مانور حمله گاندوها ممنوع / آب رسانی منطقه را انجام دهید مردم با گاندوها مواجه نمی شوند

گاندو – امیرحمزه | زیستگاه اصلی این تمساح ۳۸۰ هزار هکتار مساحت دارد که بخشی از آن در شهرستان دشتیاری و بخش دیگر آن در شهرستان راسک قرار دارد. این مناطق با نام منطقهٔ حفاظت شدهٔ گاندو تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار دارند.

بیشتر این تمساح‌ها در برکه‌های میان راسک و باهوکلات و باتلاق‌های دلگان و کلانی (در جنوب بلوچستان) متمرکز هستند. تعداد این گونه در ایران حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ رأس برآورد می‌شود.

انتظار می رود که سازمان محیط زیست تمهیداتی بیاندیشد تا از برخورد این گونه جانوری و انسان ها، جلوگیری به عمل آید. با این وجود، افرادی که برای تهیه آب به برکه ها می آیند، یا کودکانی که برای آب تنی به رودخانه ها می روند، ممکن است طعمه این تمساح قرار گیرند. در این حادثه و با توجه به انتقال امیرحمزه، عملکرد محیط زیست و مراکز درمانی استان مورد نقد و پرسش واقع شد.

جعفر خسروی، رییس هیئت انجمن مردم نهاد پیشگامان عصر نوین سیستان و بلوچستان، در گفتگو با خبرنگار رکنا این حادثه را تشریح کرد.

3523980

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، خسروی گفت: این امکان وجود دارد که زیست بوم گاندو حفاظت شود، اما کاری آسان نیست. زیرا که وسعت زیست بوم این گاندو یا همان تمساح ایرانی بسیار گسترده است. از طرف دیگر مناطقی مانند شهرستان سرباز ، حالت شهری ندارد. در واقع این مناطق ترکیبی از روستا و محیط بکر است . بنابراین زندگی اهالی آن با وحوش بومی آمیخته است. تمام این بخش های شبه روستایی با جنگل آمیخته است. در واقع تمام این برکه ها و رودخانه ها محل زندگی گاندو و اهالی بومی است. اما محیط زیست می توانست اقداماتی انجام دهد که چنین تصادمی بین گاندو و انسان رخ ندهد.

با آگاه سازی  این حوادث رخ نمی دهد

وی در ادامه بیان کرد: به نظر نمی آید که لازم است نگران حمله اهالی به گاندوها باشیم. برخی هشدار می دهند که مانور خبری حمله گاندو ممکن است سبب کشتار گاندوها به دست مردم شود. اما این واقعی نیست. در واقع مردم با گاندو ها به زندگی مسالمت آمیزی دست پیدا کرده اند. شاید یکی از عوامل چنین حوادثی همین حس اهالی به حیوان باشد. گاندو تمساح بزرگی نیست که رعب ایجاد کند. اهالی نیز عبور و مرور این تمساح به محل زندگی خود را تاب می آورند و به آنها غذا می دهند. همین صمیمیت سبب می شود حوادث مشابه هم رخ دهد، بویژه وقتی حیوان مضطرب می شود. کار مشکلی نیست که از این حوادث جلوگیری شود. با کمی آگاهی سازی این حوادث رخ نخواهند داد.

unnamed

سازمان محیط زیست باید نقشش را جدی تر ایفا کند

رییس هیئت انجمن مردم نهاد پیشگامان عصر نوین، عنوان کرد: لازم است سازمان محیط زیست، نقشش را جدی تر ایفا کند. در واقع گاندو مشکلی برای منطقه و اهالی نیست. با نصب چند تابلو و اطلاع رسانی این نوع حملات اتفاق نمی افتند. اما اگر محیط زیست بخواهد محتاطانه عمل کند، باید بی دلیل چنین حوادثی را شاهد باشیم. اگر محیط زیست یک محدوده حفاظت شده برای این حیوان ایجاد کند یا محدوده های زندگی این حیوان را نشانه گذاری کند، زودتر به نتیجه می رسیم. ارتباط آمیخته با مهربانی رویه مردم بلوچ با حیوانات است. کافی است که شرایط اضطراب زا برای حیوان، محدوده های خطرناک تر را به آگاهی اهالی برسانند.

ایجاد زیرساخت های آب شرب مانع مواجهه گاندو و  انسان

وی اشاره کرد: البته برای مردم محلی گاندو خطرناک محسوب نمی شود. یک نوع عطوفت به حیوانات به ویژه به این گونه دارند که خود سبب می شود محیط زیست نتواند خط کشی کند. همچنین برخی از مردم به خاطر تهیه آب به این برکه ها و رودها آمد و شد می کنند که تامین زیرساخت های آب می تواند از برخورد گاندو و انسان جلوگیری کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 595980 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟