کاهش مراجعه کنندگان اهدای خون در ایران  / سالم ترین خون مدیترانه شرقی، خون ایرانیان است

اهدای خون/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بسیاری از افرادی که خون اهدا می کردند حالا نگران هستند که مبدا خودشان ناقل بیماری باشند در حالی که علائم اهدای خون را ندارند. از سوی دیگر ماندن در خانه را به رفتن به مراکز اهدای خون ترجیح می دهند تا خون شان سالم بماند برای ماه های بعد که قرار است آن را اهدا کنند. بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی و مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این سوال که با شیوع کووید-19 اهدای خون کاهش پیدا کرده است؟ تاکید کرد: در اسفند سال 98 و با شیوع بیماری کرونا ما با کاهش آمار مراجعه در تمامی استان های کشور روبرو بودیم.

بشیر حاجی بیگی / سخنگوی سازمان انتقال خون ایران

کاهش 13درصدی آمار اهدای خون در سال 99

وی افزود: آمار مراجعه به مراکز اهدای خون در اسفندماه 35درصد کاهش یافت و این آمار ادامه پیدا کرد. در فروردین ماه نیز با کاهش 25درصدی، اردیبهشت 22درصدی و در خرداد 20درصدی مراجعه به مراکز اهدای خون روبرو بودیم. اما در تیرماه شرایط بهتر شد و در 4ماه اخیر یعنی از ابتدای سال تا پایان تیرماه (میانگین کشوری) 13درصد آمار اهدای خون کاهش یافت.

بشیر حاجی بیگی با اشاره به این که 20درصد خون اهدایی به مصرف بیماران خاص و تالاسمی می رسد، گفت: مصرف خون در استان های شمالی کشور (مازندران، گلستان و گیلان) همچنین استان های جنوبی کشور (فارس، (بندرعباس) هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان بیشتر است.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: استان های تهران با 17درصد کل خون اهدایی کشور، فارس با 7درصد کل خون اهدایی کشور، خراسان رضوی با 7درصد کل خون اهدایی کشور و مازندران با 6درصد کل خون اهدایی کشور بیشترین میزان اهدای خون کشور را به خود اختصاص داده اند.

500هزاراهدا کننده خون مستمر در کشور

وی در پاسخ به این سوال که آیا با بحران کمبود خونرسانی روبرو هستیم یا خیر؟ گفت: ما با فعال کردن شبکه ملی خونرسانی کشور، مدیریت بخش خون و نظارت های مستمر اجاره ندادیم کشور وارد بحران کمبود خون شود. خوشبختانه سالانه 2.5میلیون نفر جهت اهدای خون مراجعه می کنند و 2میلیون و 100هزار نفر موفق به اهدای خون می شوند. 400هزار نفر نیز به علل مختلف معاف موقت یا معاف دائم از اهدای خون می شوند. ضمن آن که ما 500هزار اهدا کننده مستمر در سراسر کشور داریم که سالانه حداقل 2بار خون اهدا می کنند.

در هر کیسه چقدر خون جا می گیرد

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان این که کیسه های اهدای خون 450 سی سی است، تاکید کرد: 63 سی سی (میلی لیتر) توسط ماده ضد انعقاد پر شده است. هر واحد خون اهدایی حدود 450 میلی لیتر و کمتر از 10درصد حجم کل خون بدن است. حجم خون از دست رفته طی 2-3 ساعت پس از اهدای خون با نوشیدن مایعات به بدن برمی گردد و سلول های خونی بعد از سه هفته بازسازی و به سیستم گردش خونی برمی گردند. به همین دلیل است که توصیه می شود قبل از اهدای خون 2 لیون آب نوشیده شود.

مقابله با همه بیماری ها از جمله کرونا

وی با بیان این که تماس وسایل و تجهیزات مورد استفاده در سراسر کشور جهت اهدای خون استریل و یکبار مصرف هستند، افزود: محیط مراکز انتقال خون از بدون تاسیس سازمان در سال 1353 استریل است و هیچ مشکلی برای اهدا کنندگان پیش نخواهد آمد. عقیده ما بر این است که بعد از منزل مسکونی، امن ترین مکان برای افراد مراکز انتقال خون است. کرونا یک بیماری تنفسی و ریوی است و ربطی به انتقال خون ندارد.

بشیر حاجی بیگی گفت: مراجعین به سازمان انتقال خون نیز از سالم ترین افراد جامعه هستند و اصول خودمراقبتی را همیشه مد نظر قرار می دهند. کسی که می خواهد خون اهدا کند می داند که از نظر بدنی و روحی سالم است و بیماری ندارند. از سوی دیگر طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سالم ترین خون در منطقه مدیترانه شرقی خون ایرانیان است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 596082 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟