو یا دو و سه را ادغام کنند تا پروسه کوتاه شود.

وی با اشاره به این که چرا سازمان جهانی بهداشت روی واکسن حساسیت زیادی دارد؟ افزود: چون واکسن به افراد سالم تزریق می شود تا در مقابل بیماری ایمن شود. 6 واکسن در دنیا در فاز 3 قرار دارد. روسیه تمام مراحل را کامل طی نکرده و تاییدیه نگرفته است. یک واکسن تاییدیه گرفته که در چین است. صرفا یکسال مجوز دارد و آنهم برای ارتش چین. واکسن ایران در مرحله فاز حیوانی را طی کرده و به فاز یک و دو رسیده است. حداقل یکسال دیگر طول می کشد که واکسن به بازار بیاید. یعنی ممکن است آبان سال آینده تولید شود.

علیرضا رئیسی گفت: محدودیت ها در تهران تا پایان مردادماه است و براساس ارزیابی ها درباره با تمدید محدودیت ها یا تعدیل آن تصمیم گیری خواهد شد. محدودیت ها در تهران در شهریورماه هم ادامه پیدا خواهد کرد. طرح ترافیک نیز فقط در تهران هست که ما به طرح ترافیک چسبیده ایم. طرح ترافیک راه حل اصلی این است که زیرساخت های حمل و نقل را فراهم کنیم چرا که مرکز شهر قفل می شود و آلودگی افزایش می یابد. بنابراین لغو طرح ترافیک مسکن است.

کنکور در کرونا

آزمون دکترا که برگزار شد، بیش از 90درصد رضایت وجود داشت اما کد ملی تمام داوطلبان دکترا را دریافت کردیم و دیدیم سن آنها 24 تا 48 سال را در نظر گرفتیم. میزان ابتلا در این سن (نه فقط کنکوری ها) یک در هزار بود. کنکوری ها را بررسی کردیم. میزان ابتلا در کنکوری های مقطع دکترا سه دهم در هزار یا یک سوم در هزار بود. چرا که اکثر آنها در خانه مانده بودند تا درس بخوانند. اما هیچ کسی نمی تواند مبتلا نشدن داوطلبان در کنکور را تضمین کند. داوطلبان کنکور در جامعه زندگی می کنند و در قرنطینه نبودند. اما پروتکل های کنکور سختگیرانه است در پروتکل جدید زدن ماسک، فاصله گذاری، ورودی و خروج داوطلبان و... مورد توجه قرار گرفته است. ما به پروتکل های خود اعتماد داریم. به همین دلیل خواهش می کنیم که خانواده ها سلامت روح و روان فرزندان خودشان را در نظر بگیرند و آنها را نترسانند و به آنها استرس ندهند.

قیمت گذاری ماسک ضد کرونا در هرج و مرج

وی در پاسخ به این سوال که چرا ماسک قیمت گذاری واحدی ندارد و افزایش قیمت دارد؟ گفت: قیمت گذاری ماسک و ضد عفونی کننده ها از سوی وزارت صمت اتفاق می افتد. ما اعلام کرده ایم که ماسک خانگی به وضعیت اقتصادی خانواده ها کمک می کند.

علیرضا رئیسی تاکید کرد: اصطلاحی به نام پساکرونا وجود ندارد. کرونا همیشه می ماند و کسی که واکسن می زنند 45درصد احتمال ابتلا را کاهش می دهد و 55درصد احتمال ابتلا وجود دارد.

مدارس در دوران کرونا باز می شود

علیرضا رئیسی با تاکید بر این که مدارس باید باز شود، افزود: تعداد شهرهای سفید زیاد نیست از سوی دیگر نمی توانیم آموزش را تعطیل کنیم. 30درصد دانش آموزان در مناطقی قرار گرفته که تعداد دانش آموزان بسیار پایین است و می توانند آن را برگزار کنند.

وی با اشاره به آنفولانزا گفت: پیش بینی من این است که امسال از پاییز به بعد آنفولانزای خفیف تری خواهیم داشت چرا که مردم سبک زندگی خود را عوض کرده اند. دست ندادن، شستن دست ها، زدن ماسک، رعایت فاصله ها و... در کاهش بیماری آنفولانزا بسیار موثر خواهد شد. با این سبک که پیش می رویم امسال پاییز آنفولانزا خفیف تر خواهد بود. اما گروه دانش آموزان بیشتر همه گیر می شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بازرسی و نظارت بر اصناف گفت: در هفته 4هزار واحد بررسی می شود و تعداد پلمب ها در هفته بالای 800 تا 2هزار واحد است. بعضی از دادسراها، پلیس +10، دفتر پیشخوان و پایانه ها در رعایت پروتکل ها ضعیف هستند. بانک ها ضعیف بودند ولی حالا خوب شدند. ادارات دولتی، آرامستان ها جزو جاهایی است که پروتکل ها خوب رعایت می شود. برای افرادی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند جرائمی به زودی ابلاغ می شود. این جرائم برای ادارات دولتی، اصناف و مکان های عمومی تعریف شده است. عدم ارائه خدمت، تعلیق و کسر یک سوم حقوق در ادارات در نظر گرفته شده است. اصناف نیز تذکر، قطع خدمات و پلمب است.

پیشگیری ها، بیماران را از بیمارستان دور کرد

علیرضا رئیسی با بیان این که از سوی دیگر علائم کرونا نیز بررسی می شود تا در مرحله اولیه بیماران تشخیص داده شود، افزود: به دنبال این هستیم که خدمات به موقع ارائه شود تا افراد با بی حالی به سطح بیمارستان ها مراجعه نکنند. حدود 170-180هزار نفر بدون ورود به بیمارستان درمان سرپایی شده اند. این افراد در مراحل اولیه تحت درمان قرار گرفته اند. فقط به 220هزار نفر توصیه مراقبت بدون درمان داشتیم که در خانه مانده اند. تمام این افراد توسط غربالگری مشخص شدند و قبل از آن که حالشان بد شود به آنها رسیدگی کرده ایم. یکی از راهکارهای موفقیت ایران نسبت به کشورهای دیگر پیشگیری مطلوب است وگرنه تخت بیمارستانی کفاف بیماران را نمی داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 597069 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟