بازنشستگان مشاغل زیان آور در همسان سازی حقوق هم زیان دیده شدند / تامین اجتماعی پاسخ بدهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، سازمان تامین اجتماعی، پس از انتشار جداولی ، الگو و میزان افزایش حقوق بازنشستگان را منتشر کرد. از آنجایی که عده ای از بازنشستگان ادعای همسان نبودن افزایش حقوق خود با الگوی همسان سازی حقوق بازنشستگان را داشتند، رکنا در صدد برآمد از این سازمان موضوع را بررسی کند. اما علی اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، در واکنش به انتقال اظهارات بازنشتگان به این سازمان، گفت: به هیچ عنوان امکان خطا در سیستم پرداخت بازنشستگان وجود ندارد. این کار کاملا اتوماسیون انجام می شود و از آنجا که ما هیچ برنامه ای مبنی بر تغییر تصمیمات ماضی خود را نداشتیم، غیر ممکن است که حقوقی جز به میزان وعده داده شده به بازنشستگان پرداخت شده باشد.
اما، موضوعی که پنهان ماند . آنگونه که ظواهر امر نشان می دهد، همسانی حقوق بازنشستگان مشاغل زیان آور با سنواتی پایین تر از 30 سال مدنظر قرار گرفته است . یعنی افرادی که به دلیل مشاغل فرسایشی یا سخت، زودتر از بازه مرسوم 30 سال بازنشسته شده اند ، زیان می بینندو نمی توانند حقوق کامل خود طبق همسان سازی با فرمول ارایه شده ، را توقع داشته باشند. از آنجا که هیچ قانونی مجزا نکرده است که همسان سازی حقوق بازنشستگان باید از این فیلتر بگذرد، و از آنجا که خبری در رابطه با این تصمیم داده نشده بود، و از آنجا که بیمه شدگان تامین اجتماعی و بازنشستگان، تمام وجوهات بیمه ای خود را حتی 4 درصد زیان آوری شغلشان را پرداخت کرده اند، این تصمیم سبب تشویش افکار عمومی شده است. به ویژه در گروه بازنشستگان مشاغل زیان آور که هم در دوران کاری شان سختی زیانی کشیده و زیان دیده اند و هم در افزایش حقوشان طبق فرمول همسان سازی زیان دیده اند، بسیارند افرادی که در این باره اظهار نظر کرده اند. 

از نخستین ساعات دیروز که اولین سری حقوق ها و میزان همسان سازی واریز شده است خیلی از بازنشستگان مشاغل زیان آور اعتراضاتی را به کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ارایه داده اند و خبرنگاران رسانه های مختلف با سیلی از تماس ها و اعتراضات مواجه شده اند اما تاکنون کسی پاسخگو نیست و انگار باید منتظر ماند تا مقصر این اتفاق که شاید بنابه اظهارات تایید نشده ای ممکن است سیستم اتوماسیون تامین اجتماعی باشد مشخص شود.

یک منبه آگاه به رکنا گفت: قرار نبود چنین اتفاقی بیفتد و در حال بررسی علت آن هستیم و بزودی جزییات اعلام خواهد شد.

 در این گزارش به بیان نظر عده ای از این قشر خواهیم پرداخت.

 انتقادات بازنشستگان مشاغل زیان آور به اجرای طرح همسان سازی حقوقشان 

علی یکی از بازنشستگانی که به همسان سازی نقد دارد نوشته است : این حقوقها جز همسان سازی نیست . چه کسی گفته هم سان سازی. این کف بگیری حقوق ها ست. هم سازی بشه تمام حقوق ها باید یکسان بشه.  نه یکی بگیره 30 سال 6 میلیون . یکی با 25 سال سابقه 10 سال زیان آور شده 35 بگیره 3ونیم میلیون.
فرّخ که حقوقی به او تعلق نگرفته است نوشت: سلام. یک سوال داشتم . چرا در سایت تامین اجتماعی فیش حقوق وحکم حقوق مرداد ماه با ماه قبل یکی است؟ چرا همسان سازی اعمال نشده؟
ساها که از بازنشستگان مشاغل سخت است نوشت : همسان سازی درست اجرا نشده . برای مشاغل سخت وزیان آور در حالی که ۴ درصد بیشتر از بقیه حق بیمه پرداخت شده.
و : من مستمری بگیر هستم امروز فیش حقوقی گرفتم برای من اضافه نشده . یعنی همسان سازی شامل بازماندگان نمیشه؟ منم میشم یکی جواب بده
و: بازنشتگان کشوری ولشکری گرفتن تمام شد با بودجه اول سال . ولی تامین اجتماعی شخصی حساب کردن از بودجه دولت که .... پولی که خود ملت میدهن حق مان بدهن. اون با بودجه کشوری مجلس حقوق شان ریخته میشه اول سال تمام شده. دولت بدهی که از تامین اجتماعی گرفته پس بده 320 هزار میلیارد همسان سازی درست میشه.
و : حقوقمون هست تیرماه ۱۶۰۰۰۰۰ تومان ۴۰۰ اضافه شد شد ۲۲۰۰۰۰۰ هزار تومان
و: سلام دوستان همسان سازی حقوق بازنشستگان که ازش میگفتن همین بود . با 30سال سابقه میشه 2وپنصد شده. یعنی سخت وزیان آور حساب نمیکنن؟

و: شغل من زیان آور بود و دستم را در این راه از دست دادم حالا موقع همسان سازی هم زیان دیده ام گفتن زیان آور سنواتش کمتر از 20 سال حساب میشه مگه ما حق بیمه ندادیم مگه 4 درصد زیان آوری رو کارفرما پرداخت نکرده مگه حقوقمون طبق 30 سال سابقه پرداخت نتمیشه پس این بازی ها چیه هم زمان کار زیان آور باشیم هم الان زیان ببینیم.منصف باشید.
و: به عنوان اخرین کامنت : باید تو فضای،مجازی روزنامه ها رسانه ها گروه ها اینستا اعتراض کنیم .اکتفا نکنید به این چند رقاز به نام متناسب سازی . بی خیال و بی تفاوت نباشید فقط همسان سازی حقوق شاغلین باید اجرا شود.

به گزارش رکنا؛ از آن جهت که این چنین واکنش هایی در فضای مجازی و رسانه های کشور جریان یافته است، لازم است که سازمان تامین اجتماعی کشور، پاسخی موجه به این اتفاق بدهد. اگرچه که تماس ما با سازمان تامین اجتماعی، گویای آن است که قصور سهوا اتفاق افتاده است. از آنجا که قرار نبوده سازمان تامین اجتماعی چنین ممیزی را همسان سازی حقوق بازنشستگان قائل شود، پس وعده داده شده است که ناهید حیدری ، مدیر کل مستمری بگیران سازمان مذکور، در اولین فرصت پاسخ رسانه ها و ذی نفعان را بدهد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 594984 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟