دو شرط مهم ایران برای واردات واکسن کرونا از روسیه

واکسن / محمود نجفی عرب، اظهار کرد: در روزهای اخیر خبرهایی از موفقیت روسیه در حوزه واکسن کرونا به گوش می‌رسید و سرانجام رییس جمهوری این کشور رسما خبر این موفقیت را اعلام کرد. به دنبال این خبر تعدادی از کشورها درخواست‌هایی از روسیه برای خرید این واکسن مطرح کرده‌اند و به نظر می‌رسد در روزهای آینده تعداد متقاضیان افزایش پیدا کند.

به گزارش رکنا، وی با اشاره به احتیاط جهانی نسبت به واکسن کرونای روسیه، توضیح داد: روس‌ها هیچ توضیح علمی ارائه نکرده‌اند و نه جزییاتی از مسیر تحقیقات و نه فرمول دست یابی به واکسن عرضه نکرده‌اند. حتی ما در روزهای گذشته تلاش کردیم با دفاتر رسمی ایران در روسیه تماس بگیریم و از جزییات این واکسن با خبر شویم اما هنوز حتی در داخل روسیه نیز هیچ اطلاعاتی درباره واکسن منتشر نشده است.

به گفته رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، نبود اطلاعات دقیق و همچنین سرعت بالای روسیه در دست یابی به این واکسن بسیار مهم، باعث شده تردیدهایی نسبت میزان اثرگذاری آن، تبعات احتمالی آن و زمان در نظر گرفته شده برای بررسی ابعاد مختلف طرح به وجود آید و در کنار سایر کشورها، در ایران نیز این تردیدها وجود دارد.

نجفی عرب با بیان اینکه واردکردن واکسن کرونای روسیه به ایران شرط‌های مهم و جدی خواهد داشت، بیان کرد: نخستین شرط ما که در رابطه با واردات سایر داروها نیز همواره مطرح بوده، این است که کشور فروشنده دارو، باید خود مصرف کننده آن باشد. در رابطه با واکسن روسیه، از سویی رییس جمهور این کشور گفته که دخترش جز اولین افرادی است که این واکسن را دریافت کرده و از سوی دیگر روس‌ها گفته‌اند که فعلا قصد فروش واکسن را ندارند و اولویت نخستشان واکسینه کردن مردم این کشور است.

وی ادامه داد: وقتی دولتی حاضر به تولید واکسنی می‌شود که قصد دارد آن را به تمام مردم کشورش تزریق کند، یعنی در بخش‌هایی از کار، این اطمینان نزد دولت و تیم تحقیقاتی روسیه به وجود آمده است. روس‌ها در حوزه بیوتکنولوژی اصلا ضعیف نیستند و بعید نیست با پیگیری شیوه‌هایی به فرمول قطعی رسیده باشند.

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با اشاره به شرط دوم و مهم ایران برای واردات این واکسن، گفت: وزارت بهداشت به عنوان متصدی اصلی تایید سلامت و اطمینان از اثرگذاری و نبود ریسک‌های بعدی، در رابطه با واکسن روسیه نیز تحقیقات خود را انجام خواهد داد و روس ها اگر قصد فروش واکسن خود را دارند، باید جزییات علمی آن را منتشر کنند تا کشورها از درستی آن اطمینان داشته باشند. وزارت بهداشت ما نیز قطعا برای تایید کیفیت واکسن نیاز به دسترسی به این اطلاعات خواهد داشت.

نجفی عرب ادامه داد: در صورتی که وزارت بهداشت کیفیت این واکسن را تایید کند و مجوز واردات آن را بدهد، مردم باید اطمینان داشته باشند که خطرات و ریسک‌ها بررسی شده و مشکلی در مصرف واکسن آنها را تهدید نمی‌کند اما اگر همچنان برنامه‌ای برای ارائه اطلاعات عملی واکسن نباشد، باید دید آیا امکان مذاکره با روس‌ها و دریافت آن وجود دارد یا خیر. مانند بسیاری از کشورها باید با احتیاط کامل شرایط را رصد کنیم و آمادگی داشته باشیم در صورت قطعی شدن اطلاعات، نسبت به ورود به بازار اقدام کنیم.

روز گذشته ولادمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از دست یابی کشورش به واکسن کرونا خبر دارد. پوتین به منظور افزایش سطح اعتماد جامعه جهانی به این خبر اعلام کرد که دخترش جز نخستین کسانی بوده که این واکسن را دریافت کرده و در آینده نزدیک تزریق واکسن در سراسر روسیه کلید خواهد خورد.

با توجه به اینکه روس‌ها اطلاعات عملی واکسن خود را منتشر نمی‌کنند، تردیدهایی درباره میزان اثرگذاری این واکسن و البته نحوه بررسی ابعاد و تبعات آن به وجود آمده است.

در کنار روسیه، چین، آمریکا، انگلستان و تعدادی دیگر از کشورها نیز کار خود برای ساخت واکسن کرونا را ادامه می‌دهند، هرچند سازمان بهداشت جهانی گفته نباید انتظار داشت که در سال جاری میلادی واکسنی آماده توزیع شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 595229 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟