اعداد و ارقام ابهام آمیز در گزارش تفریغ بودجه/ تکلیف بیش از 4هزار و 700 میلیارد تومان هزینه کرد شهرداری مشخص نشد + فیلم

شهرداری/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، به اصلاح عامیانه اگر بخواهیم این موضوع را بیان کنیم، باید بگوییم حسابرس عملکرد دخل و خرج عملکرد شهرداری را بررسی کرده است. انتقادی بر گزارش حسابرس بود این است که با دو ماه تاخیر از سوی شهرداری و حسابرسی به کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ارسال شد اما بررسی این گزارش در شورای شهر تهران بیش از یک سال به طول انجامیده است و پیروز حناچی، شهردار تهران با حضور در پارلمان شهری پایتخت اعلام کرد این حسابرسی با کمترین انحراف ارائه شده است. علی الیحال این گزارش در صحن قرائت شد و برخی اعضای شورای شهر از جمله محمد سالاری به آن ایراداتی را وارد کردند. محمد سالاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره انتقادات خود تاکید کرد: گزارش تفریغ بودجه سال 1397 شهرداری تهران ارائه شد و توسط ذیحساب قرائت شد. نظارت کمیته بودجه و کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز اعلام شد.

کمترین انحراف در گزارش تفریغ بودجه 1397

وی افزود: یکی از نکاتی که درباره گزارش تفریغ بودجه سال 1397 می توان مطرح کرد این است که نسبت به گزارش های سنوات گذشته تغییرات اساسی و جدی با رویکرد انتظام بخشی مالی انجام شده بود و بسیاری از انحرافات قبلی را نداشت. جا دارد برای این موضوع از شهرداری، معاونت مالی وکمیسیون بودجه شورای شهر تهران در دوره پنجم تشکر کرد. منتهی فرآیند تدوین گزارشات تلفیق و تفریغ مشکلات جدی ساختاری داشته و هنوز هم این مشکلات وجود دارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری تاکید کرد: مفهوم گزارش تفریغ این است که حسابرس منتخب شورای شهر تهران که جزو حسابرسان کشور و آشنا به حوزه شهری است، مصوبات بودجه شورای شهر تهران را با عملکرد شهرداری در هر سال تطبیق داده و مقایسه کند. یعنی برنامه بودجه 1397 را با عملکرد شهرداری مقایسه کند. متاسفانه مبنای این گزارش تفریغ یک اشکال اساسی داشت. ما شاهد این بودیم که عملکرد ریالی و مقداری با هم تطبیق داده نشده است. منظورم از عملکرد مقداری این است که اگر در بودجه مبالغ ریالی گذاشتیم که به عنوان مثال بودجه ای برای خرید اتوبوس مصوب شده است. شهرداری باید گزارشی ارائه کند که چه مقدار از این بودجه را اتوبوس خریده است. متاسفانه در گزارش تفریغ بودجه این گزارش های مقداری انجام نشده است. البته در سنوات گذشته نیز این مشکل وجود داشته است.

فرمت وزارت کشور رعایت نشد

محمد سالاری با اشاره به اشکال دیگر که به گزارش تفریغ بودجه وارد است، افزود: ما فرمتی را برای گزارش ها در نظر گرفتیم که وزارت کشور روی آن تاکید دارد. براساس این فرمت باید گزارش تهیه می شد که حسابرس منتخب شورای شهر آن را رعایت نکرده بود.

اعداد و ارقام ابهام آمیز در گزارش تفریغ بودجه

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با تاکید بر این که در صحن شورای شهر چند عدد و رقم اعلام کردم، گفت: منظور از اعلام اعداد مذکور این نیست که این اعداد فاقد سند هستند یا عملکردی ندارند. از آنجایی که عملکرد مقداری و حجمی در کنار عملکرد ریالی اعلام نشده بود این اعداد و ارقام باعث ابهام برخی از اعضای شورای شهر شده بود. به عنوان مسال در سال 1395 که مربوط به مدیریت شهری گذشته است، 3هزار و 126میلیارد تومان منابع مازاد شهرداری تهران محقق و درآمد کسب کرده است. آن زمان شهرداری مکلف شد در سال هایی بعدی اعلام کند که این پول در چه جایی هزینه شده است. این هنوز به ما گفته نشده است.

چرا از همه روش های حسابرسی استفاده نشد؟

وی با بیان این که بندی هم وجود دارد که حسابرس اعلام کرده در برخی موارد نمی تواند اظهار نظر کند، افزود: حسابرس اعلام گزارشی ارائه شده صرفا جهت اطلاع مدیریت شهری تهیه شده است. چنانچه موسسه از روش های دیگر استفاده می کرد با موارد دیگری از مغایرت ها مواجه می شد. انتقاد من این است که حسابرس، منتخب شورای شهر است و انتخاب شده که این روش ها را انجام می داد. چرا از همه روش ها برای حسابرسی استفاده نکرده اید.

محمد سالاری تاکید کرد: مبلغ هزار و 652میلیارد تومان در قالب ماده 55 شهرداری ها هزینه شده است. محل هزینه کرد این بودجه مشخص است اما بحث این است که وظیفه حسابرس احصای این مبالغ بوده و باید دقیقا از واحدهای شهرداری موارد را بگیرد و مشخص کند که این هزار و 652 میلیارد تومان در قالب 55 شهرداری ها هزینه شده است برای چه موضوعی بوده است. مبالغ و موارد دیگری هم هست که قرار شد حسابرس منتخب شورای شهر تهران بررسی های لازم را انجام دهد و گزارش کامل را به شورای شهر تهران ارائه کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 596514 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟